I vår recension av nya Kia Rio 2022 kommer du att lära dig om utrustningen och priserna på bilen, specifikationer, och du hittar också bilder på sedanen efter omstyling och en videoprovkörning, men först en liten utflykt till utseendet på modell.
Budget sedan KIA Rio 4 generation för den ryska marknaden presenterades under det sextonde året. Fyrdörrarna är tekniskt sett en släkting till Hyundai Solaris 2, men karossen och interiören är annorlunda.
Tekniska specifikationer
Nedan är huvudspecifikationerna för Kia Rio / KIA Rio 4 2022 i det nya karossen för den ryska marknaden.
Tabellen listar de viktigaste parametrarna: yttermått, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, drivtyp, körprestanda, etc.
Kropp
anatomi | limousine |
fordonsklass | klass B |
längd / bredd / höjd, mm | 4420 / 1740 / 1470 |
hjulbas, mm | 2600 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 160 |
lastutrymmesvolym, l | 480 |
Tomvikt kg | 1150 — 1198 |
Bränsletankens kapacitet, l | 50 |
motor och växlar
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 1.4 | 1.4 |
prestanda, HP | 100 | 100 |
Vridmoment, Nm | 132 | 132 |
Typ av växellåda | mekanik | maskin |
antal växlar | 6 | 6 |
kör | främre | främre |
Acceleration 0-100 km/h, s | 12.2 | 12.9 |
Toppfart, km/h | 185 | 183 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 7.2 | 8.5 |
– avståndet | 4.8 | 5.1 |
– blandat | 5.7 | 6.4 |
bränsletyp | 92 | 92 |
typ av motor | bensin | bensin |
volym, l | 1.6 | 1.6 |
prestanda, HP | 123 | 123 |
Vridmoment, Nm | 151 | 151 |
Typ av växellåda | mekanik | maskin |
antal växlar | 6 | 6 |
kör | främre | främre |
Acceleration 0-100 km/h, s | 10.3 | 11.2 |
Toppfart, km/h | 193 | 192 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 8,0 | 8.9 |
– avståndet | 4.8 | 5.3 |
– blandat | 6,0 | 6.6 |
bränsletyp | 92 | 92 |
Översikt
Det var redan känt på förhand att den omgjorda Kia Rio 2022 kommer att vara stöttepelaren i det nya blickfånget. Huvudfokus ligger på designförbättringar och alternativ som inte tidigare varit tillgängliga. Och förvänta dig inga allvarliga tekniska förändringar.
Ett liknande scenario följdes för sex månader sedan med förnyelsen av Solaris-samplattformen. Men eftersom tillverkaren säger sig ha tagit hänsyn till de verkliga ägarnas kritik och önskemål finns det fortfarande hopp om att defekterna ska åtgärdas.
Under provkörningen syntes endast två versioner av fordon med 123 hk och automatlåda. Den nya stilen, med sina distinkta röda accenter på exteriör och interiör, ligger mellan de populära lyx- och prestigemodellerna. Annars är Rio som Rio: den inre plasten är obönhörligt styv, bara förarrutan har en automat och handskfacket har inget ljus.
Det inre av bagageutrymmet förstorades och plastskärmarna i de bakre bågarna ersattes med tyg. Chefer rapporterar en minskning av inre buller med… en decibel. De testade fordonen har dock inga textilskärmar. Den är gjord av plast. Kia Rio är lika högljudd som alltid.
✓ Du kan också kontrollera:
Bortsett från de mjukare tysta blocken i beam-to-body-fästena är fjädringen oförändrad. De ständiga skakningarna från gupparna börjar bli lite irriterande efter ungefär en timme. Men själva sedanens inställningar verkar nära optimala, och jag skyller på eken Nexen N Fera-däcken för den alltför detaljerade hanteringen av väggupp av alla slag. Många ägare byter ut dem mot något dyrare och finner förbättringar i smidighet och hantering. Det är synd att tillverkaren aldrig bestämde sig för att göra detta.
Nya Kia Rio 2022 styr lika smidigt som tidigare. Utan aggressivitet, men mycket exakt och livlig, tack vare omedelbara reaktioner vid kursbyte, informativ ratt och låg kroppsrullning även vid betydande sidobelastningar. Särskilt aktiva förare klagade på den regummerade sedanen: I höga hastigheter blir en ratt tom i nollområdet.
Men först och främst sker detta bara från 140 km/h – förvänta dig inte ett sportigt beteende från en billig bil. För det andra är denna nackdel mindre uttalad här än hos till exempel Solaris. Och då förblir Rio kontrollerbar även med en något olastad frontände. 1,6-motorn står för mer än hälften av försäljningen och det finns inte många klagomål på den.
Det har varit många klagomål på vibrationer efter en kallstart. Examinanderna berörs inte. På tomgång går den atmosfäriska motorn mjukt och tyst, kör ganska piggt med deklarerade 123 ”hästar” och visar ingen hästaptit. Det är lite högt vid acceleration och surrar omusikaliskt under belastning, men med en lagom exakt gaspedal kan accelerationen enkelt manövreras trots noggrant övervägande av ”automatiken”. Tyvärr försvann inte skakningarna i låga hastigheter, speciellt märkbart när boxen inte var uppvärmd.
Priser
Hur höga är kostnaderna? Priset på Kia Rio 2022 med den nya karossen, enligt den officiella återförsäljarens hemsida, är 21 190 euro.