Maserati fick oss att skratta med MC20, den senaste flaggskeppsbilen från märket med treudden. Förutom att den är en vacker syn att skåda, har MC20 en grym V6-motor och om allt går enligt planerna kommer en helelektrisk variant att komma ut på marknaden i mitten av 2022.
Samma taktik gäller för nya Maserati Grecale 2023 crossover. Man kan betrakta Grecale som Levantes yngre och mindre syskon. Den kommer till Maserati-återförsäljarna i höst och erbjuder en mängd olika drivlinor.
Maserati Grecale: bensin- eller hybriddrift
2023 Maserati Grecale kommer initialt att erbjudas med bensin- och hybriddrivlinor i tre huvudsakliga trimnivåer. Basversionen av Grecale GT kommer att vara utrustad med en turboladdad fyrcylindrig bensinmotor och ett mildhybridsystem som producerar 296 hk och 332 lb-ft vridmoment. levererar vad som räcker för att ta den från noll till 100 km/h på 5,3 sekunder.
Grecale Modena får en kraftfullare version på 330 hk av den fyrcylindriga hybriden från basen GT, som accelererar den från noll till 100 km/h på fem sekunder, enligt Maserati. Grecale Trofeo, å andra sidan, har en 3,0-liters V6-motor med dubbla turboladdade på 523 hk och ett vridmoment på 457 lb-ft. Den kompressormatade V6:an är i huvudsak en avskalad version av MC20:s högvarviga Netunno-kraftverk, vilket gör 98 hk mindre i Grecale.
Trots att han förlorat 98 hästar, sprintar Grecale Trofeo från 0 till 100 km/h på 3,6 sekunder – inte illa för en medelstor (om än överdimensionerad) crossover. Dessutom hävdar Maserati en topphastighet på 177 mph. Alla Grecales kommer som standard med fyrhjulsdrift och en åttastegad automat, medan alla varianter får ventilerade Brembo-bromsar. Andra extrafunktioner som luftfjädring, adaptiva dämpare och en differential med begränsad glidning är standard på Trofeo och tillval på alla andra modeller.
Maserati Grecale Folgore: Blixten slår ner
Sist är Grecale Folgore, Maseratis första helelektriska SUV. Detaljerna är fortfarande ofullständiga, men Maserati har avslöjat att dess första elfordon kommer att ha en 400-volts elektrisk arkitektur, ett 105-kW batteripaket och upp till 590 lb-ft. vridmoment från ett ännu obestämt antal elmotorer.
Vi förväntar oss att Grecale Folgore (eller Lightning) har två elmotorer för att bibehålla bilens AWD-strategi. Den kommer också att ha ett unikt galler, modellspecifik matt lack och några snygga koppardetaljer.
✓ Du kan också kontrollera:
Knapplös men ändå rymlig interiör
Maserati Grecale från 2023 har en helt ny knappfri interiör. Vi är inte säkra på att vi gillar den idén, men åtminstone Grecales infotainment är förstklassig. Ett Android-baserat system med dubbla pekskärmar är hjärtat i den knappfria interiören. Den översta 12,3-tumsskärmen är för infotainment, medan den nedre 8,8-tumsskärmen är för fordonsinställningar och klimatkontroll. Instrumentklustret är 12,3 tum och Maserati-klockan (ovanpå instrumentbrädan) är nu digital. Nytt är också Maserati Intelligent Assistant, Maserati Connect och Sonus Faber 3D premiumljudsystem med 14 till 21 högtalare.
Grecale ser ganska tam och civiliserad ut från insidan, men den erbjuder mer utrymme än sina samtida som Porsche Macan och Mercedes-Benz GLC. Grecale åker på ett liknande chassi som Alfa Romeo Stelvio (som vi tycker ser snyggare ut än Grecale). Ändå är Maserati ett större fordon överlag, med en längre 114-tums hjulbas. Med 191 tum lång, 66 tum hög och 77 tum bred är Grecale också lägre och något bredare än resten av gruppen.
Alla Grecale-klädselnivåer har klädsel i äkta nötläder, Maseratis Vehicle Dynamic Control Module med upp till fem körlägen, Apple CarPlay och Android Auto trådlös anslutning och elstyrda dörrhandtag. Dessutom har basen GT 19-tumshjul, medan Modena och Trofeo får 20- och 21-tumshjul och ett bredare spår bak.
Maserati Grecale 2023: priser och tillgänglighet
2023 Maserati Grecale kommer att nå amerikanska återförsäljare under hösten, medan den helelektriska Grecale Folgore kommer att lanseras i början eller mitten av 2023. Prissättningen för Grecale börjar på 64 995 € (inklusive 1 495 € överföringskostnader), medan priserna för Modena och Trofeo ännu inte har offentliggjorts.
Maserati erbjuder en Grecale Modena Limited Edition-modell exklusivt för onlineköpare. Den har mer komfort och säkerhetsfunktioner som adaptiv luftfjädring, uppvärmda framsäten, adaptiv farthållare, döda vinkeln varning med mera för 78 895 euro. Den kan förbeställas nu och kräver en deposition på 500 euro.