De Lexus RZ 450e 2023 är lyxmärkets första elfordon. Inte överraskande är RZ 450e baserad på en liknande e-TNGA-arkitektur som moderbolagets första elfordon Toyota , bZ4X och Solterra EV by Subaru . Som förväntat, den Lexus RZ 450e 2023 är den vackraste av alla modeller, och det finns verklig substans bakom dess iögonfallande stil.

Lexus har satt som mål att endast ha batteridrivna fordon i sin portfölj senast 2035. RZ 450e ska bidra till att företaget snart kommer att kunna presentera ett klimatneutralt sortiment. Med tanke på märkets ryktbarhet som startade trenden med “big grille” för många år sedan, hade vi önskat oss en radikalt annorlunda Lexus EV. Ändå har RZ 450e en bra start, även om prestanda och räckvidd ligger efter sina premiumrivaler Genesis GV60 och Cadillac Lyriq stanna bakom.
Innehåll
Två elmotorer, standard fyrhjulsdrift
Lexus RZ 450e 2023 kommer gradvis till återförsäljare med två elmotorer och den vanliga fyrhjulsdriften DIRECT4. De två motorerna levererar tillsammans 308 hk, som fördelar sig på alla fyra hjulen.

Standard vridmomentvektor kan överföra 100 procent av kraften till fram- eller bakhjulen. Acceleration från noll till 100 km/h anges av Lexus på fem sekunder, vilket inte är illa för en relativt voluminös crossover. Motorerna matas av ett 71,4 kWh-batteri, vilket ger en räckvidd på upp till 220 miles med de vanliga 18-tumshjulen. Men om du väljer de valfria 20-tumshjulen är räckvidden endast 196 mil.


När batterierna tar slut kan RZ 450e laddas från noll till 100 procent på 9,5 timmar med en nivå 2-laddare och från noll till 80 procent på cirka 30 minuter med en DC-snabbladdare.

Lexus körsignatur
Lexus lovar en spännande körupplevelse med RZ 450e och betonar att filosofin för Lexus Driving Signature är kärnan i övergången från den konventionella förbränningsmotorn till elbilen. Det är därför den har en stabil stålkropp med höghållfast stålplåt och en motorhuv i aluminium. Den bakre fjädringen med bakarm har Frequency Responsive Dampers (FRD) för en sportigare men bekvämare körning.


Bromskraften tillhandahålls av ett Active Hydraulic Booster G-bromssystem som kommunicerar med DIRECT4-drivlinan och det regenerativa bromssystemet. Dessutom har Lexus RZ 450e ett steer-by-wire-system som styr framhjulen utan mekaniska länkar.

✓ Du kan också kontrollera:
Skräddarsydd stil
Sett från sidan, ursprunget till Toyota bz4X svårt att förneka. Det mest slående utmärkande draget är de svartklädda stänkskärmarna, men det aktiva gallret och de aerodynamiskt formade panelerna är också typiska Lexus. Kort sagt, han ser mer solid ut än sina Toyota och Subaru stallkamrater och bär en mer skräddarsydd kostym än dem genesis GV60.

Inuti Lexus RZ 450e skämmer den högkvalitativa interiören bort sinnena. Reglagen och den rymliga instrumentbrädan är täckta med högkvalitativ mocka och kohud. Lexus använder de japanska termerna “tazuna” (hästens regel) och “oto-kukan” (ljudutrymme) för att beskriva RZ 450es körmiljö. Icke desto mindre erbjuder den generöst benutrymme och en förbättrad känsla av utrymme, en nyckelfunktion i ett lyxfordon. Och om du behöver bära tre golfbagar är bagageutrymmet på RZ 450e tillräckligt stort.

Avancerad anslutning
2023 Lexus RZ 450e har en stor 14-tums infotainmentpekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android bil . Det finns också en intelligent röstassistent, en head-up-display och ett Mark Levinson-ljudsystem med 13 högtalare.


Lexus RZ 450e 2023 säkerhetsfunktioner
Lexus RZ 450e lämnar Motomachi-fabriken i Toyota City, Japan, med de senaste förarassistansfunktionerna från Lexus Safety System+Lexus RZ 450e 2023: Prissättning och tillgänglighet 3.0. I paketet ingår Dynamic Cruise Control, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist, Emergency Steering Assist och mer.

Lexus RZ 450e 2023: Prissättning och tillgänglighet
Priserna för Lexus RZ 450e börjar på 59 650 euro för premiumtrim och 65 150 euro för lyxvarianten, vilket avrundar utbudet. I det rekommenderade försäljningspriset ingår leveranskostnader på 1 150 EUR.