I vår recension av nya Kia Mohave 2022 får du lära dig mer om fordonets utrustning och priser, tekniska data och du hittar även bilder på suven och en video från provkörningen, men först en liten inblick i utseendet av modellen.
Kia Mohave tillverkades sedan år två tusen och åtta, och SUV:n genomgick en liten omstyling under det sextonde året. En annan uppdatering ägde rum på artonhundratalet.
Tekniska specifikationer
Följande är nyckelspecifikationerna för Kia Mohave 2022.
Tabellen visar huvudparametrarna: yttre dimensioner, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, typ av drivning, dynamisk prestanda, etc.
Kropp
anatomi | SUV |
fordonsklass | stor SUV |
längd / bredd / höjd, mm | 4930 / 1920 / 1790 |
hjulbas, mm | 2895 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 217 |
lastutrymmesvolym, l | 350/2895 |
Tomvikt kg | 2218 |
Bränsletankens kapacitet, l | 82 |
motor och växlar
typ av motor | diesel |
volym, l | 3.0 |
prestanda, HP | 249 |
Vridmoment, Nm | 549 |
Typ av växellåda | maskin |
antal växlar | 8 |
kör | Fullständigt |
Acceleration 0-100 km/h, s | 8.7 |
Toppfart, km/h | 190 |
bränsleförbrukning, l | |
– Stad | |
– avståndet | |
– blandat | 9.9 |
bränsletyp | diesel |
Översikt
Det är inte den största suven i Kias sortiment – amerikanska Telluride är sju centimeter längre. Men det är Kia Mohave som stolt kan göra anspråk på SUV-titeln: ram, längsgående arrangemang av kraftenheten och fyrhjulsdrift med demultiplikator. Motorgenerationerna har förändrats sedan 2008, där den sexväxlade automaten gav vika för den åttaväxlade automaten 2011, men den fyrhjulsdrivna Torque-on-Demand-växellådan med BorgWarner-växellåda förblir densamma.
Under motorhuven finns den välkända treliters turbodieseln i V6-serien S-Line, som har nedgraderats från 260 till 250 hk för den ryska marknaden. Men se hur exteriören har förändrats – Aksakal har förvandlats till en hipster!
Glödande LED-rhinestones är integrerade i det snygga gallret, i dörrkuddarna på sidorna och i den voluminösa silverlisten med modellnamnet. Det finns även lysdioder bak – och en ny stötfångare med fyra avgasrör. Eller snarare, deras imitation, eftersom det verkliga avgasröret är ett och osynligt placerat under golvet. Den treradiga interiören har också förändrats.
Sätena är nu klädda i perforerat läder med ett fint litet diamantmönster (även om sidorna är konstläder). Instrumentpanelen, utvecklad av Mercedes, har två 12-tumsskärmar under en enda huv: till vänster finns de grafiska instrumenten, till höger multimediagränssnittet. Interiören i Mohave är välbearbetad och välutrustad med sätesventilation, uppvärmd ratt, projektionsdisplay, aktiv farthållare, automatisk bromsning och filbytesvarning.
✓ Du kan också kontrollera:
Den cirkulära kameravyn hjälper dig när du parkerar på en smal ramp – bilden är ganska realistisk även i artificiellt ljus. Om du inte får plats kan du byta till vänster eller höger kamera och ändra fokus. Bekväm! Satellitnavigeringen är utmärkt – ger aktuella indikationer om korsningar och körfält och fördubblar dem på projektionsskärmen.
Nya 2022 Kia Mohave vibrerar på gupp med sina tunga 20-tumshjul, men den tidigare saggy fjädringskänslan är borta. Det är inte utan anledning som ingenjörerna övergav de bakre luftelementen till förmån för normala fjädrar, ändrade vinklarna på de bakre stötdämparna och bytte ut de tysta blocken. Det är verkligen inte den smidigaste Land Cruiser 200, men den är inte överdrivet styv heller. Och viktigast av allt, känslan av soliditet som folk ofta köper stora stadsjeepar för.
KIA Mohave FL är inte heller skrymmande: Trots sin betydande storlek passar den in i Seouls smala körfält utan större svårighet. Bilen håller en rak linje bra, reaktionerna på att vrida på ratten är tillräckliga. Ratten är dock lite lätt – det hindrar inte i staden, men accelererande på motorvägen kände experten bristen på information, särskilt i mjuka kurvor och vid växling.
Men vilket djärvt accelerationstryck! Hur många sekunder på hundra lovar de mindre än nio? Det verkar sant. ”Automatiskt” övervinner stegen utan onödigt krångel, men också utan pauser. Mest överraskande är dock motorns akustik: I sportläget är det saftiga mullret mer som ljudet av bensinåttan. Har de lanserat dieselversionen än? Ljudsyntesen slås helt enkelt på i ett sportläge och sänder ljudet av bensin genom högtalare.
Priser
Hur höga är kostnaderna? Priset på nya Kia Mohave 2022 är 42 000 euro, enligt återförsäljarens officiella hemsida.