Trots den omfattande revideringen av Lexus RX 2023, SUV:n behåller de mjuka köregenskaperna som är gjorda för sina lojala kunder. En kvartett drivlinor finns tillgängliga, inklusive en ny plug-in hybridversion. Den nya designen på RX är betydligt vassare än sin föregångare, med fronten med en ny version av märkets signatur vidöppningsgrill och L-formade strålkastare. Interiören är ännu lyxigare den här gången och erbjuder en stor infotainmentpekskärm och de senaste tekniska funktionerna.

Den tidigare modellen erbjöds i två- och treradiga konfigurationer, men RX 2023 är strikt en dubbelrad. En version med tre rader kan ansluta sig till sortimentet vid ett senare tillfälle, eller så kan Lexus besluta sig för att lansera en ny, större SUV ovanför RX med en standardlayout med sju säten.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
RX går in i sin femte generation med en helt ny design samtidigt som den förblir den mjuka, tysta kryssaren som den alltid har varit.

Även om RX500h F Sport Performance inte är lika sportig som den ser ut, är den åtminstone den mest spännande varianten av RX SUV – synd att den är så dyr. Även om vi som ivriga ryttare bara finner toppen av sortimentet lämplig, tror vi att casual ryttare kommer att vara nöjda med den mindre kraftfulla och ännu mer avslappnade RX350 Premium Plus. Denna mellanklassmodell erbjuder ytterligare lyx som en större 14,0-tums infotainmentskärm, klädsel i äkta läder, omgivande interiörbelysning och mer.


motor, transmission och prestanda
RX 2023 erbjuds med fyra olika motorkonfigurationer, med början i basmodellen RX350, som drivs av en 275 hk 2,5-liters turboladdad fyrcylindrig motor. Denna modell levereras som standard med en åttastegad automatlåda och framhjulsdrift, med fyrhjulsdrift tillgänglig som tillval. Hybriden RX350h kombinerar elmotorer med en 246PS 2,4-liters fyrcylindrig motor och är utrustad med en steglöst variabel automatisk växellåda (CVT) och fyrhjulsdrift.


Vid vår första provkörning erbjöd ingen av motorerna någon betydande prestanda, och vi uppskattar att båda accelererar något långsammare än 2022-modellerna. RX500h F Sport Performance har en kraftfullare drivlina. Den kombinerar den 2,4-liters turboladdade motorn med elektrisk effekt till 367 hk och använder Lexus Direct4-system för att skicka kraft till alla fyra hjulen. Med RX500h fick Lexus möjligheten att presentera nya RX som en artist, men tyvärr valde chassiingenjörerna att inte sätta ännu mer förtroende i hörnen.

Alla modeller vi kört hittills är lika mjuka och lyxiga som den tidigare RX-generationen, vilket kommer att glädja lojala köpare men inte entusiastiska. En plug-in hybridmodell, kallad RX450h+, kommer att ansluta sig till sortimentet vid ett senare tillfälle, och även om Lexus inte har meddelat några detaljer ännu, förväntar vi oss att det ska vara samma 302bhp drivlina som den är i Toyota RAV4 Prime och i Lexus NX450h+SUV.

✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA har inte vägt in några RX-trim ännu, men enligt Lexus kommer den mest effektiva RX-modellen att vara RX350h, som har betyg på 37 mpg city och 34 mpg highway. RX500h påstås uppnå 28 mpg city och 27 mpg motorväg, medan icke-hybrid RX350 är EPA-klassad till 22 mpg city och 29 mpg motorväg för framhjulsdrivna modeller. Vi kommer att testa den nya RX på vår 75 km/h Highway Fuel Economy-rutt när vi får en chans att fastställa dess faktiska bränsleekonomi.


Interiör, komfort och lastning
Medan den tidigare modellen erbjöds i både två- och tresitsiga konfigurationer, kommer 2023 RX att erbjudas exklusivt som en tvåradig femsitsig. Vid ett senare tillfälle kan en treradig modell lanseras, eller så kan RX L ersättas av en helt annan, större SUV med säten på tredje raden som standard. 2023 RX:s interiör är modernare än 2022 års modell, med texturerade tygbitar på de övre dörrpanelerna, rik omgivande belysning och trälister med öppna porer på RX350-modellerna. RX500h F Sport Performance har mer förstärkta framsäten, en svart interiör, rattväxlare och aluminiumpedaler.


infotainment och uppkoppling
I mitten av RX:s omdesignade instrumentpanel finns en 9,8-tums infotainmentpekskärm; En större 14,0-tums skärm finns som tillval. Precis som med den mindre NX SUV:n är RX:s infotainmentdisplay något lutas mot föraren och använder Lexus senaste mjukvarugränssnitt. Apple CarPlay och Android bil är standard, med funktioner som navigering, en head-up display och ett Mark Levinson stereosystem tillgängliga som tillval.