Kia Niro 2024: Inredning, priser, tekniska data

Kia Niro EV, en av de mest prisvärda elbilsmodellerna som för närvarande finns tillgängliga, har fått en helt ny design och går in i sin andra generation med uppdateringen för modellåret 2023. Om några månader kommer fordonet att uppgraderas till modellår 2024. Här är allt vi förväntar oss av Kia Niro EV 2024. Observera att informationen och bilderna i denna artikel avser det aktuella modellåret och att denna sida kommer att uppdateras så snart nya detaljer finns tillgängliga.

Utformning

Kia Niro EV fick en ny design för drygt ett år sedan och mottogs väl av media och köpare. Så det finns inget akut behov av kosmetisk kirurgi. Därför förväntar vi oss inte några visuella förändringar för modellåret 2024.

Andra generationens Kia Niro EV har en distinkt närvaro på vägen tack vare sin djärva design som inspirerats av Kia HabaNiro Concept på 2019 års New York International Auto Show. Förutom att vara mycket mer exklusiv är designen också ovanlig och bör särskilt tilltala yngre kunder. Silhuetten är lik på många sätt, men bakpartiet är mer markerat.

Front

Jämfört med den första generationen av Niro EV är kylargrillen på den andra Tiger-generationen smalare, skarpare och betydligt bredare och sträcker sig över hela SUV:ens bredd. Strålkastarna och de spektakulära hjärtformade LED-bakljusen ger fordonet ett självsäkert utseende. Den nedre grillen är ganska stor, vilket bidrar till självförtroendet. Enligt Kia är den andra generationen av Niro EV baserad på den tredje generationens K-plattform och har en ren design som återspeglar det nya varumärkesmottot “Opposites United”.

Sida

Höjdpunkterna på sidorna är de avsmalnande backspeglarna, 17-tumshjulen, Aero Blade och den distinkta stålgrå och svarta karossinklädnaden. Aero Blade gör Niro omedelbart igenkännbar och är inte bara en estetisk detalj. Den ökar luftflödet och förbättrar bilens aerodynamik.

Omslagets baksida

Bakrutan har en brantare lutning än på den första generationens Niro. En annan märkbar förändring är flytten av nummerplåtsområdet från stötfångaren till bakluckan. Medan rundade element gav den första generationens modell en mjuk styling, har den andra generationens modell skarpa linjer för skarp och aggressiv styling; detta gäller även bak- och sidofönstren. Traktionskoefficienten (Cd) är 0,29, vilket är anmärkningsvärt för en SUV med rektangulär layout.

Färger

Kia Niro EV förväntas finnas tillgänglig i samma nio färger 2024:

  • Stålgrå
  • Snövit Pärlemor
  • Grafitgrå
  • Aurora svart pärla
  • Podium röd
  • Brinnande orange metallic
  • Stadsgrön
  • Mineralblå
  • Snövit pärla med grå aeroklin

Interiör och tekniska data för Kia Niro EV 2024

Kia har gjort stora framsteg inom inredningsdesign under de senaste 15 åren, och den andra generationen Niro EV är ett typexempel på detta. Designen är inspirerad av Hyundai Motor Groups senaste parametriska designspråk, som också används i EV6. Precis som exteriören förväntas interiören förbli oförändrad för modellåret 2024.

Interiören i Niro EV är estetiskt tilltalande. En elegant, flytande instrumentpanel med eleganta kurvor utanför mitten, en elegant instrumentpanel med helt digital instrumentgrupp och infotainmentsystem med pekskärm, en elegant mittkonsol, en elektronisk växelväljare och en lyxig tvåekrad ratt som överförts från EV6 gör den andra generationen till en mer premium-SUV än den första. De upphöjda armstöden för framsätespassageraren smälter väl in i instrumentpanelens nya böjda design. Mindre strömbrytare och andra reglage kompletterar den nya minimalistiska interiördesignen.

Med Digital Key 2.0 kan många funktioner fjärrstyras via Apple- eller Samsung-enheter. Den 10 tum stora projektionsdisplayen hjälper föraren att koncentrera sig genom att visa viktig körinformation. HUD visar inte bara navigeringsinstruktioner, utan projicerar även säkerhetsvarningar, hastighets- och infotainmentdata direkt i förarens synfält.

