Lotus överväldigar sportbilsmarknaden med en ny modell, Lotus Emira. Sportbilen ska vara lämplig för vardagsbruk, bekväm, praktisk och funktionell. Här kan du få reda på allt om priser, tekniska data och försäljningsstart.
Lotus lanserar en ny tvåsitsig sportbil: Lotus Emira. Visuellt ska bilen vara baserad på Evija. Framsidan och de skarpa linjerna i synnerhet påminner om Evijas sportiga look. Den nya modellen ska dock vara mer praktisk, bekväm och funktionell.
Med den nya modellen vill det brittiska bilföretaget Lotus äntligen gå in i det globala sportbilssegmentet och bli erkänd över hela världen som ett racerbilsföretag. Chanserna är goda. Namnet är trots allt redan en utmaning. Emira kan översättas som ”befälhavare” eller ”ledare”. Den här bilen borde leda Lotus in i en lönsam framtid.
- Försäljningen startar våren 2022
- AMG V4-motor från sommaren 2022
- Modern design
- Senaste tekniken
- 360 till 440 hk
- Priset bör börja under 72 000 euro
Specifikationer och exteriör design
Från utsidan påminner Emiran om Evija. Den nya modellen är kantig men kombinerar de där skarpa linjerna med en flytande coupéhytt. Belysningen består av två lutande LED-remsor, som redan används i Evija.
Emira ska vara en sportbil för vardagsbruk. Därför kommer bilen med en stor fönsterfront som ger en bred sikt runtom.
Däcken är stora och fastnar på rutorna. De är 20 tum i diameter och specialdesignade för den nya modellen. Bilen levereras som standard med Goodyear Eagle F1 Supersport-däck; Kunder hittar Michelin mot en extra kostnad pilot Sport Cup 2-däck i Lotus Drivers Pack.
När Emiran har passerat kan du ta en titt på baksidan av bilen. Bakljusen är C-formade och ansluts till ett smalt rött bromsljus upptill. Slående avgasrör väntar nedanför, till höger och vänster om registreringsskylten.
När det kommer till materialet använder företaget ett lätt aluminiumchassi. Yttermåtten är kompakta, bilen är 4,4 meter lång och 1,2 meter hög. Endast 2-metersbredden är biffig, men säkerställer god väghållning – speciellt vid snabb kurvtagning.
✓ Du kan också kontrollera:
Lotus Emira 2022: interiör och utrustning
Som vi har börjat förvänta oss av Lotus kan kunderna förvänta sig en modern cockpit i Emira. Lotus skulle ha velat förbättra kvaliteten på materialen i den nya modellen. Dessutom ska bilen ha mer förvaringsutrymme.
För att något också ska kunna transporteras på språng har Emira flera intelligenta förvaringsmöjligheter. Det finns två dryckeshållare och ett mobilförvaringsfack i sittbrunnen. Det finns även ett dörrfack, ett handskfack och en hylla framför växelspaken. För större bagage erbjuder bilen 208 liter bakom sätena och 151 liters bagageutrymme.
Lotus ägnar särskild uppmärksamhet åt sätena. Förare: Interiören ska tåla långa resor och spruta bekvämt över racerbanan. Standardsätet har ett elektriskt fyrvägsjusteringssystem, sportstolen som tillval kommer med tolv justeringsmöjligheter.
Du har också allt i sikte på natten: bilen har ambient-, allround- och kartbelysning.
Emira är inte bara visuellt uppdaterad, tekniken under huven ska också vara modern. Bilen bygger på Lotus nyligen tillkännagivna nya sportbilsarkitektur och har moderna detaljer.
Dessutom ingår farthållare, regnavkännande vindrutetorkare, parkeringssensorer bak, elektriskt fällbara ytterbackspeglar, automatiskt avbländande backspeglar, ett stulet fordonsspårningssystem och Keyless Go-nyckelsystem.
En 10,25-tums pekskärm med Android Auto och Apple CarPlay fungerar som infotainmentsystem. Bilen har även en 12,3-tums display bakom ratten, så att föraren alltid kan se den viktigaste informationen. Ljudsystemet kommer från det brittiska företaget KEF och kommer med 10 kanaler.
Lotus Emira 2022: motorer och hantering
Den coupéliknande designen ger bilen extra aerodynamik. Dessutom är bilen med aluminiumchassi behagligt lätt. I sin lättaste form sägs den väga 1 405 kilo.
Kunderna kan välja mellan två bensinmotorer för Emira: antingen 3,5-liters V6-motorn från Lotus eller 2,0-liters V4-motorn som utvecklats tillsammans med AMG. V6-motorn är redan bekant från motorrummet i Lotus Exige och Evo. Båda motorerna kommer att finnas tillgängliga med manuell, automatisk eller dubbelkopplingsväxellåda.
HP bör vara mellan 360 och 440 HP. Trampar du hårt på gaspedalen bör du accelerera från 0 till 100 km/h på cirka 4,5 sekunder och nå en topphastighet på 290 km/h. Men inte bara de positiva värdena är redan kända, CO2-utsläppen är redan Lotus: Under 180 g/km bör de starta.
Lotus kunder har valet: chassi och fjädring kan anpassas efter deras behov. Inställningen ”Tour” är avsedd för dagligt bruk och ska erbjuda bekväma köregenskaper. Alternativt kan kunderna välja inställningen ”Sport”. Då är chassit lite fastare och bättre förberedd för fartturer.
Priser och försäljningsstart
Om du vill vara den lyckliga ägaren av Emira måste du vänta till våren 2022. Under denna tid vill Lotus lansera den första Lotus Emira världen över. Antalet kommer dock att vara begränsat. Denna ”First Edition” kommer med en 3,5-liters V6-motor. Från sommaren 2022 kommer modellen även att finnas tillgänglig med 2,0-liters V4-motorn från AMG. Prismässigt bör Emira börja under 72 000 euro.