Den nuvarande generationen av maserati Ghibli sedan var biltillverkarens första försök att skapa en massmarknadsprodukt när den debuterade under 2014 års modell. Även om inga förändringar är planerade för 2023, blåser Maserati nytt liv i sin åldrande fyradörrars för 2021 med ett helt nytt infotainmentsystem och introduktionen av den Ferrari V8-drivna Ghibli Trofeo. Ghibli är ett italienskt alternativ till konventionella medelstora lyxsedaner som den bmw 5er, dem Audi A6 och Mercedes Benz E klass.
Vad vi tycker om 2023 Maserati Ghibli
Den bästa anledningen till att köpa en 2023 Maserati Ghibli är vad som finns under huven. Den av Ferrari Maserati-motorer byggda av Maserati levererar underbart ljud och massor av kraft i V6-modellerna, och V8 Trofeo erbjuder fantastiska prestanda och en kraftleverans som mer påminner om en gammaldags naturligt aspirerad motor än en soppad dubbelturbo V8. Lika mycket som vi älskar den här V8:an hade det varit trevligt om Maserati hade låtit den andas med ett kraftigare avgas.
Maserati har också gjort betydande förbättringar av det redan utmärkta infotainmentsystemet 2021, och framgångsrikt moderniserat interiören. Materialen är för det mesta av hög kvalitet, men köpare som känner till andra erbjudanden från moderbolaget Stellantis kommer att märka en del plaster som är bekanta från icke-lyxmärken. De som letar efter den rundaste medelstora lyxsedan bör se till Mercedes-Benz E-klass och Audi A6, men Ghiblis tilltal går utöver dess exotiska märke.
prestanda och effektivitet
Ghibli finns med sex- och åttacylindriga motorer. Det speciella med dessa motorer är att de är byggda av Ferrari-ingenjörer i Maranello, Italien. Alla modeller är ihopkopplade med en åttastegad automatlåda, och medan fyrhjulsdrift är det enda alternativet för GT och Trofeo, finns Ghibli Modena även med fyrhjulsdrift.
✓ Du kan också kontrollera:
Ghibli GT
- Drivlina: RWD
- Motor: 3,0 liters dubbelturbo V-6
- Effekt/vridmoment: 345 hk/369 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 18/25 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 5,5 sekunder (mfr est)
Ghibli Modena
- Drivlina: RWD eller AWD
- Motor: 3,0 liters dubbelturbo V-6
- Effekt/vridmoment: 424 hk/406 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 17-18/25 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 4,6 sekunder
Ghibli Trophy
- Drivlina: RWD
- Motor: 3,8 liters dubbelturbo V8
- Effekt/vridmoment: 580 hk/538 lb-ft
- Verkningsgrad (stad/motorväg): 13/20 mpg
- Acceleration (0-60 mph): 3,7 sekunder
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Ghibli har inte blivit IIHS-klassad sedan debuten 2014, men klarade alla fyra krocktesterna med glans. (Under de senaste åren har institutet infört två andra krocktester, ett strålkastarbetyg och förbättrade förarassistanstester, men Ghibli har inte betygsatts på dem).
Maserati erbjuder även ett förarassistanspaket, som är standardutrustning på Trofeo, Modena och basmodellen Ghibli GT. I paketet ingår adaptiv farthållare, filbytesvarning, automatisk nödbroms, döda vinkeln, varning för korsande trafik, 360-graders kamerasystem och trafikskyltigenkänning.
lastutrymme och inredning
Jämfört med sina tyska rivaler är Ghiblis interiör märkbart mindre, även om vi aldrig fann det trångt. I vilket fall som helst är bagageutrymmet nästan lika rymligt som det enorma bagageutrymmet på BMW 5-serie.
Benutrymme (fram/bak) | håll | |
Maserati Ghibli | 37,7/33,2 tum | 17,7 kubikfot |
Mercedes Benz E-klass | 41,7/36,2 tum | 13,1 kubikfot |
BMW 5 Serier | 41,4/36,5 tum | 18,7 kubikfot |
teknologi
Under lång tid låg Ghibli tekniskt sett långt efter konkurrenterna. Men från 2021 kommer varje Ghibli att ha en 10,1-tums pekskärm infotainmentskärm med navigering, Apple CarPlay och Android bil i alla versioner. Basmodellerna har ett ljudsystem med åtta högtalare, men system med tio och 15 högtalare finns också.
Är Maserati Ghibli dyr?
Det korta svaret är ja. Maseratis instegssedaner börjar på 83 795 € för en Ghibli Modena och slutar på 119 995 € för en Ghibli Trofeo. Om man jämför dessa siffror med 64 800 euro för en Mercedes-Benz E450 eller 109 550 euro för en E63 S, blir det tydligt att Maserati är dyr.
Rekommenderad trim
Lika mycket som vi älskar Ferraris V8 i Trofeo, förändrar den inte Ghibli på det sätt som AMG-ingenjörer kan modifiera en E-klass eller BMW:s M-division kan bygga ett raketskepp av en M5 med samma ihärdighet. Den stannar hos mellanklassen Ghibli Modena med sin sjungande V6.