Vår kärleksrelation med Lexus LC sträcker sig även till LC 500 Cabriolet, brorsan till LC 500. Det tresiffriga priset på Lexus LC 500 2023 Cabriolet är brant oavsett mått, men det är den stiligaste och mest bekväma grand touring-coupén i ligan av C8 Corvettes, BMWs. och Porscher. Vi är inte intresserade av det faktum att det inte är den snabbaste eller vassaste GT-kupén med mjuka toppar. En översiktlig blick är allt som krävs för att få våra knän att bli svaga vid tanken på att tränga igenom LC 500:s naturliga aspirerade V8, och vi skulle inte tveka att göra det med toppen ner och solglasögonen på.
Lexus LC 500 2023 Cabriolet: Vad är nytt?
Med LC 500 2023 Cabriolet tar Lexus tillvägagångssättet ”fixa inte det som inte är trasigt”. Cabriolet, enligt Lexus, är inte en ”bara knockoff” av sina hardtop-bröder, och det är bra. Å andra sidan har biltillverkaren mixtrat med de viktiga sakerna för att förbättra cabriolets prestanda.
Nytt för 2023 är vad Lexus kallar en lätt fyrskiktad topp gjord av magnesium, aluminium och ett hydraulsystem som lovar tyst och smidig drift. Toppen öppnar eller stänger i båda riktningarna på cirka 15 sekunder i hastigheter på upp till 31 miles per timme. Dessutom rör sig fönsterhissarna synkront med suffletten, så att en enda knapptryckning är allt som krävs för att öppna dig för världen.
Lexus har uppdaterat färgpaletten för nya LC 500 Cabriolet. Toppen finns i svart och sand, men kunderna kan också välja bland nya färger som Ultra White, Cadmium Orange, Infrared, Cloudburst Grey, Caviar och Flare Yellow, för att nämna några. Inredningen finns även i svart, röd eller brun (Toasted Caramel).
✓ Du kan också kontrollera:
Standard V8-motor
Lexus LC 500 2023 Cabriolet kommer även fortsättningsvis att ha den naturligt sugande 5,0-liters V8-motorn under huven, som också används i LC 500 coupé. Den levererar 471 hk och utvecklar ett vridmoment på 398 Newtonmeter. Kraften skickas uteslutande till bakhjulen via en direktväxlad 10-växlad automatlåda. Accelerationen från 0 till 100 km/h tar 4,6 sekunder och den elektroniskt begränsade toppfarten är 168 km/h.
Lexus installerade en automatisk kontrollventil som styr ljudet från V8-motorn direkt in i kupén – en taktik som liknar den för den härliga LFA-superbilen. LC 500 har dock aktiv brusreducering som filtrerar bort överdrivet vind- och däckljud, oavsett om toppen är upp eller ner.
Lexus körsignatur
Lexus-namnet är synonymt med pålitlig lyx. Driving Signature-filosofin syftar till att göra ”sportighet” till en del av kärnan i Lexus DNA. LC 500 Cabriolet har ett optimerat adaptivt variabelt chassi med reviderade främre stötdämpare, nya spiralfjädrar, skräddarsydda bussningar och Yamaha-trimmade bakre krängningshämmare. 20-tums gjutna hjul med run-flat-däck är monterade som standard, med 21-tums smidda hjul som tillval.
Lexus klimatkoncierge
Lexus LC 500 2023 Cabriolet förlitar sig på oändlig sommarkänsla med det nya Climate Concierge HVAC-systemet. Systemet har överkroppsvärme som automatiskt aktiverar luftkonditioneringen, uppvärmda säten, uppvärmd nacke och uppvärmd ratt. Så du kan njuta av den majestätiska drop-top på LC 500 även på vintern.
Förstklassig utrustning
2023 Lexus LC 500 Convertible kommer som standard med en 10,3-tums infotainmentpekskärm med delad skärm och Apple CarPlay, Android Auto och Alexa-anslutning. Annan standardutrustning inkluderar nyckellöst insteg, en startknapp, LED-strålkastare, eldrivna framsäten, navigation och ett premiumljudsystem med 12 högtalare.
LC 500 Cabrio är utrustad med Lexus Safety System+ som standard. Det avancerade förarassistanspaketet innehåller förkollision med fotgängardetektering, filbytesvarning, farthållare med dynamisk radar, dödvinkelövervakning, aktiva störtbågar, automatiskt helljus och mycket mer.
Lexus LC 500 2023 Konvertibla priser
Nya Lexus LC 500 Cabrio kostar från 102 650 euro (inklusive 1 150 euro överföringskostnader) och kommer att finnas hos amerikanska återförsäljare i slutet av 2022.