Inuti Lincoln Navigator 2023 är en tyst hytt med utrymme motsvarande ett vardagsrum. Det är vad Navigator är – lyxkörning i plusstorlek. Han delar plattformen med Ford Expedition , men skräddarsydd helt för Lincoln med sin egen distinkta interiör, material av högre kvalitet och komfortorienterade funktioner som tillval 30-vägs elstolar med massagefunktion.
Navigatorn finns i versioner med både kort och lång hjulbas och drivs av samma 440 hk, dubbelturboladdade V-6-motor. Den turboladdade sexcylindriga motorn erbjuder V8-liknande prestanda och ökar Navigatorns maximala dragkapacitet till hela 8700 pund. Det enda som kan jämföras med Navigator jämfört med konkurrenter som BMW X7 och den Cadillac Escalade saknas är ett underhållande chassi; det är mer en kryssare än en gatubombplan. Men om du letar efter komfort och lugn, erbjuder Navigator båda i överflöd.
Vad är nytt för 2023?
Navigatorn kommer endast att modifieras något för 2023. Den elektroniska differentialen med begränsad slirning (tillval) ingår nu i det kraftiga dragkrokpaketet på Reserve- och Black Label-modellerna. Diamond Red Tri-Coat kompletterar den yttre färgpaletten, och Manhattan Green är nu tillgänglig på Black Label-modeller med Chalet- och Invitation-interiörer.
Vi lämnar det upp till dig om du väljer standardmodellen med kort axelavstånd eller den förlängda L-kroppsvarianten, men vi rekommenderar definitivt reservutrustningen. Reservutrustningsnivån lägger till önskvärda lyxfunktioner som uppvärmda och ventilerade framsäten, en head-up display, en servoratt och en rad förarassistansfunktioner. Fyrhjulsdrift finns tillgängligt för dem som behöver det, och vi rekommenderar även Heavy-Duty Trailer Tow-paketet för kunder som vill dra full nytta av Navigators dragkapacitet på 8700 pund.
motor, transmission och prestanda
Navigator 2023 har bara en kombination av motor och växellåda, men vid 440 hk duger en. Vi tyckte att Navigator var lyhörd och riktigt snabb, och den 10-växlade automatiska växellådan växlar tillräckligt skickligt för att inte störa sovande passagerare. På vår testbana accelererade Navigatorn till 60 km/h på 5,3 sekunder. Men prestandapotentialen hos Navigator börjar och slutar på raksträckan. Styrningen är känslalös, och den stora massan och plyschfjädringen hindrar Navigator från att vara ett fordon som uppmuntrar till entusiastisk körning.
Navigatorns hantering är tillräckligt behaglig för en stor lyxsuv, men rivaler som X7 och Mercedes Benz GLS-klass erbjuder ett mer sofistikerat och sportigt beteende på vägen. Med de valfria 22-tumshjulen var Navigator ibland hackig, och ett hårt slag följdes av en rebound – det värsta av två världar.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Till skillnad från sina V-8-konkurrenter använder Navigator en mindre, dubbelturboladdad 3,5-liters V-6 och en 10-växlad automatlåda i jakten på bättre bränsleekonomi. Trots sin mindre motor, är det långt på bränsleekonomi, tjäna betyg på 17 mpg city och 23 mpg motorväg i bakhjulsdriven form.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Interiören i Navigator är rymlig och lyxig. Material som träpaneler med öppna porer och bekväma framsäten finns bara på de högre utrustningsnivåerna, men även instegsmodellerna Navigator har en hel del att erbjuda. Navigatorns tredje sätesrad är ett av de bästa exemplen på detta sittarrangemang. Benutrymmet på tredje raden i Navigator är 1,1 cm mer än i GLS-klassen, och andra konkurrenter ligger ännu längre efter. Alternativt erbjuder Navigator 30-vägs justerbara framsäten med massagefunktion, en nyckelfunktion för Lincolns flaggskepps-SUV.
Sätena är nästan skulpturala och så individuellt justerbara att du till och med kan justera vänster och höger lårstöd till olika höjder. Navigatorns enorma storlek kan vara ett handikapp i trafik eller parkering, men det är en välsignelse när det kommer till packning inför semestern. Modellerna med kort hjulbas har begränsat lastutrymme när alla tre sätesraderna är upptagna; med den tredje sätesraden nedfälld är lastutrymmet mycket stort. L-modellerna med lång axelavstånd har ett stort lastutrymme, även när den tredje sätesraden används.
infotainment och uppkoppling
Navigatorn levereras som standard med en 13,2-tums pekskärm och USB-portar i varje stolsrad. Infotainmentsystemets grafik är elegant och lätt att läsa – viktigt för Lincolns ålderssynt klientel – och den enorma skärmen är en gnistrande juvel på Navigatorns front. Apple CarPlay och Android bil är standard, och tack vare en integrerad 5G Wi-Fi-hotspot kan systemet överföra programuppdateringar direkt. Ett Revel-stereosystem med 14 högtalare är standard, medan ett Revel Ultima 3D-stereosystem med 28 högtalare ingår i det extra lyxpaketet.
säkerhet och förarassistans
Lincoln utrustar Navigatorn med Co-Pilot360 förarassistansteknik som standard, som bland annat inkluderar övervakning av döda vinkeln, automatisk nödbromsning och fotgängardetektering. För mer information om Navigatorns krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Övervakning av döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak som standard
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Adaptiv farthållare som tillval med halvautonomt körläge
garanti och underhåll
Lincolns garantier är jämförbara med konkurrenternas, men det finns några fördelar som skiljer företagets kundservice åt. Ägare som väljer Black Label-trim får fyra års gratis planerat underhåll istället för bara ett.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti.
- Drivlinans garanti är sex år eller 70 000 miles.
- Gratis planerat underhåll i fyra år eller 50 000 mil.