2024 Jeep Wrangler kommer med ett antal uppdateringar under den omdesignade fronten. 2024 Wrangler har ett nytt sjufacksgaller och vindruteintegrerad smygantenn för att matcha de nya hjuldesignerna och flera öppna konfigurationer. Dessutom har USA:s mest ikoniska SUV lämnat den tidigare modellens dieselmotor. Alla bensinmotorer finns kvar, inklusive den 2,0-liters turboladdade hybriddrivlinan i Wrangler 4xe.

“Jeep Wrangler är arketypen för äventyrshjälten och förkroppsligar andan och själen i Jeep-märket”, säger Christian Meunier, VD för Jeep-märket. “Vi höjer ribban igen genom att kombinera den mest kraftfulla Wrangler hittills med ännu mer teknik, komfort och säkerhetsfunktioner.”
Innehåll
Jeep Wrangler 2024: Vad är nytt?
2024 Jeep Wrangler har mycket att göra och kommer inte ha några problem att samla sin del av ankorna. Förutom uppfräschad stil och inte mindre än tio nya hjuldesigner, har Wrangler Rubicon en unik och innovativ Dana 44 HD kraftig svängbakaxel. Jeep hävdar att den nya designen tillåter Wrangler-ägare att öka storleken på sina hjul och däck utan rädsla för att de skaver eller stör fjädringsgeometrin. Dessutom tillåter den nya designen en dragkapacitet på 5 000 pund, vilket är ett betydande hopp från nuvarande Wranglers 3 500 pund.

2024 Jeep Wrangler får sidokrockkuddar för första och andra sätesraden, som är standard på alla utrustningsnivåer utom Wrangler Sport. En ny 12,3-tums Google-baserad infotainmentpekskärm med trådlös anslutning till Apple CarPlay och Android Auto är tillgänglig, samt ett navigationssystem med integrerade kartor för mer än 2 000 rutter i USA.
Jeep Wrangler 4xe: New Sport S & Rubicon X
Jeep utökar sitt plug-in hybriderbjudande med nya Sport S och Rubicon X trimnivåer för Wrangler 4xe. Sport S 4xe har 12,3-tums Uconnect5 infotainment-pekskärm, elektriska bekvämligheter, fjärrkontroll utan nyckel, premium mjuk topp, Gorilla Glass vindruta, 20-tums skräddarsydda lättmetallfälgar, adaptiv farthållare och en kollisionsvarning.

Rubicon X har 12-vägs eldrivna säten, Nappa-läderklädsel, en 12,3-tums pekskärm, navigering och ett nio-högtalare Alpine-ljudsystem. Det finns också stötfångare i stål, en terrängkamera, en karossfärgad hardtop, stänkskärmar och Rock-Trac fyrhjulsdrift. Överraskande nog finns den helt nya Rubicon X-dekoren även tillgänglig för bensinmodellerna.
Motorval och tillgängliga 4×4 drivlinor
Med utfasningen av dieselmotorn under 2024 års modell har Wrangler ett urval av fyra motorer och fyra fyrhjulsdrifter. Den 2,0-liters turboladdade inline-fyran ger 270 hk och erbjuder 295 lb-ft vridmoment, medan 3,6-liters V6-motorn erbjuder 285 hk och 260 lb-ft i vridmoment. Den fyrcylindriga kommer som standard med en åtta-växlad manuell växellåda, V6 finns som tillval med en sex-växlad manuell växellåda.

De som väljer Wrangler 4xe laddhybrid får en 2,0-liters turboladdad bensin- och hybridmotor som levererar 375 hk och ett vridmoment på 470 lb-ft — inte illa för ett system som erbjuder en helelektrisk räckvidd på 21 miles och en EPA-klassad förbrukning på 49 MPGe. Wrangler 4xe levereras som standard med en åttastegad automatlåda.
Det ultimata är förstås Jeep Wrangler Rubicon 392 med sina vanliga 470 hk, 470 lb-ft, 6,4-liters Hemi V8. Det är den snabbaste och mest kraftfulla Wrangler som någonsin byggts, spurtar från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och klarar kvartsmilen på 11,3 sekunder. Den levereras som standard med TorqueFlite åttastegad automatlåda och Selec-Trac fyrhjulsdrift med aktivt växellåda.

Standarddrivlinan är fyrhjulsdriven med en Command-Trac tvåväxlad deltidsväxellåda, medan Rubicon har en Rock-Trac NV241 tvåväxlad deltid eller heltidsväxellåda med ett reduktionsförhållande på 4:1 . Förutom den nya flytande bakaxeln är Rubicon utrustad med ett krypförhållande på upp till 100:1 och en fabriksinstallerad 8 000 lbs. utrustad med vinsch.
✓ Du kan också kontrollera:
Fler standardfunktioner
Hela 2024 års Jeep Wrangler-sortiment har sett många förbättringar. Basen Wrangler Sport har en 12,3-tums pekskärm och premium soft-top tak, medan Sport S får en Gorilla Glass vindruta och mer aktiv säkerhetsteknik. Wrangler Willys har större 33-tumsdäck, en Tru-Lok bakre differential med begränsad glidning, kraftig el, en Selec-Trac heltidsväxellåda (med ett 4LO slutförhållande på 2,72:1) och stålskenor .
Dessutom har Wrangler Sahara LED-exteriörbelysning, uppvärmda säten och uppvärmt styre. Wrangler High Altitude har ett Sky One-Touch-tak, 12-vägs justerbara och uppvärmda framsäten, en framåtvänd kamera, 20-tums hjul och en heltidsutväxling från Selec-Trac.
Bättre säkerhetsutrustning
Alla 2024 Jeep Wranglers har ParkView backup-kamera, traction control, stabilitetskontroll och elektronisk rullstabilisering för att hålla fordonet på den säkra sidan. Förutom de nya krockgardinkuddarna för första och andra sätesraden, har 2024 Wrangler andra radens säkerhetsbälten med bältessträckare och bälteskraftsbegränsare.

Dessutom har alla Jeep Wrangler Sport S-modeller och uppåt kollisionsvarning framåt och avancerad farthållare. Rubicon 392 har ytterligare säkerhetsanordningar som varning för döda vinkeln och varning för korsande trafik som standard.
Jeep Wrangler 2024 garanti
Varje Wrangler lämnar fabriken med en treårig, 36 000 mils stötfångargaranti, en femårig, 60 000 mils garanti på drivlinan och en treårig, obegränsad milslängd mot perforeringsgaranti. Vår omfattande guide till Jeeps utökade garantier kan komma väl till pass om du kör fler mil än vanligt.
Jeep Wrangler 2024 Priser och tillgänglighet
2024 Jeep Wrangler kommer att nå återförsäljare i slutet av 2023. Prissättningen är inte fastställd än, men vi har redan hört att Wrangler 4xe kommer att vara billigare än den tidigare versionen, vilket stärker köpargumentet för en kraftfull plug-in hybrid SUV.
Vi förväntar oss att priserna börjar på $36 000 för basen Wrangler Sport, $46 000 för Wrangler Sport 4xe PHEV och upp till $70 000 för Rubicon X 4xe PHEV. Slutligen kan den mäktiga Rubicon 392 börja på cirka 86 000 $.
Foton och källa: FCA Germany GmbH.