Lexus LX 2023: Presentation, priser, tekniska data

De Lexus LX 2023 är precis så Toyota Land Cruiser som den är baserad på över hela världen, en ikon bland lyxsuvar. Kaross-på-ram-SUV:n har gjorts om helt och hållet för årsmodell 2022 och är på väg in i 2023 med mindre uppdateringar. Andra lyxiga treradiga lyx-SUV:ar inkluderar Lincoln navigator , den Cadillac Escalade och den Mercedes Benz GLS klass.

Vad är nytt?

  • Uppvärmd ratt som standard
  • Takanoha träbeklädnad standard på Ultra Luxury-modellen
  • Sunflare interiör tillgänglig på Ultra Luxury
  • Lackfinish Nori Green Pearl tillval för F Sport Handling-paket

vad vi tycker

Den tidigare generationen av Lexus LX hamnade efter konkurrenterna i slutet av sin livscykel. För modellåret 2022 har Lexus LX blivit helt omdesignad och avsevärt förbättrad på vissa områden. En kraftfullare V6-motor med dubbla turboladdade och en viktminskning på 300 pund kom med en förbättring av bränsleekonomin. Trots sin världsberömda terrängkapacitet, faller LX sämre än sina konkurrenter på tredje raden.

Vi hittade flaggskeppet Lexus SUV att gunga som en lastbil på vägen. Karossens darrande på chassit stör den förment lyxiga körupplevelsen. Och interiören kan inte konkurrera med den imponerande kabinen i Lexus LS sedan. Tack och lov finns det gott om plats för bagage och människor, även om det kan vara svårt att komma åt den tredje sätesraden.

Vi testade även en Lexus LX600 F Sport med hanteringspaketet, som vi hoppades skulle ge bättre kördynamik än standardmodellen. Vi såg ingen riktig förbättring av modellens körbarhet med detta paket. Faktum är att den gamla LX570 överträffade den nya modellen på slirbanan, med en bättre åtta-tid.

Trots vissa förbättringar jämfört med sin åldrande föregångare förblir 2023 Lexus LX en bakåtblickande produkt, främst inriktad på att tillfredsställa nostalgin hos kunder som letar efter en robustare SUV.


prestanda och bränsleförbrukning

Lexus utrustar LX600 med en 3,4-liters, dubbelturboladdad V6-motor som levererar 409 hk och 479 lb-ft vridmoment. Kraften överförs till den vanliga fyrhjulsdriften via en 10-växlad automatlåda. I våra tester spurtade den från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder, en betydande förbättring jämfört med den gamla LX570, som tog 7,6 sekunder.


off-road trovärdighet

Lexus har behållit terrängkapaciteten hos LX600 i den nya generationen. Möjligheten att åka terräng börjar med fyrhjulsdrift. En låsande Torsen-mittdifferential är standard, medan F-Sport-modellen kommer med en bakre spärrdifferential. LX600 har 8,9 tum markfrigång och det hydrauliska fjädringssystemet Active Height Control kan höja fordonet 7,0 tum eller sänka det 2,0 tum. Andra funktioner inkluderar kontroll för backe, en spårningskamera och en knapp för att bromsa inre hjulet i snäva kurvor.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper

Lexus utrustar LX SUV med sin mest avancerade säkerhetsteknik. Lexus Safety System+ 2.5 inkluderar Pre-Crash Assist med fotgängardetektering, Lane Keep Assist, Traffic Sign Assist, Adaptiv farthållare och automatisk helljusassistent. Andra standardfunktioner inkluderar övervakning av döda vinkeln, parkeringshjälp med korstrafikstöd bak och en 360-graders låghastighetskamera.


lastutrymme och inredning

Även om 2023 Lexus LX är rymligare än sin föregångare, är den mindre än andra lyxiga tredje radens stadsjeepar. I Ultra Luxury-utrustningsnivån krymper interiören till 33,9 tum av andra radens benutrymme.

Benutrymme (första/andra/tredje raden) Lastutrymme (bakom tredje/andra/första raden)
Lexus LX 41,1/36,61/31,1 tum 11,0/44,0/64,0 kubikfot
Lincoln navigatör 43,9/41,1/36,1 tum 19,3/57,7/103,3 kubikfot
Cadillac Escalade 44,5/41,7/34,9 tum 25,5/72,9/121,0 kubikfot

teknologi

Varje Lexus LX 2023 är utrustad med ett infotainmentsystem med dubbla skärmar. Den övre skärmen mäter 12,3 tum och styr ljud- och navigeringsfunktionerna samt projiceringen av Android bil eller Apple CarPlay. Den nedre 7,0-tumsskärmen styr luftkonditioneringen och visar körlägesinformation. Lexus inbyggda navigationssystem sparar kartdata i händelse av ingen celltäckning och erbjuder data från Google Points of Interest. Lexus LX har också en trådlös uppdateringsfunktion.


Rekommenderad trim

Hjärtat i modellutbudet är Lexus LX600 2023 Premium. Den har adaptiv variabel fjädring, sju säten och en eldriven baklucka med handsfree. Uppvärmda och ventilerade framsäten, uppvärmda yttre säten i andra raden och omgivande belysning ger LX600 Premium lyx. I den här konfigurationen syftar den till att erbjuda den rätta mixen av värde och funktionalitet som köpare förväntar sig av ett fordon i detta segment.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar