Lexus RZ 2023 är lyxbilstillverkarens första helelektriska fordon någonsin. Toyotas premiumdotterbolag har som mål att uppnå 100 procent batteridrivna elfordon (BEV) över hela världen år 2035 och planerar att erbjuda ett komplett utbud av nya och spännande elbilar i sin portfölj till 2030. En ny era gryr för Lexus med RZ.
”Vi tror att för att uppnå ett koldioxidneutralt samhälle bör Lexus, som en etablerad lyxbiltillverkare, fortsätta att skapa spännande bilar samtidigt som man respekterar naturen och den globala miljön”, säger Takashi Watanabe, chefsingenjör på Lexus International. ”Vi kommer att fortsätta att möta utmaningen att erbjuda kunderna nya upplevelser och en unik Lexus BEV-körupplevelse.”
Scenen
Lexus och dess moderbolag Toyota är pionjärer inom hybridteknik. Honda Insight är det första masstillverkade hybridfordonet som säljs i USA, men Toyota Prius öppnade dörren för kommersiella hybridfordon redan 2000. Lexus sålde sitt första hybridfordon, RX400h, 2005. Toyota och Lexus hade mycket övning innan helelektriska bilar blev mainstream, men vi kan fortfarande inte förstå varför de var så sena med att introducera en elbil på massmarknaden.
Hon gav till slut efter med bZ4X och Subaru Solterra, båda baserade på Toyotas e-TNGA-plattform, samma arkitektur bakom den läckra designen av Lexus RZ. Konkurrenter som BMW, Mercedes-Benz, Audi och till och med Genesis kan ha dragit före. Men enligt Geoffrey Chaucers The Yeoman’s Tale från 1386, ”Det är för sent, bättre än aldrig; att aldrig bli framgångsrik skulle vara för lång tid.
Lexus RZ 2023: BEV spindelenhet
Vi känner alla till Lexus för dess spindelgrill, ett formspråk som vi har lärt oss älska genom åren. Lexus RZ har en ansiktslyftning som skiljer den från sina icke-premiummodeller från Toyota och Subaru, och det är uppenbart att Lexus-designerna gjorde en extra mil för att ge RZ en unik mugg. Tillgiven kallad ”BEV Spindle Body” av Lexus, hela RZ:s ansikte är som ett framträdande spindelgaller (i brist på bättre ord), och det gillar vi verkligen.
Lexus hävdar att den främre stötfångarens design ”fokuserar på aerodynamisk effektivitet och optimerade proportioner”, medan en LED-ljusbalk och lutande baklucka är de mest framträdande designtipsen. Utförandet är renare än bZ4X, men mer polerat än Subaru Solterra.
✓ Du kan också kontrollera:
DIRECT4 fyrhjulsdrift
Lexus lämnade inga detaljer om drivlinan i RZ 2023. Det sades dock något om DIRECT4 AWD och en ny kraftfull elektronisk axelmotor (eAxle) som exakt styr drivkraften mellan fram- och bakhjulen och är baserad på RZ450e med två elmotorer, AWD och ca 308 hk.
Lexus hävdar att DIRECT4 växlar mellan fram- och bakhjul mellan 60:40 och 40:60 under acceleration för att minimera stigningen samtidigt som den efterliknar trycket från en sportig bakhjulsdriven bil. Systemet överför också mer kraft till framhjulen vid svängning (mellan 75:25 och 50:50 fram och bak) för att skärpa styrkänslan. Vid hörnutgång växlar DIRECT4 mellan förhållandet 50:50 och 20:80 för att förbättra greppet samtidigt som oönskad stigning minimeras.
Tillgängligt steer-by-wire-system
2023 Lexus RZ kommer att ha ett steer-by-wire-system som eliminerar de mekaniska kopplingarna mellan dragstången och framhjulen. Resultatet är en 150-graders styrvinkel som minskar arbetsbelastningen och gör trepunktssvängar och parkeringsmanövrar till en lek. Och om du avundas okratten i en Tesla, kommer Lexus att tillgodose dina nycker i nya RZ.
Vi såg först Toyotas försök med ett halvhjul i bZ4X, och det kommer med största sannolikhet att synas i nya Lexus RZ också (håll tummarna). Vi har inget emot en okliknande ratt när styrvinkeln är 150 grader, och ungen i oss blir yr vid blotta tanken på en rymdskeppsliknande ratt i en produktionsbil.
Lexus RZ 2023: Batteri, räckvidd och laddning
Lexus har inte nämnt batteri- och laddningsspecifikationerna för sin senaste RZ elektriska crossover. Pressmeddelandet sa att RZ kommer att uppnå en beräknad räckvidd på 225 miles med 18-tumshjul och cirka 200 miles med de valfria 20-tums hjulen. Dessa siffror höjde våra ögonbryn med tanke på att RZ:s närmaste konkurrenter, som Ford Mustang Mach-E och Hyundai Ioniq 5, i genomsnitt kan köra 300 mil på en enda full laddning.
2023 Lexus RZ kommer sannolikt att ha samma 65,6 kWh batteripaket som bZ4X, men pressmeddelandet säger att den kommer att ha ett 71,4 kWh batteri som Solterra. Den kan också komma med samma 6,6 kW inbyggda laddare, även om vi slår vad om att RZ är kompatibel med DC-snabbladdare upp till 150 kW för att snabba upp laddningstiderna.
Lyxig interiör och avancerade säkerhetsfunktioner
2023 Lexus RZ har en lågnivåinstrumentpanel och instrumentbräda med en 14-tums infotainmentpekskärm. Tre färgalternativ finns tillgängliga för interiören (Orage, Palomino och Dapple Grey/Black), medan ett panoramatak med mörkläggningsfunktion är standardutrustning. Dörrpanelerna har ”skuggig belysning” som ändrar färgtonen på ljuset som träffar insidan av dörrarna när de öppnas eller stängs. Det kan låta som en gimmick, men vi är nyfikna på att se hur det hela fungerar.
Den senaste RZ kommer som standard med Lexus Safety System+ 3.0, ett avancerat förarassistanspaket som bland annat inkluderar dynamisk radarfarthållare, ett förkollisionssystem, filbytesvarning och ett nödstoppssystem.
Lexus garanti
2023 Lexus RZ lämnar fabriken med en fyra års/50 000 mils stötfångargaranti, en sex-årig/70 000 mil drivlina garanti, en åtta-årig/100 000 mil hybrid-elektrisk garanti och ett gratis ett-år/10 000 -mil underhållsservice. En utökad garanti kan visa sig fördelaktigt om du kör fler mil än den genomsnittliga befolkningen. Denna omfattande guide hjälper dig att avgöra om en Lexus Extended Warranty är rätt för dig.
Lexus RZ 2023: Prissättning och tillgänglighet
Lexus RZ 2023 kommer att nå återförsäljare mot slutet av 2022. Priser och annan information har ännu inte offentliggjorts, men vi räknar med ett grundpris på över 55 000 euro.