kia , tillverkaren av 120-hk Rio kompakt och en gång hamster-älskade crossover Soul, har en mycket bra sport sedan som inte får den respekt – och försäljning – den förtjänar. 2023 Kia Stinger är en fyrdörrars halvkombi med standard bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift som tillval.

Stinger ser ut som en bmw 4-serien Gran Coupé, men har instegspriset som en prisvärd kompakt sportbil. Grundmotorn är en fyrcylindrig 300 hk med turboladdning. Den tillgängliga 368 hk dubbelturbo V6 är det föredragna valet för framdrivning, och denna kombination var den första Kia som accelererade från 0 till 100 km/h på under 5,0 sekunder. De bil är lätt att hantera och erbjuder en förvånansvärt hög körkomfort samt en elegant design och en högkvalitativ interiör.
Allt som allt förtjänar Stinger mer uppmärksamhet, men det är för sent för det. Kia har meddelat att 2023 kommer att bli det sista året för den högpresterande sportsedanen, medan högpresterande elbilar som EV6 GT kommer att följa.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Kia Stinger firar sin femte solbana med ett förenklat modellutbud och två specialmodeller för 2023. Kia har även meddelat att 2023 blir det sista produktionsåret av sportsedan. Förra årets modellserier GT-Line, GT1 och GT2 reduceras till GT-Line och GT2. Dessutom erbjuder Kia Apex och Grand Tourer utrustningsnivåer. Apex är exklusivt för Stinger GT-Line och inkluderar svarta Brembo-bromsar, svarta avgasrör, fendrar och speglar.

Grand tourern är exklusiv för Stinger GT2 och har även svarta avgasrör, stänkskärmar och ytterbackspeglar, men har en speciell interiör med sätesöverdrag i svart mocka, en instrumentbräda i mocka och sportiga röda sömmar på sätena och instrumentbrädan. Som en hyllning till det sista året av Stinger, är Tribute Edition, begränsad till 1 000 enheter över hela världen, målad i Ascot Green och som tillval tillgänglig i Moonscape Grey matt. Det finns även svarta detaljer och Brembo bromsok. En speciell plakett visar vilken av de 1000 specialutgåvorna kunden kör.
Stinger beställs med 368 hk V6 twin turbo. Denna motor är endast tillgänglig i kombination med GT2. Stinger går att beställa med fyrhjulsdrift mot en extra kostnad, men Michelin Pilot Sport sommardäck på den bakhjulsdrivna Stinger byts då ut mot helårsdäck. Fyrhjulsdrift minskar också topphastigheten från 167 mph till 149 mph. Visst kan båda hastigheterna hamna i fängelse, men om du ska använda Stinger för en spårdag på en bana med en mycket lång raksträcka, kan de extra 18 mph pay off visa sig vara mycket användbar.
motor, transmission och prestanda
Stinger finns med två olika turboladdade motorer, en 2,5-liters turboladdad fyrcylindrig med 300 hk och en 3,3-liters dubbelturboladdad V6:a med 368 hk. V6-motorn erbjuder prestanda som får varje entusiasts hjärta att slå snabbare. Båda motorerna är kopplade till en åttastegad automatisk växellåda, som vi har funnit att den växlar snabbt och tyst om den lämnas åt sig själv. Vi skulle dock ha önskat att paddelväxlingarna skulle vara mer lyhörda för förarens input.

Men för förare som letar efter rak stabilitet gör V6 Stinger GT ingen besviken. Den fyrhjulsdrivna Stinger GT2 bemästrar stabilitet i rak linje; i vårt test på racerbanan spurtade den till 100 km/h på 4,6 sekunder. Den beter sig bra vid normal körning, men när man pressar den till det yttersta kan den inte riktigt matcha lugnet i den etablerade konkurrensen.
Den bakre fjädringen protesterade lite också – en irriterande sidoslipning i kurvor på en gropig väg – och en del fram- och bakåtstigning åtföljde våra fullgas- och bromsturer. GT2 är utrustad med kraftfulla Brembo-bromsar som säkerställer snabba stopp i alla situationer och passar bra in i denna klass av högpresterande sedanbilar. Utan en Brembo och på mindre greppvänliga däck för hela säsongen är Stinger mindre imponerande.
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Den 4-cylindriga, bakhjulsdrivna Stinger har den högsta uppskattade bränsleekonomin med EPA-värden på 22 mpg city och 32 mpg på motorvägen. Med fyrhjulsdrift sjunker förbrukningen något till 21 respektive 29 mpg. Naturligtvis är den mer kraftfulla V6-motorn mindre effektiv vid 18 mpg i stadskörning och 25 mpg på motorväg, särskilt med fyrhjulsdrift, vilket sänker siffrorna till 17 respektive 24 mpg. Även om vi inte testade den nya 2,5-liters turboladdade fyrcylindriga på 75 km/h Autobahn-sträckan som ingår i vårt omfattande testprogram, uppnådde den fyrhjulsdrivna V6-modellen vi testade en förbrukning på 26 i detta test mpg För mer information om Stingers bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Interiören i Stinger är väl och snygg designad, men när det gäller material och bearbetningskvalitet kan den inte riktigt hålla jämna steg med Audi häng med i A4 eller 3-serie BMW. Å andra sidan kostar Kia också betydligt mindre än dessa två tyska sedaner. Men Stinger erbjuder ett mycket bekvämare baksäte än många andra bilar i den här prisklassen – och utrymmesfördelen upplevs vara större än vad siffrorna antyder. Stingers interiör är fri från påfallande brister och brister, men känns överlag mindre påkostad än vad vi har kommit att förvänta oss från etablerade lyxmärken.

Stingers annonserade bagageutrymmesvolym skulle tyda på att den har den överlägset största lastvolymen i sin klass, men i våra verkliga lasttester slog den bara ut sina konkurrenter med en liten marginal. Med sin breda baklucka och långa hjulbas hoppades vi att Stinger skulle klara sig ännu bättre på dessa mätningar. Dess mittkonsol är ganska stor för en bil, vilket kompenserar för att förvaringsfacken i framdörrarna är de minsta i denna grupp.
infotainment och uppkoppling
Kias UVO-infotainmentsystem kommer till sin rätt i Stinger, bestående av en 8,0 eller 10,3-tums pekskärm kombinerad med praktiska fysiska knappar. Apple CarPlay och Android Auto är standard, liksom en stereo med nio högtalare. Ljudälskare kan uppgradera till ett Harman/Kardon-ljudsystem med 15 högtalare, och Kia erbjuder en rad andra tekniska uppgraderingar som en trådlös laddningsstation för smartphones och navigationssystem i instrumentbrädan.

säkerhet och förarassistans
Stinger levereras som standard med många av de mest populära förarassistanssystemen. För mer information om Stingers krocktestresultat, besök National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) webbplatser. Bland de viktigaste säkerhetsfunktionerna
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Standard adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Kias långa drivlinagaranti är nästan legendarisk och överträffar alla andra fordon i denna klass. Till skillnad från många premiumkonkurrenter kommer Stinger inte med gratis planerat underhåll.
- Begränsad fem års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 10 år eller 100 000 miles
- Inget gratis planerat underhåll
Det rekommenderade försäljningspriset för Kia Stinger 2023 är 54 535 euro.