Den japanska lyxbilstillverkaren Lexus utökar sitt SUV-sortiment i Nordamerika med TX 2024. Det är en snyggare version av Toyotas treradiga Grand Highlander SUV som kommer till återförsäljare med hybridmotorer och en plug-in hybridvariant. Dessutom kommer 2024 Lexus TX att vara den första Lexus som byggs vid Toyotas Indiana-fabrik.

“TX sätter komfort i främsta rummet i alla serier och förkroppsligar vårt orubbliga engagemang för elektrifiering, teknik, prestanda och design”, säger Dejuan Ross, koncernchef och general manager för Lexus-divisionen. “Detta är ett avgörande ögonblick för vårt varumärke för att skapa en elegant och överseende körupplevelse för varje passagerare.
Innehåll
Lexus TX 2024: vad är nytt?
TX ersätter RX-L i märkets treknäppta segment och är baserad på en förstärkt TNGA-K-plattform som den delar med Grand Highlander. Lexus-chassit har dock fler svetsar, lim, bredare kedjor, reviderade front- och bakpaneler och en ny bakre fjädring med flera länkar. Silhuetten av Grand Highlander förblir tydligt igenkännbar på sidorna, men front- och bakpanelen är ren Lexus-design, särskilt den första. Precis som nya GX har TX fått en reviderad, mer subtil grill, även om detta “unika designelement” ger den en tecknad karaktär.

Elektrifierade drivlinor
2024 Lexus TX 350 börjar med en 2,4-liters turboladdad fyrcylindrig motor som ger 274 hk och 317 lb-ft vridmoment. Framhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift är tillval, men båda delar en åttastegad automatlåda. TX 500h har samma 2,4-liters turboladdade fyrcylindriga och en DIRECT4 hybriddrivlina som levererar 366 hk och 409 Nm i vridmoment. Den levereras också som standard med fyrhjulsdrift och en sexväxlad automatlåda.

Kronan på verket är Lexus TX 550h+. För första gången kombinerar Lexus en 3,5-liters V6-bensinmotor med en laddhybriddrivlina. Den ger 406 hästkrafter och har DIRECT4 fyrhjulsdrift, vilket möjliggör 33 miles av helelektrisk räckvidd via en CVT-växellåda. Båda hybridfordonen har bakaxelstyrning.


Bekvämt och praktiskt boende
2024 Lexus TX bevisar att lyx inte behöver komma på bekostnad av det praktiska. Med en längd på upp till 203,5 tum och en hjulbas på 116,1 tum erbjuder den mer än tillräckligt med utrymme för upp till sju vuxna i tre sätesrader (sex med valfria andra radens kaptenssäten). Dessutom finns det 201 kubikmeter lastutrymme bakom sätena på tredje raden, som kan utökas till 57,4 respektive 97 kubikmeter genom att fälla sätena på tredje och andra raden.


✓ Du kan också kontrollera:
Digital sittbrunn
Lexus TX har ett 12,3-tums digitalt instrumentpanel och en 14-tums infotainmentpekskärm med Apple CarPlay och Android Auto. Snygga detaljer inkluderar ett digitalt dörrlås (som öppnar dörrarna med en knapptryckning), flerfärgad interiörbelysning, upp till sju USB-laddningsportar, en valfri head-up-display (HUD) och en valfri 21-högtalare Mark Levinson ljudsystem.

Som standard kommer varje TX med Lexus Safety System+ 3.0, ett omfattande förarassistanspaket som inkluderar proaktiv farthållare, pre-crash-system med fotgängardetektering, dynamisk farthållare med radar, filbytesvarning, trafikskyltigenkänning och avancerad parkeringshjälp.

Lexus TX 2024: priser och tillgänglighet
2024 Lexus TX kommer till återförsäljare hösten 2023 i fyra utrustningsnivåer: Standard, Premium, Luxury och F Sport Performance. TX 350 och 500h kommer ut på marknaden först, medan TX 550h+ PHEV kommer att finnas tillgänglig i slutet av 2023 eller början av 2024. Rekommenderade återförsäljningspriser är ännu inte tillkännagivna, men vi förväntar oss att basen TX 350 börjar på 52 000 € och toppmoderna TX 550h+ börjar på cirka 76 000 €.
Foton och källa: Toyota Deutschland GmbH (Lexus Division).