Världspremiären för 3:e generationen Kia Picanto ägde rum i början av det 17:e året och i slutet av maj presenterades modellen för den ryska allmänheten.

exteriör
Kia Picanto (2022) i den nya karossen designades både i Namyang och i det tyska centrumet i Frankfurt am Main. Den tredje generationens modell har en helt ny frontend, som är resultatet av deras gemensamma arbete.
En ny stötfångare med ett massivt luftintag och omdesignad optik gör att halvkombins ansikte ser ut som den orubbliga käken på en proffsboxare. I profil är karosslinjerna på den nya modellen betydligt mer svepande och eleganta än föregångaren.
Trots sin kompakta storlek ser kroppssilhuetten av nya Picanto 3 ganska solid ut. På baksidan ändrade designers formen på stötfångaren och strålkastarna. Färgpaletten för 5-dörrars (det kommer inte att finnas fler 3-dörrars versioner) innehåller 11 olika nyanser, varav 6 är nya. Alla dessa färger finns redan i grundmodellen, så kunden behöver inte betala extra för någon färg han gillar.

I grundversionen (Classic och Comfort) är hjulen på Kia Picanto III utrustade med 14-tums högprecisionshjul och 175/65-däck. Luxe-versionen kommer med lättmetallfälgar med samma diameter, medan Prestige-versionen kommer med 15-tums lättmetallfälgar och 185/55-däck.
Värt att notera är också GT-Line-versionen, som skiljer sig från resten av sortimentet inte bara genom 16-tumsfälgarna med 195/45-däck, utan också genom exteriören och interiören.
Externt kan nya Kia Picanto GT-Line kännas igen på olika stötfångare med knallröda inlägg, ett svart och rött kylargrill, tonade bakrutor och ett kromat tvårörs avgassystem.
bil interiör
Inuti Kia Picanto 3 fångar omedelbart en snygg treekrad ratt med kromkant på undersidan. Instrumentbrädan är placerad under det tunga visiret och består av två analoga rattar. I de mer eller mindre dyra varianterna finns en liten datorskärm ombord mellan hastighetsmätaren och varvräknaren.
På sidorna av instrumentbrädan finns massiva ovala luftriktare. Det finns även luftriktare på mittkonsolen, men här har de en annan form och korsas av en horisontell krominsats. Ett rymligt handskfack finns på passagerarsidan av instrumentbrädan.

De billigaste versionerna av Kia Picanto 2022 kommer med ett grundläggande ljudsystem och en liten 3,8-tums monokrom multimediaskärm, medan GT-Line-paketet erbjuder en 7,0-tums färgpekskärm.
Interiören i Kia Picanto i den nya karossen har blivit lite rymligare. Koreanerna skär ut ytterligare 15 mm för passagerarnas ben, så takhöjden har ökat med 3 mm. Baktill har bara 2 mm ovanför passagerarnas huvuden placerats, så högre personers knän kommer oundvikligen att vila mot framsätenas ryggstöd.
✓ Du kan också kontrollera:
Egenskaper
Måtten på nya Kia Picanto 2022 är 3 595 mm, 1 595 mm och 1 495 mm i längd, bredd respektive höjd. Halvkombin har en hjulbas på 2 400 mm. Vid utvecklingen av modellen ökade koreanerna andelen höghållfasta stål i karossen från 22 % till 44 %, medan vridstyvheten ökade med 32 %. Beroende på konfigurationen varierar tjänstevikten mellan 855 och 994 kg.
Bagageutrymmet på halvkombin har ökat till 255 liter (+55). Det bakre överhänget och kåpan bidrog till att uppnå denna betydande ökning. Baksätesryggarna kan fällas ner, vilket ökar lastvolymen till 1 010 liter, men golvet är inte plant.

Nya Kia Picanto III har McPherson fjäderben fram och en lätt torsionsstråle bak. Femdörrarna har en markfrigång på 161 mm (+9). Hjulen är utrustade med skivbromsar fram och trumbromsar bak.
Nya Kia Picanto finns med antingen en 1,0 eller 1,2 liters atmosfärisk motor. Den första fungerar i kombination med en femväxlad manuell låda och har en effekt på 67 hk och 95 Nm. Den andra är utrustad med fyrbandsautomat och ger 84 hk och 122 Nm vridmoment. Båda enheterna kan köras på AI-92 bensin.
Pris
Hur höga är kostnaderna? Priset på nya Kia Picanto 2022, enligt återförsäljarens officiella hemsida, är 16 550 euro.