Kia har använt flera miljövänliga material för den uppdaterade Niro EV, inklusive återvunnen tapet (för taklisterna), bio-PU med eukalyptusblad Tencel (för sätena) och BTX-fria färger (för dörrpanelerna). Nedan visas de alternativ för interiörfärger, klädsel och trim som också förväntas vara tillgängliga för 2024 års modell:

  • Sätesklädsel i antracitfärgat veganläder och tyg
  • Grå sätesklädsel i veganläder och tyg
  • Sätesklädsel i perforerat antracitfärgat veganläder
  • Sätesklädsel i perforerat grått och mörkgrått veganläder

Aktiv ljuddesign och 10,25-tumsskärmar

Andra funktioner i andra generationens Kia Niro EV är en 10-tums projektionsskärm, en helt digital 10,25-tums instrumentpanel, ett 10,25-tums infotainmentsystem med pekskärm, en Digital Key 2 och en luftrenare i kupén. En invändig ljuslist ger fordonet utseendet av en sedan på hjul. Kia har finjusterat akustiken i Niro EV. Bilen har Active Sound Design, som gör det möjligt för föraren att digitalt ändra elmotorernas tjut.

Elbilen är tillgänglig med ett Harman Kardon-ljudsystem som tillval och uppvärmda och ventilerade framsäten. Dessutom erbjuder Kia naturlig röstigenkänning för att styra temperatur och ljud via enkla röstkommandon. Köparna får också Kia Connect, en egen version av Connected Car-funktionerna som gör att ägarna bland annat kan fjärrkontrollera laddningsstatus, planera rutter och få tillgång till information om fordonsstatus.

Lastfordon (V2L)

V2L-stöd (Vehicle-To-Load) möjliggör dubbelriktad laddning i den andra generationen av Kia Niro EV. Precis som Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och Genesis GV60 kan Niro EV:s batteri användas för att ladda andra elfordon samt driva elfordon, elektriska apparater, elektroniska enheter och mycket mer. V2L-systemet kan dock bara användas upp till en batterinivå på 10 procent. Vi rekommenderar därför att dubbelriktad laddning endast används när batteriet är tillräckligt laddat.


Tekniska data

Mått

Kia Niro EV 2024 kommer att ha samma mått som den nuvarande modellen: Längd 174 tum, bredd 71,8 tum och höjd 61,8 tum. Den kommer att ha en hjulbas på 107 tum och en markfrigång på 6 tum.

Niro EV 2024 uppges ha ett bagageutrymme på 22,8 kubikmeter, som kan utökas till 63,7 kubikmeter genom att fälla ner baksätet. Det kommer förmodligen också att finnas ett bagageutrymme som erbjuder 20 liter (0,7 cu ft) extra förvaringsutrymme. Passagerarkapaciteten, som vi antar kommer att vara 99,7 cu ft, kommer sannolikt att vara den bästa i sitt segment. Kia hävdar att den andra generationens Niro EV kommer att erbjuda 8 cu ft mer innerutrymme och 50 procent mer lastutrymme än Tesla Model 3 2024.

Motor och batteri

Här förväntas inga förändringar. Kia Niro EV 2024 drivs av en elmotor med en effekt på 150 kW (201 hk) och ett vridmoment på 188 lb-ft (255 Nm). Vi förväntar oss en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,1 sekunder och en topphastighet på 167 km/h (104 mph). Den enda motorn förväntas drivas av ett 64,8 kWh EPA-kompatibelt litiumjonpolymerbatteripaket. Räckvidden är 253 miles. En värmepump och batterivärmare för att bibehålla räckvidden vid kallt väder förväntas finnas tillgängliga som tillval.

i-PEDAL och intelligent regenerativt bromssystem 2.0

Körning med bara en pedal kommer att vara möjligt i Niro EV 2024 med läget “i-PEDAL (Intelligent Pedal)”. Med i-Pedal kan föraren accelerera, sakta in och bromsa genom att modulera gaspedalen. Intelligent regenerativ bromsning 2.0 anpassar automatiskt intensiteten i den regenerativa bromsningen efter trafikdata från navigationssystemet och förarens inbromsningsbeteende. Föraren kan justera intensiteten i den regenerativa bromsningen till önskad nivå med hjälp av växelspaddlarna.

Återladdning

Kia Niro EV 2024 uppges ha en maximal laddeffekt på 85 kW och kunna utföra en DC-snabbladdning från 10 till 80 procent på 43 minuter.

