Den sjunde generationen av Lexus ES 2023 har fräschat upp under det senaste året och erbjuder nu ännu mer innehåll, men utan den irriterande styrplattan i mittkonsolen. Ny för 2019, den här versionen av Lexus mellanstora sedan placerar sig i centrum av lyxmärkets fyradörrarsmodell, ovanför IS och under LS. Tävlande inkluderar E-klassen från Mercedes Benz och den genesis G80, såväl som mindre men liknande prissatta kompaktor som C-klass och 3-serien.

Innehåll
Vad är nytt?
- Omdesignad mittkonsol
- Nytt Lexus infotainmentsystem med trådlös Apple CarPlay och Android bil , navigering och röststyrd assistent
- Inredning finns i Ash Bamboo
- Interiörfärg Macadamia ersätter tillvalet Rich Cream
- Finns med F Sport hanteringspaket
- Panoramasoltak tillgängligt på F Sport-modeller
vad vi tycker
För många kommer ES 2023 att vara det perfekta fordonet för dagligt bruk. Den är utrustad med bekväma säten och högkvalitativt läder. Interiören är rymlig, bagageutrymmet stort och hanteringen vid cruising är raffinerad och lyxig. Interiören har till och med förbättrats något eftersom pekplattan för fjärrkontrollen har tagits bort.

Du ska dock inte leta efter en sportsedan. ES är bara snabb med V6-motorn och kör som en tung bil på gränsen. Kroppsrörelserna är mer kontrollerbara på F-Sport-modellerna, men styrkänslan är sämre än den tyska konkurrensen. Bromsprestandan är genomsnittlig för icke-hybridmodellerna och inte så bra som den borde vara för hybridmodellerna.

ES 2023 är en trevlig allroundbil, men vill du piffa upp din lyxsedan lite kan Genesis G80 Sport eller Mercedes-Benz E450 vara bättre val.
prestanda och bränsleförbrukning
Alla tre drivlinor kommer också att finnas tillgängliga igen 2023. Det betyder att ES250 kommer med en 2,5-liters motor på 203 hk, en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. 2022-modellen var klassad till 25/34 mpg (urban/motorväg), vilket gör den till den mest effektiva bensinmodellen (vi förväntar oss liknande värden för 2023-modellen).


För mer kraft och framhjulsdrift som standard finns ES350 med en naturligt sugande 3,5-liters V6-motor som utvecklar 302 hk och en 8-växlad automatlåda. Bränsleekonomin är 22/32 mpg (urban/motorväg).


ES300h 2023 Hybrid erbjuder den bästa effektiviteten i sortimentet. Förra årets modell uppnådde 43/44 mpg (stad/motorväg). Den har en 2,5-liters naturlig sugmotor och en elmotor, en CVT-automatlåda och är även utrustad med fyrhjulsdrift. Den totala effekten anges till 215 hk. ES350 erbjuder mer kraft, men ES300h är ett bra val om du vill ta det lugnt och inte har något emot bromskänslan i slutet av banan.

✓ Du kan också kontrollera:
Ändringar av F Sport Handling Package för 2023
Om du vill lägga till ännu mer kraft till din ES erbjuder Lexus ett paket som gör sedanen ännu livligare. F Sport Dynamic Handling-paketet innehåller ett adaptivt chassi, ytterligare körlägen (Sport+ och Custom) och parkeringssensorer. Tidigare fanns det även en elmanövrerad förarstol och en lutande och vridbar ratt, men för 2023 har tillverkaren ersatt dessa med en uppvärmd ratt.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
ES sedan har upprepade gånger fått bra betyg under den senaste tiden. Under varje modellår sedan 2019 har ES tilldelats IIHS Top Safety Pick+, institutets högsta betyg. Sedan modellåret 2013 har NHTSA även gett ES sin högsta utmärkelse, ett femstjärnigt totalbetyg för säkerhet.
Lexus Safety System+ 2.5 – som Lexus kallar sitt paket med aktiva säkerhetsfunktioner – kommer som standard på alla ES 2023. Det inkluderar automatisk nödbromsning, filhållning och filcentreringssystem, automatiskt helljus, adaptiv farthållare och trafikskyltsigenkänning. Dessutom ingår funktioner som döda vinklar och varning för tvärtrafik i standardutrustningen.


lastutrymme och inredning
Utrymmet är jämförbart med Mercedes E-klass sedan. ES 2023 erbjuder utrymmesfördelar både när det gäller benutrymme och bål.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (bagageutrymme) | |
Lexus ES | 42,4/39,2-39,3 tum | 13,9 kubikfot |
Mercedes Benz E-klass | 41,7/36,2 tum | 13,1 kubikfot |
teknologi
Lexus kastar in handduken för ES:s styrplatta i mittkonsolen. Förra årets modell var den första som kom med en central pekskärm och i år går märket ett steg längre genom att designa om konsolen utan ett beröringskänsligt gränssnitt. ES 2023 drar alltså nytta av det nya infotainmentsystemet från Lexus, som även används i andra fordon som SUV:n RX 2023.
Standardutrustning inkluderar 10-vägs eldrivna framsäten, en 8,0-tums pekskärm (12,3-tum är möjligt) och ett ljudsystem med 10 högtalare. Utrustningsfunktioner som uppvärmd ratt, elektriskt solskydd bak, trådlös laddstation och head-up display erbjuds på högre utrustningsnivåer.