Bakom den lyxiga fasaden av Lincoln Corsair 2023 döljer en blygsam Ford Escape , men ett tjockt lager av premiummaterial döljer dess ursprung i mellanklassen. Corsairs hantering och interiör liknar dess större och dyrare Lincoln-motsvarigheter. De flesta modellerna är utrustade med en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig motor, men det finns även en laddhybrid, även om detta kräver köp av Grand Touring i toppklass.
Lincolns förståelse för lyx skiljer sig från dess europeiska konkurrenters som t.ex Audi Q5 , BMW X3 och Mercedes Benz GLC-klass och kanske inte möter bilisters smak. Men det spelar ingen roll. Det är ett premiumpaket skräddarsytt för dem som prioriterar komfort framför körglädje.
Vad är nytt för 2023?
Lincolns minsta SUV får ett litet ansiktslyft för 2023 med ett omdesignat galler och yttre ljus, samt nya fälgdesigner. Grand Touring plug-in hybridmodell får en ny satinmetallic exteriör med blå accenter för att markera sin plats högst upp i Corsair-hierarkin. Det finns också ett antal förbättringar inuti Corsair, som börjar med en större 13,2-tums infotainmentskärm och en ny standard 12,3-tums digital display. Mittkonsolen har gjorts om, liksom Corsairs klimatkontrollpanel. Interiören har uppdaterats med två nya teman – Rökt tryffel (låter läckert) och Eternal Red (låter djävulskt) – var och en med sin egen unika klädsel och klädsel. Den mer kraftfulla 2,3-liters turboladdade fyrcylindriga motorn har fasats ut, och endast det 250 hk 2,0-liters turboladdade och 266 hk 2,5-liters laddhybriden finns kvar.
Specialutrustningen är imponerande. För den höga premiumkvaliteten erbjuder Lincoln några måste-ha-funktioner som 19-tumshjul, handsfree eldriven baklucka, dimljus, 14-högtalare Revel-stereo, integrerat navigationssystem, SiriusXM satellitradio, servostyrstång, inredning i äkta trä , och uppvärmda framsäten i läder Bridge of Weir, som är justerbara i 10 riktningar och har en minnesfunktion för föraren. Härifrån måste du vara försiktig, eftersom utrustningspaketen i Corsair har sitt pris.
motor, transmission och prestanda
En fyrcylindrig 2,0-liters, 250 hästkrafter är Corsairs instegsmotor och erbjuds i standard- och reservutförande. Åttastegad automatlåda och framhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift kostar extra. I testet lyckades en Corsair med fyrhjulsdrift och turbo fyrcylindrig spurta till 100 km/h på 6,1 sekunder. Nyckelkonkurrenter som Q5 och Porsche Macan är dock snabbare och bekvämare att köra. Laddhybridmodellen kombinerar en 2,5-liters fyrcylindrig med elmotor, en steglös växellåda (CVT) och fyrhjulsdrift. På vår testbana klarade PHEV-modellen sprinten från 0 till 100 km/h på 7,0 sekunder, även om vi inte imponerades av drivlinans oprecisa ljud.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Enligt EPA är den framhjulsdrivna modellen med turbo fyra bra för 22 mpg city och 29 mpg motorväg, medan valet av fyrhjulsdrift minskar stadssiffran med 1 mpg. När vi testade en fyrhjulsdriven modell på vår bränsleekonomisträcka i 75 km/h på Autobahn klarade den 30 mpg. Plug-in hybridmodellen – som vi inte har testat ännu – har en helelektrisk räckvidd på upp till 28 miles och körsträcka på 34 mpg city och 32 mpg på motorvägen, enligt EPA. För mer information om Corsairs bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
2023 Corsair har en vacker interiör som liknar andra Lincoln-SUV:ar som Navigator, Nautilus och Aviator. Den är fodrad med mjukt läder och erbjuder en mängd olika funktioner. Dimbar omgivningsbelysning, 24-vägs elektriskt justerbara säten, en head-up display och en app med vilken fordonet kan låsas upp, låsas och startas via smartphone finns – om än till ett brant pris. Två specialinteriörer finns som tillval. Den första – Rökt tryffel – kompletterar Corsairs interiör med en rad varma färger och klädsel, medan den andra – Eternal Red – har djuprött läder och lätta aluminiumdetaljer för en retrolook. Corsairs lastutrymme är generöst. Vi kunde stuva in åtta handbagage bakom baksätena och slog X3:an med en resväska. Med nedfällda baksäten finns det plats för totalt 21 resväskor.
infotainment och uppkoppling
En 13,2-tums pekskärm som kör Lincolns Sync 4 infotainmentsystem är standard, liksom en 12,3-tums digital instrumentbräda. Användargränssnittet är lätt att använda och de praktiska minijoysticks på ratten ser till att föraren inte behöver sträcka sig efter skärmen för ofta. Apple CarPlay och Android bil är integrerade i varje modell, men navigationen i instrumentbrädan kostar extra i grundversionen. Reserve-modellen ersätter Corsairs 10-högtalares stereosystem med ett Revel 14-högtalarsystem och lägger till SiriusXM satellitradio med trafik- och väderinformation i realtid.
säkerhet och förarassistans
Alla modeller levereras som standard med en uppsättning förarassistansfunktioner som Lincoln kallar Co-Pilot360. Men för att dra nytta av högteknologiska assistenter som Lincoln ActiveGlide handsfree-system krävs en uppgradering till det valfria Co-Pilot360 2.1 Drive-systemet. För mer information om Corsairs krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Automatisk nödbromsning med fotgängardetektering som standard
- Filbytesvarning med filbytesvarning som standard
- Adaptiv farthållare som tillval med handsfree-samtal
garanti och underhåll
Lincolns standarddrivlinsgaranti är mer generös än den tyska konkurrensen. Köpare av Lincoln Black Label-modeller kan njuta av en gratis fyraårig underhållsplan på 50 000 mil. Men eftersom Corsair inte erbjuds i svart etikett, kommer köparna att behöva betala för alla olje- och däckbyten själva.
- Begränsad fyra års eller 50 000 mils garanti.
- Drivlinans garanti i sex år eller 70 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll