Lotus Emira 2024 är den efterlängtade efterföljaren till Evora och den sista Lotus som tillverkas med en bensinmotor. Nya Lotus Emira är den senaste generationen av Lotus små tvåsitsiga sportbilar och följer samma formel som sina föregångare Elite, Elan, Europa, Esprit, Elise, Exige och Evora.

Innehåll
Lotus Emira 2024: Ny turbodrivning
Lotus var en av de första tillverkarna av hyperbilar som satsade på full elektrifiering med den fantastiska Evija EV. Deras nästa elbil, Emira, är redo att ansluta sig till det framväxande elektriska SUV-segmentet, vilket gör Emira till en svanesång för Lotus fossilbränsledrivna förflutna.
Emira erbjuds med två motorvarianter. Den första är Toyotas välkända turboladdade 3,5-liters V6-motor med 400 hk och 317 lb-ft. Den har bakhjulsdrift och kan utrustas med en sexväxlad manuell eller en sexväxlad automatisk växellåda. Om du vill lägga vantarna på den sista Lotus med bensinmotor ska du ta en närmare titt på Emira First Edition. “First Edition” är vad Lotus kallar den officiella introduktionen av den nya två-liters fyrcylindriga turbomotorn i aluminium för Emira-serien.

Medan den V6-drivna Emira är idealisk för långkörning, är den 2,0-liters turbo fyrcylindriga från Mercedes-AMG lämplig för tillfällig användning på racerbanan. Den är baserad på den tyska biltillverkarens högpresterande fyrcylindriga M139, för närvarande den mest kraftfulla fyrcylindriga i produktion, och är samma kraftverk som i Mercedes-AMG SL 43 eller C63 S E Performance. Motorn ger 360 hk och 317 lb-ft vridmoment i Emira, vilket gör den till den mest kraftfulla fyrcylindriga motorn i Lotus historia.

“Emira V6 har redan visat sig vara otroligt framgångsrik med flera tusen beställningar från hela världen”, säger Mike Johnstone, Group Vice President och Chief Commercial Officer på Lotus. “Med introduktionen av den fyrcylindriga Emira i vårt modellprogram lägger vi till en ny dimension till bilens kapacitet och attraktionskraft, och erbjuder nya nivåer av effektivitet och tillgänglighet samtidigt som vi behåller den prestanda och smidighet som våra kunder förväntar sig.

Alla turbo-fyrcylindriga Emira är bakhjulsdrivna och använder en åttaväxlad dubbelkopplingslåda från Mercedes-AMG, som Lotus använder för första gången. Jämfört med Emira V6:s sexväxlade manuella och automatiska växellådor, erbjuder Mercedes-AMG DCT snabbare växlingar utan att avbryta vridmomentet vid växling, enligt Lotus.
✓ Du kan också kontrollera:
Fyrcylindrig motor: De viktigaste specifikationerna
Den nya tvåliters turboladdade motorn (1 991 cm3) som Mercedes-AMG levererar till Lotus har ett cylinderhuvud med fyra ventiler per cylinder, ett 200 bars direktinsprutningssystem, insugs- och avgaskamaxlar med variabel ventilstyrning (medan ventilerna på avgassidan kan variera mellan lång och kort timing) och en kombination av piezoinjektorer och portinjektorer. Turboladdaren är av twin-scroll-typ, vilket innebär att turbinhuset är uppdelat i två separata kanaler som är anpassade till motsvarande kanaler i avgasgrenröret.

Blocket har tillverkats med den så kallade “Advanced Chill Casting”-processen i motsats till den traditionella sandgjutningsprocessen. Enligt Lotus ger chill casting-processen bättre hållbarhet och styrka för högpresterande användning. Lotus har inspirerats av motorsport och säger att motorblocket har en “closed deck”-design för ökad styvhet, medan cylinderborrningarna har en patenterad lågfriktionsbeläggning för att spara vikt.
Hur snabb är Lotus Emira med fyra cylindrar?
Den fyrcylindriga Lotus Emira når en topphastighet på 180 miles per timme på 4,4 sekunder. Den 4-cylindriga Emira är utrustad med Launch Control som standard.
Lotus sportbilsarkitektur
Installationen av den tunga Mercedes-AMG-fyrcylindern i Emira krävde avgörande förändringar av bilens aluminiumchassi. Under Emiras eleganta kaross finns en bakre underram i gjuten aluminium som minskar bilens vikt med 26 kilo jämfört med V6:ans stålram. Det styvare chassit stöds av dubbla länkarmar i smidd aluminium med specialanpassade Eibach-fjädrar och Bilstein monotubdämpare. Emira har också elektrohydraulisk styrning (från Evora) för en mer exakt styrkänsla.

Lotus Emira finns tillgänglig med Tour- och Sport-fjädringskonfigurationer. Den förstnämnda har mjukare fjäder- och dämparinställningar för grand-touring-komfort, medan den senare har hårdare dämpare och en bredare cambervinkel för att optimera väghållning och kurvtagning. Tour-chassit är utrustat med Goodyear Eagle F1 Supersport-däck som standard, medan Sport-chassit är utrustat med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck för obevekligt grepp på banan.
“Vi har noggrant finjusterat fjädringsinställningarna för tvåliters Emira för att ge den utmärkta kroppskontroll som är typisk för Lotus, utan att bilen känns hård”, säger Gavan Kershaw, Director of Vehicle Characteristics and Product Integrity på Lotus. “Vi har ställt in motorn och växellådan tillsammans med körlägena för att ge en raffinerad och avslappnad karaktär i Touring-läget och otrolig startprestanda, suverän hantering, ännu snabbare gasrespons och kickdown i Sport- och Track-lägena.”
Styling av hyperbilar
Vi gillar att Lotus Emira har anammat några designelement från den dyra Evija Super EV. Den har skulpterade dörrar med luftintag integrerade i de böjda bakvingarna – en aerodynamisk touch som eliminerar behovet av aktiva aero-element som skulle kunna förstöra en ren och välformad design. Full LED-strålkastarna och de dubbla backljusen ger Emira en modern touch som understryker dess sportiga karaktär.
Med 13 lackfärger och tillvalet Black Pack, som inkluderar blanka svarta element som taket och de yttre spegelkonsolerna, kommer Emira att dra blickarna till sig som vilken typisk sportbil som helst med europeiskt ursprung.
Rymlig stuga
Lotus har gett Emira en elegant men modern interiör. Den har en plattbottnad ratt, ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster och en 10,25-tums infotainment-pekskärm med navigation och smartphone-anslutning. De 12-vägs eljusterbara sätena finns tillgängliga i Nappa-läder eller Alcantara med kontrastsömmar, medan det standardmonterade 10-kanals KEP-ljudsystemet levererar din favoritmusik under körningen.

Och till skillnad från många hopplöst opraktiska sportbilar erbjuder Emira 208 liter förvaringsutrymme bakom baksätet och ytterligare 151 liter i det rymliga bagageutrymmet.
Lotus Emira: Tillgänglighet & rekommenderat pris från
Enligt Lotus kommer den fyrcylindriga Emira att börja på cirka 99 000 euro (från fabrik) och V6 på cirka 106 000 euro. Emira V6 kommer initialt att lanseras mot slutet av 2023, medan turbomodellen kommer att introduceras i början av 2024. Emira finns i 13 färger: Hethel Yellow, Magma Red, Vivid Red, Dark Verdant, Seneca Blue, Atlantis Blue, Meridian Blue, Osmium Silver, Nimbus Grey, Shadow Grey, Zinc Grey, Mist White och Cosmos Black.
Foton och källa: Lotus Cars.