Om allt går enligt plan på lyxvarumärket Lexus GX 2024 erbjuder en kombination av elegans och robusthet. Redan vid första anblicken är skillnaden mellan GX 2024 och dess föregångare tydligt synlig. Nedan är de viktigaste detaljerna för GX 2024, inklusive design, drivlina och säkerhetsfunktioner.

Innehåll
Trimnivåer för Lexus GX 2024
GX 2024 kommer att finnas tillgänglig i sex trimnivåer, med föreslagna återförsäljningspriser som ännu inte har fastställts: Premium, Premium+, Luxury, Luxury+, Overtrail och Overtrail+. Overtrail-modellerna som presenterades på Tokyo Outdoor Show 2023 är en del av ett nytt Lexus-initiativ kallat Overtrail Project, som syftar till att “inspirera kunder runt om i världen att utforska naturen genom sofistikerade äventyr.”

Overtrail-modellerna har Multi-Terrain Select, Crawl Control, Downhill Assist Control, ett elektroniskt-kinetiskt dynamiskt fjädringssystem, 33-tums däck (18-tums fälgar) och glidplattor i aluminium för sådana äventyr.

Beroende på klädselnivå har köparen 11 färgvarianter att välja mellan: Eminent White Pearl, Nebula Grey Pearl, Atomic Silver, Incognito, Caviar, Nori Green Pearl och Nightfall Mica. Overtrail-modellerna erbjuder exklusiva färgkombinationer med svart tak, inklusive Atomic Silver, Incognito, Nori Green Pearl och Earth.
GA-F plattform och upphängning
2024 Lexus GX är baserad på biltillverkarens GA-F-plattform, som först introducerades med nuvarande generationens LX 600. Den lätta stegramen ökar vridstyvheten och förbättrar köregenskaperna på väg, enligt Lexus. Termen “stegeram” är en annan term för en kaross-på-ramkonstruktion som är vanlig på stora stadsjeepar med tung dragkapacitet. I grund och botten ger GA-F-plattformen GX 2024 en stark ryggrad för tuffare applikationer som terrängkörning och bogsering, även om samma ryggrad är ansvarig för en mjuk, bekväm körning på motorvägen.

GX 2024 levereras som standard med elektronisk servostyrning, en nyutvecklad framaxel med dubbla länkar och en bakaxel med flera länkar. Enligt Lexus är både styrningen och fjädringen designade för skillnaderna mellan terräng- och terrängkörning. En adaptiv variabel fjädring finns som tillval, som anpassar dämpningskrafterna till ändrade väglag.

Lexus GX 2024 drivlina och dragkapacitet
Under huven på GX 2024 finns en dubbelturbo 3,4-liters V6:a kopplad till en 10-växlad automatlåda. Twin-turbon producerar 349 hk och utvecklar 479 lb-ft vridmoment. Maximal dragkapacitet för Premium, Premium+ och Overtrail trimnivåer är 8 000 lbs beroende på trimnivå. Medan officiella EPA-nummer väntar, siktar Lexus på en kombinerad bränsleekonomi på 17 mpg.

Toyota och Lexus gillar att packa terränggodis i den ökända matlådan. Lexus GX 2024 levereras som standard med permanent fyrhjulsdrift och en Torsen-centerdifferential (overtrail-versioner får en elektronisk bakre spärrdifferential). Växlingen mellan 4hi och 4lo går nu snabbare tack vare en uppdatering av det elektroniska överföringsfodralet.
✓ Du kan också kontrollera:
Längre och bredare exteriördesign
Lexus beskriver GX 2024:s exteriör som en fyrkantig profil med ett horisontellt designmotiv. Det kanske mest märkbara – eller inte – är GX 2024:s “spindelgrill”, som Lexus säger är fortfarande närvarande, men förmodligen inte lika polariserande som andra Lexus-fordon. Ungefär som BMW njurgrill är Lexus spindelgrill mer av en kärlek-det-eller-hata-det-affär. Hur som helst, GX 2024 påminner om en actionfilm, vilket gör den till en bra kandidat för nästa del av Men in Black.

Den nya designen ger 2024 Lexus GX ett större fotavtryck än sina föregångare. Fordonets totala bredd ökade med 3,74 tum (överhäng med 4,52 tum), medan det främre överhänget krympte med 0,78 tum för att förbättra markfrigången. Hjulbasen och den totala längden ökade med 2,36 respektive 2,75 tum, vilket gör att A-stolpen kan dras tillbaka för att förbättra förarens och passagerarnas sikt.

Den totala längden på Lexus GX 2024 är 197,04 centimeter, den totala bredden inklusive ytterbackspeglarna är 83,22 centimeter. Den maximala höjden är upp till 76,18 tum, beroende på trimnivå och hjul- och däckalternativ.
Interiör och sittplatser
Den andra sätesraden finns i två konfigurationer: en kaptenssits eller en nedfällbar bänk som kan delas 60:40, med plats för sju personer. Lexus har införlivat ett praktiskt “One-Motion Tumble”-system som gör att den tredje sätesraden kan fällas ned för att skapa ytterligare lastutrymme. Enligt Lexus erbjuder 2024 GX plats för upp till fem resväskor med den tredje sätesraden nedfälld. Under lastutrymmet finns ytterligare två förvaringsfack för mindre föremål och en 120 volts växelriktare.
Den tredje sätesraden är elektriskt och manuellt justerbar, och uppvärmda säten finns tillgängliga för den andra raden. Sex upplysta laddningsuttag (fyra i Overtrail) kompletterar de 12 mugghållarna, medan en minnesfunktion för baksätena ger högre säkerhet som standard.

Standardteknik och anslutningsfunktioner inkluderar en 14-tums multimediaskärm med trådlös Apple CarPlay och Andriod Auto, en 12,3-tums digital multiinformationsskärm och ett ljudsystem med 10 högtalare. Tillvalsfunktioner inkluderar Mark Levinson Surround Sound med 21 högtalare, Cool Box och Cold Area Package, Traffic Jam Assist och trådlös smartphoneladdning.
Lexus GX 2024 säkerhetsutrustning
Varje GX 2024 levereras som standard med Lexus Safety System+ 3.0. I paketet med aktiva säkerhetsfunktioner ingår ett förkollisionssystem med fotgängardetektering, dynamisk farthållare med radar, filbytesvarning, filbytesassistent, trafikskyltsassistent och proaktiv körassistent.
Lexus GX 2024 tillgänglighet
GX 2024 kommer att monteras vid Tahara-fabriken i Japan och förväntas komma ut på marknaden i början av 2024. RRP kommer också att tillkännages vid denna tidpunkt. En hybriddrift kommer också att finnas tillgänglig i USA från 2024.
Foton och källa: Lexus.