Lotus Eletre 2024 är en mycket speciell bil för den legendariska brittiska biltillverkaren. Det är märkets första familjebil med fyra dörrar, efter att ha väckt uppståndelse på bilsalongen i Genève 2006 med konceptet APX (Aluminium Performance Crossover). Dessutom är Eletre Lotus andra elbil efter den imponerande men mycket dyra Evija hyper EV. Lotus har meddelat att de första leveranserna av Eletre i Europa kommer att börja sommaren 2023, och orderböckerna för amerikanska köpare är redan öppna för början av 2024.

“Vi vet att tvåsitsiga sportbilar inte är för alla, men den otroliga körupplevelsen i en Lotus borde vara det”, säger Mike Johnstone, vice vd och kommersiella chef, Lotus Group. “Eletre är ett naturligt steg framåt för varumärket och ett spännande steg då Lotus strävar efter att erbjuda bästa möjliga prestanda oavsett i vilket segment bilen säljs.
Innehåll
Lotus Eletre 2024: vad är nytt?
Den helt nya Lotus Eletre är ingen vanlig crossover eller SUV. Den rakade vindrutan, brant sluttande taklinje och aerodynamiskt förbättrade “porösa” aktiva aeroelement pekar alla på en högpresterande elektrisk SUV. Den står på en skräddarsydd EPA-plattform (Electric Premium Architecture) på vilken minst två andra elektriska stadsjeepar och en framtida elektrisk sportbil från märket grundat av framlidne Colin Chapman kommer att baseras. Chassit är av 43 procent aluminiumlegering för att spara vikt och öka styvheten, medan dörrarna och tredelade huven är gjorda av aluminium för att ytterligare minska vikten.

Chassit på Eletre består av en multilänkaxel i aluminium på fram- och bakaxeln. Den har tvåkammarluftfjädrar och elektroniskt styrd dämpning som justerar dämpningshastigheten 500 gånger per sekund så att Eletre beter sig som en riktig Lotus på vägen. Det är också den första tillverkade Lotus med elektromekanisk servostyrning, aktiv bakhjulsstyrning och ett valfritt 48-volts aktivt krängningsstabiliseringssystem för bättre kurvtagningsstabilitet.
Trots all önskan att erövra förblir Eletre praktiskt genomgående. Den kan dra upp till 4 960 pund, har ett rymligt bagageutrymme bakom baksätena och en 46-liters bagageutrymme. Om du behöver dra mer kan du bära upp till 200 pund på takräcken.
Tvåmotorig fyrhjulsdrift
Den eurotrimmade Lotus Eletre erbjuds i tre varianter: Eletre, Eletre S och Eletre R. Alla har dubbla elmotorer, en 800-volts elektrisk arkitektur och ett högenergipaket på 112 kWh litiumjonbatteri. Basversionerna Eletre och Eletre S har en enväxlad växellåda som tillåter full användning av 603 hk och 524 lb-ft vridmoment – utmärkta siffror för en sportig och praktisk elektrisk SUV för hela familjen.

Eletre R har en tvåväxlad växellåda som möjliggör snabbare acceleration och längre räckvidd. R-modellen har också 905 hk och 727 lb-ft vridmoment – astronomiska siffror som gör andra supersnabba stadsjeepar på skam.
✓ Du kan också kontrollera:
Hur snabb är Lotus Eletre 2024?
Den grundläggande Eletre och Eletre R sprintar från stående start till 60 km/h på 4,5 sekunder och når en topphastighet på 160 km/h. Hotrod Eletre R accelererar till 60 km/h på 2,95 sekunder och har en topphastighet på 265 km/h.
Lotus Eletre-serien
Lotus hävdar att basen Eletre och Eletre S uppnår 373 miles på full laddning på WLTP-testcykeln, medan Eletre R uppnår 304 miles. EPA har inte testat Eletre än, men de europeiska räckviddsbetygen borde ge oss en uppfattning. Enligt våra uppskattningar skulle Eletre kunna åka 310 miles på EPA-cykeln, medan Eletre R borde ta sig cirka 250 miles innan batterierna dör.

Och när batterierna tar slut har Eletre en 22kW AC-laddare ombord som laddar batterierna på cirka sex timmar. Dessutom är den 800-volts elektriska arkitekturen kompatibel med DC-snabbladdning på upp till 350 kW, vilket möjliggör en laddning på 10 till 80 procent på 20 minuter.
Digital sittbrunn
Lotus Eletre 2024 har en skärmtung och mycket digitaliserad sittbrunn, som det anstår ett modernt elfordon. I centrum står en ultratunn 15,1-tums infotainmentpekskärm som drivs av dubbla Qualcomm 8155 Snapdragon-chips, 12 GB RAM, 128 GB lagring, Unreal Engine-grafik och Lotus Hyper OS. Det 12,6-tums digitala instrumentklustret och 29-tums head-up display (HUD) är också standardutrustning. Dessutom har främre och bakre passagerare pekskärmar för att styra mediaspelaren, luftkonditioneringen med mera.

Lotus erbjuder två ljudsystem för Eletre. Standardsystemet är ett KEF Premium Surround-system med 15 högtalare, medan det valfria KEF Reference 2 160-watts ljudsystemet har 23 högtalare och 3D-surroundljud. Andra funktioner inkluderar en digital backspegel, ett dimbart panoramaglastak, en utdragbar LIDAR-sensor ovanför vindrutan och en aktiv bakspoiler.

Aktiv säkerhetsteknik
Lotus Eletre 2024 är utrustad med sju HD-kameror, fyra LIDAR-sensorer, sex radarsensorer och tolv ultraljudssensorer för att ge en 360-graders bild av omgivningen. De vanliga aktiva säkerhetssystemen inkluderar adaptiv farthållare, motorvägsassistent, kollisionsvarningssystem, trafikskyltinformation, korstrafikvarning, filbytesassistent och filbytesvarning. Lotus-ingenjörer använder kraften i varumärket för att utveckla toppmoderna fordonssäkerhetssystem.
Lotus Eletre 2024 MSRP
Priserna för 2024 Lotus Eletre börjar på 89 500 £ i Storbritannien och 95 990 € i resten av Europa.
Foton och källa: Lotus Cars.