Purister gillar idén om en maserati Snåla åt stadsjeepar, men Levante är kärnan i Maseratis uppdrag att bli en volymtillverkare och en legitim konkurrent till världens Audi och BMW. Levante introducerades först 2017 och fick en makeover 2021, som kommer att fortsätta oförändrad till 2023. Levante syftar till att konkurrera med andra lyxsuvar i mellanklassen som Porsche Cayenne, dem BMW X5 och den Mercedes Benz tävla i GLE-klassen.
Vad vi tycker Maserati Levante 2023
För att komma direkt till saken: Maserati Levante 2023 är inte den bästa bil i sitt segment, inte i närheten. Mer konventionella mellanstora stadsjeepar som Porsche Cayenne är rundade på ett sätt som Maserati inte kan matcha. Det italienska terrängfordonets karaktär skiljer sig dock från konkurrenternas, vilket bland annat beror på Ferrari byggda motorer.
Twin-turbo V8 under huven på Levante Modena S och Levante Trofeo levererar kraftfull prestanda, och vi uppskattar feedbacken från den hydrauliska styrningen. (De flesta konkurrenter använder elektroniskt assisterad styrning.) Trofeo är bland de bästa i sin klass, men den hamnade sist i vår senaste Super SUV-jämförelse på grund av sin relativt squishy fjädring och mjuka bromspedal. Han är en fantastisk kryssare, men förvänta dig inte att han ska rave som en Lamborghini Urus övervinner.
Vi hittade också ett gäng strömbrytare tillverkade av undviker och Chrysler överfördes, även om de flesta Maserati-köpare inte kommer att märka detta. På minussidan kan det relativt lilla lastutrymmet få dig att önska att du hade gått för något större. Sammantaget är Levante inget dåligt val om du gillar designen, märket är speciellt och du vill ha en bekväm lyx-SUV med en Ferrari-byggd motor.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och effektivitet
Varje Levante drivs av ett dubbelturboladdat kraftverk byggt av Ferraris mästerliga ingenjörer i Modena, Italien. Oavsett om köparen väljer V6 eller V8 kombineras motorn med en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.
Maserati Levante GT 2023
- Motor: 3,0 liters dubbelturbo V-6
- Effekt/vridmoment: 350 hk/369 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 16/22 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 5,8 sekunder
Maserati Levante Modena 2023
- Motor: 3,0 liters dubbelturbo V-6
- Effekt/vridmoment: 430 hk/428 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 16/22 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,9 sekunder
Maserati Levante Modena S 2023
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Effekt/vridmoment: 550 hk/538 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 13/20 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,2 sekunder (mfr est)
Maserati Levante Trophy 2023
- Motor: 4,0 liters dubbelturbo V8
- Effekt/vridmoment: 580 hk/538 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 13/20 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,3 sekunder
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Även om Maserati Trident inte har betygsatts av IIHS eller NHTSA, erbjuder den aktiva säkerhetsfunktioner för att hjälpa föraren. Modena S och Trofeo trimnivåer kommer som standard med ett förarassistanspaket som inkluderar adaptiv farthållare, filbytesvarning, automatisk nödbroms, trafikskyltsigenkänning och ett 360-graders kamerasystem.
lastutrymme och inredning
Det går inte att komma runt det: Levante är betydligt mindre på insidan än konkurrenterna. Benutrymmet bak är mindre än konkurrenterna, men det verkliga underskottet ligger i lastutrymmet.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Maserati Levant | 41,6/37,2 tum | 20,5/57,4 kubikfot |
land Rover försvar | 39,1/39,1 tum | 34,0/78,8 kubikfot |
bmw X5 | 40,3/40,9 tum | 33,3/74,9 kubikfot |
teknologi
Maserati utrustar varje Levante med ett 8,4-tums infotainmentsystem med pekskärm. Uppdateringen i mitten av 2021 ger Android infotainmentprogramvara med ny grafik och högre upplösning, och navigering är standard på alla trimnivåer. Apple CarPlay och Android Auto är också standard. Levante levereras också som standard med en 7,0-tums instrumentdisplay och åtta högtalares ljudsystem, med högre trimnivåer som erbjuder premiumsystem med 14 och 15 högtalare.
Hur mycket kostar en Maserati Levante?
Många köpare anser att Maserati är en exotisk biltillverkare som bara bygger sexsiffriga lyxbilar som är oöverkomliga för någon annan än investeringsbankirer. Man ska dock inte tänka på Levanten som billig. Basversionen av Levante GT börjar på 89 095 euro, och om du vill ha en förstklassig Trofeo måste du betala minst 162 895 euro.
Rekommenderad trim
För våra pengar tar vi Levante Modena S 2023. Detta ger dig en version av den Ferrari-byggda V8-motorn som finns med i Trofeo och sparar nästan 40 000 €, plus fler funktioner som premiumljud och vanliga förarassistanssystem.