Kia EV6 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Två veckor efter den preliminära presentationen ägde den fullfjädrade debuten av den nya elektriska halvkombinationen -Kia EV6 2022 rum . Modellen bygger på E-GMP-plattformen som tidigare låg till grund för SUV:n Hyundai Ioniq 5. Rent tekniskt står bilarna så nära varandra som möjligt. Nykomlingen kommer att finnas tillgänglig med flera versioner av elmotorer, bakhjuls- och fyrhjulsdrift, två dragbatterialternativ. Utöver grundversionen erbjuds kunderna GT-Line och GT-utgåvorna, som skiljer sig åt i sin yttre design och inredning.


Kroppsdesign

Utseendet på Kia EV6-batterikombin bestäms i den nya stilen hos Opposites United och leker med naturens kontraster och mänsklighetens skapelser. Kopplingen av det känslomässiga med det rationella sker med hjälp av enkla linjer och tydliga former, vilket skapar en djärv och minnesvärd framtoning. Framtill har den karaktäristiska ”tigernosen” ersatts av ett ”digitalt tigeransikte”, som bildas av ett dynamiskt ljusmönster från navigationsljusen. Fordonets bredd framhävs av den långa luftintagsöppningen i botten av stötfångaren.

I profil visar elbilen en typisk crossover-siluett med korta överhäng, stort mittavstånd och en strömlinjeformad takkupol. De brant lutande C-stolparna är försedda med en blank svart insats. Utöver den kompakta spoilern ovanpå bakluckan nedanför finns ytterligare en vinge vars kant är prydd med en slående girland av bakljus.

Med en hjulbas på 2900 mm är standard Kia EV6 2022 4680 mm lång, 1880 mm bred och 1550 mm hög. GT-Line och GT-versionerna är 15 mm längre än den vanliga halvkombi och G-Ti-versionen är också 5 mm lägre.


✓ Du kan också kontrollera:

Teknik och utrustning

Modellens salong är sammansatt och utrustad i enlighet med tidsandan. Ovanpå frontpanelen, som har en horisontell arkitektur, är två parade 12,3-tumsskärmar placerade för snygga och multimediasystem. Dessutom finns en head-up display med ”augmented reality” som sänder navigationsinstruktioner och varningar från hjälpelektroniken. Luftkonditioneringen och ljudet styrs via ett block med pekknappar och ett par vridknappar under de centrala ventilationsöppningarna.



Elbilens utrustning inkluderar Meridian Akustik med 14 högtalare, Active Sound Design System (ändrar ljudet beroende på fordonets hastighet), Remote Smart Parking Assist (gör att bilen kan parkeras utifrån under körning), Highway Track Autopilot av andra nivån förarassistent 2 (ger distans och spårcentrering). Återvunnet material används inuti Kia EV6.

Halvkombin har två stammar. Huvudbakdelen har en standardkapacitet på 520 liter, med ryggstöden på den andra sätesraden nedfällda – 1300 liter. Det främre facket har en volym på 52 liter (bakhjulsdrift) eller 20 liter (fyrhjulsdrift).


Specifikationer Kia EV6 2022

Modellerna EV6 och EV6 GT-Line i grundversionen av standardsortimentet har ett batteri med en kapacitet på 58 kWh. Med bakhjulsdrift är effekten av en enda elmotor 170 hk. och 350 Nm, i den fyrhjulsdrivna konfigurationen utvecklar paret motorer 235 hk. och 605 Nm. De långa versionerna är utrustade med ett 77,4 kWh batteri. I det här fallet har bakhjulsdrivna bilar en effekt på 228 hk. och 350 Nm, med en jättestor – 325 PS. och 605 Nm. Räckvidden för ovanstående modifieringar varierar från 380 till 510 km.

Den mest kraftfulla Kia EV6 GT är utrustad med 77,4 kWh högpresterande batterier och två elmotorer som standard. Den främre motorn utvecklar 218 hk, den bakre motorn 367 hk. Totalt sett har tandemet imponerande 585 hk. och 740 Nm. Denna dragkraft låter halvkombin spurta till ”hundratals” på 3,5 sekunder och accelerera till maximalt 260 km/h. En kopia av den elektroniskt styrda bakaxeldifferentialen (elektronisk spärrdifferential) finns också. G-Ti kan resa upp till 400 km på en enda laddning.

Elbilens batterienergi fylls på genom att ansluta den till ett hushållsuttag eller en speciell DC-terminal (spänning 400 eller 800 volt). Laddstationen ger en körsträcka på 100 km på 4,5 minuter och återställer kapaciteten med 80 % på 18 minuter. Tack vare V2L-tekniken kan externa enheter med en effekt på upp till 3,6 kW försörjas från det inbyggda nätverket i framtiden. Dessutom är det tillåtet att ansluta en annan bil för att ladda sitt batteri.

Systemet för återvinning av bromsenergi, som styrs via knappar på ratten, ger halvkombin längre räckvidd. Föraren kan fritt välja mellan sex lägen – Ingen, 1, 2, 3, i-PEDAL och Autoläge. När i-PEDAL-programmet är aktiverat är återhämtningen maximal och försiktig inbromsning görs genom att helt enkelt släppa gaspedalen.

Kia EV6 2022 releasedatum och pris

Monteringen av elbilar kommer endast att ske i Sydkorea, där beställningar på modellen redan har tagits emot. Bilarna kommer att dyka upp i utställningslokalerna hos lokala återförsäljare i juli. Sedan kommer EV6 gradvis att börja expandera till utländska marknader 2022 – i Europa är till exempel försäljningen planerad att starta under hösten.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)