Kia e-Niro 2022 presenterades officiellt den 25 november 2021 på Seoul Mobility Show i Sydkorea. Med e-Niro 2022 har Kia introducerat en ny design för en av Storbritanniens mest populära nollutsläppsfilter. Precis som med nuvarande generationsmodell kommer Kia även att erbjuda flera drivalternativ för nya Niro.
Nästa generations Kia e-Niro, planerad att lanseras i Storbritannien under andra halvan av nästa år, lovar att bli ett övertygande förslag för alla som köper en enkel elektrisk SUV.
Kia e-Niro 2022 exteriör
Exteriören på e-Niro är omisskännligt lik Kia HabaNiro-konceptet som märket presenterade på New York International Auto Show 2019. När det gäller styling har Kia fräschat upp e-Niro 2022 med knäppa utseenden, imponerande gatupresentation och en ny version av märkets ”Tigerface”-grill.
Den övre grillen på e-Niro löper tvärs över EV-huvens bredd och är smalare, vassare och estetiskt mer imponerande. I vardera änden av den främre stötfångaren finns de uppfräschade full-LED vertikala strålkastarna med ”heartbeat” LED-varselljus, enligt vad Kia hävdar. I kombination med strålkastarna och det övre kylargrillen i kombination med det större undre kylargrillen ser frontkläden på e-Niro imponerande ut och understryker crossoverns stoiska personlighet. e-Niro har även en laddningsanslutning integrerad i kåpan.
Å andra sidan är den utmärkande egenskapen hos e-Niro 2022 den tjocka kontrasterande C-stolpen, som bidrar till bilens estetik och förbättrar luftflödet och förbättrar den totala aerodynamiska effektiviteten.
På baksidan rymmer C-stolpen de bumerangformade LED-baklyktorna. Den lutande bakrutan, den mejslade bakre stötfångaren och några skärningar och veck ger e-Niro 2022 en edgy och aggressiv stil. Nummerskyltshållaren har även bytts jämfört med första generationens e-Niro och fästs i bakluckan.
Kia e-Niro 2022 interiör
Väl inne i kupén på Kia e-Niro 2022 är det en helt ny historia. Den asymmetriska mittkonsolen och instrumentbrädan märks vid första anblicken. Kia inspirerades av minimalistiska stilelement, vilket i sin tur skapade gott om plats för passagerarna. Den off-center böjda linjen runt de främre passagerarna med horisontella och diagonala linjer skapar en behaglig men oregelbunden estetik.
Den tunna panelen på passagerarsidan smälter enkelt samman med infotainmentsystemet med pekskärm och det digitala instrumentklustret. Mittkonsolen smälter väl in i interiören och har en ny elektronisk växelväljare. Den dubbelekrade ratten, lånad från EV6 , bidrar till en högkvalitativ interiörkänsla.
Kia använde flera miljövänliga material i e-Niro 2022. Headlinern är gjord av återvunnen tapet, sätena är gjorda av organisk PU med Tencel gjord av eukalyptusblad och dörrarna är gjorda av BTX-fri färg. Alla dessa element minimerar påverkan på miljön och minskar avfallet. De höjbara dörrarmstöden matchar instrumentbrädan perfekt och är försedda med mindre strömbrytare som matchar fordonets minimalistiska estetik.
✓ Du kan också kontrollera:
Infotainmentsystemet bör få den senaste versionen av UVO Connect-systemet från Kia, med funktioner som över-the-air mjukvaruuppdateringar (OTA), on-demand Find My Car med surround-view monitor, bilderna på Can share the fordonets omgivning med hjälp av kameror – milsnavigering för att ge vägbeskrivningar till bilen och ett molnbaserat ruttberäkningssystem. Kia har redan uppdaterat UVO Connect-appen med nya ikoner, en ny anpassningsbar hemmeny och en reviderad inställningsmeny. Det borde finnas fler uppdateringar med förbättrad grafik och menyer i e-Niro.
Drivlina
Den Kia e-Niro 2022 kommer inte att köras på nästa generations Electric Global Modular Platform (E-GMP) från Hyundai Motor Group. Kia kommer sannolikt att modifiera den befintliga plattformen med höghållfasta stålförstärkningar för att minska vikten och bibehålla styvheten. Inom framdrivningsavdelningen förväntas dock ett byte till ett 400-volts batterisystem för snabbare laddning och en WLTP-räckvidd på minst 300 miles (WLTP) bör bidra till att hålla e-Niro konkurrenskraftig i sitt segment.
Som referens erbjuder nuvarande e-Niro ett 64 kWh batteri med en 150 kW elmotor som erbjuder en räckvidd på upp till 300 kilometer (WLTP kombinerat).
e-Niro finns även som en kortdistansversion på vissa marknader, förpackad i ett 39,2 kWh batteri med en total räckvidd på 280 km