AspektSpecifikationer för Kia Niro EV 2024
Längd174,0 tum
Bredd71,8 tum
Höjd61,8 tum
Hjulbas107,0 tum
Effekt150 kW (201 hk)
Vridmoment255 Nm (188 lb-ft)
0-60 Accelerationstid7,1 sekunder
Högsta hastighet167 km/h (104 mph)
EPA-uppskattning. Räckvidd25 mil.
EPA-uppskattad. MPGe (kombinerat)113
Batteriets storlek64,8 kWh
Strömförsörjning från inbyggd laddare11 kW
Normal laddningstid (nätström, upp till 100% SoC)6 timmar 5 minuter (med 11 kW laddare)
Snabbladdningstid (DC, upp till 80% SoC)43 minuter (med 350 kW laddare)
Bogseringskapacitet (med/utan bromsar)1653 lbs/661 lbs.
Bagageutrymmets kapacitet (SAE)22,8 cu. ft. (baksätena uppfällda)/63,7 cu. ft. (baksätena nedfällda)
Passagerarkapacitet (SAE)99,7 kubikmeter

Specifikationer för Kia Niro EV 2024 (förväntad)


Säkerhet

Kia Niro EV 2024 är utrustad med en rad förarassistanssystem (ADAS) som standard, inklusive Front Collision Alert (FCA-JT), Lane Keeping Assist (LKAS), Lane Departure Warning (LDW). Lane Keep Assist (LFA), Driver Attention Warning (DAW), Blind Spot Collision Warning (BCW) med parallellavvikelse, Highway Departure Alert (HDA) och andra.

Blind Spot Collision Avoidance System – Rear (BCA-R) med parallellavvikelse, Highway Driving Assist 2 (HDA 2), Park Distance Warning – Forward (PDW-F), Park Collision Avoidance System – Rear (PCA-R) och Intelligent Remote Control System Parking Assist – Entry (RSPA) bör finnas tillgängliga som tillval.

Strukturella förbättringar av den andra generationen av Kia Niro EV

Kia hävdar att vridstyvheten hos den andra generationens Niro EV (internationell specifikation) är högre än hos den första generationens modell. Användningen av höghållfast stål har ökat med 22% och karossens tjänstevikt (vikt före motor, chassikomponenter och interiör) är 20,3 kg (6%) lägre. Den förbättrade styvheten sägs leda till en mjukare körning och bättre väghållning. Den styva strukturen i ett stycke ger säker kontroll över karossen och minskar risken för att stabiliteten försämras vid ojämnheter i vägen. För att öka säkerheten hos andra generationens Niro EV har Kia förstärkt de varmformade strukturelementen i huvudkarossen.

Säkerhetsföreskrifter för batteripaketet

Kia har gjort Niro EV:s batteripaket säkrare genom att förstärka det med aluminium på undersidan. Denna strukturella förbättring kompletteras av en batterikonditioneringsfunktion som håller batteriet vid optimal temperatur. Den värmer upp batteriet vid låga utomhustemperaturer för att maximera prestandan. Dessutom föroptimeras batteritemperaturen när föraren anger en snabbladdningsstation som destination i navigationssystemet.

Säkerhetsbedömning

NHTSA har ännu inte testat den andra generationens Niro EV, men ett helhetsbetyg på 5 stjärnor är fullt möjligt. Säkerhetsmyndigheten gav den första generationens modell ett 5-stjärnigt betyg och den nya modellen är säkrare på papperet.


Datum för utfärdande

Kia förväntas lansera Niro EV 2024 under hösten 2023, ett år efter den nuvarande modellen.

I februari 2023 uppdaterade Kia Niro-serien, inklusive Niro EV, till modellen 2024 på sin hemmamarknad i Sydkorea. Uppdateringen omfattade utrustningsändringar, införandet av en ny färg och tillägg av ett nytt tillvalspaket. Lanseringen av MY2024 kommer sannolikt att bli liknande, eftersom det är en ny SUV som inte kräver några större förändringar.


Pris

Priserna för Kia Niro EV 2024 kommer även fortsättningsvis att ligga mellan 40 000 och 45 000 euro. Niro EV konkurrerar med sin kusin, Hyundai Kona EV 2024, som kommer att uppdateras för modellåret 2024. Den konkurrerar också med Chevrolet Bolt 2024, men dess produktion kommer att upphöra i slutet av 2023.


Volvogrupp-a.se säger

Kia Niro EV är en utmanare om kronan som elektrisk SUV för massmarknaden, men har svårt att konkurrera med VW ID.4 2024 till nuvarande priser. Den tyska SUV:en är rymligare, kraftfullare och, tack vare lokal tillverkning och förväntade skattelättnader, betydligt billigare, har fyrhjulsdrift och längre räckvidd. Dessutom kan Niro EV komma att pressas av konkurrensen från den välbalanserade Chevrolet Equinox EV 2024, som kommer att lanseras i slutet av 2023.

Foton och källa: Kia Deutschland GmbH.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar