De största terrängfordonen jeep är Wagoneer och Grand Wagoneer. Det beror på att Jeep vill etablera ett undermärke med dessa premiummodeller. Med namnet på klassiska jeepar från 1960-talet till 1990-talet gör den treradiga Wagoneer sin debut 2022 och konkurrerar med båda vanliga modellerna som denna Chevy Tahoe såväl som med sådana premiumkonkurrenter Lincoln Navigatör. Till 2023 kommer modellprogrammet att utrustas med nya motorer, en ny utrustningsnivå och en variant med lång axelavstånd.

Innehåll
Vad är nytt för Jeep Wagoneer 2023
- Wagoneer L-variant med lång hjulbas
- Wagoneer L Carbide trimnivå
- Standard dubbelturboladdad I-6 ersätter gamla V-8
vad vi tycker
2023 Jeep Wagoneer fokuserar på lyx och prestanda. Interiören är väl avslutad, med högkvalitativt läder och trä i hela den rymliga kabinen. Åkkvaliteten är beundransvärd, särskilt när Wagoneer är utrustad med luftfjädring som tillval. Den oberoende fjädringen stöder den traditionella kaross-på-ram-konstruktionen av detta terrängfordon, så bra köregenskaper kan förväntas i hela sortimentet. I vårt första test berömde vi också Wagoneers hantering och styrning.

Vi fann att Wagoneer accelererade från 0 till 100 km/h långsammare än konkurrenterna i vårt test, även om detta underskott i prestanda kompenseras av den nya standard dubbelturboladdade inline 3,0-litersmotorn, som erbjuder mer kraft och vridmoment jämfört med till den tidigare modellen, är helt balanserad.
Wagoneer skiljer sig från Grand Wagoneer på några sätt, men överlag saknar den inte mycket av sin dyrare och lyxigare motsvarighet. För det första får Grand Wagoneer metalldelar i hela interiören och en Alcantara taklucka. Den har även stora digitala mätare, även om mätarna i vanliga Wagoneer och Wagoneer L borde räcka för de flesta.

För årsmodell 2023 Med Wagoneer L läggs versionen med lång hjulbas av Jeeps treradiga terrängfordon till modellutbudet. Dess kropp-på-ram-struktur har designats om för att rymma den extra längden med bibehållen hantering och körkvalitet. Den aluminiumintensiva konstruktionen sägs förbättra dynamik och bränsleekonomi. Wagoneer L är 12 tum längre än standardversionen av SUV:n, vilket i första hand gynnar lastutrymmet. Den sitter bara 0,1 tum lägre än Wagoneer med standardhjulbas, och hjulbasen växer 7,0 tum till totalt 130,0 tum.
Jeep erbjuder också en Carbide trim med svarta accenter utanför och inuti. Wagoneer-sortimentet har utökats både bokstavligt och i termer av anpassning och erbjuder nu ännu fler konfigurationsmöjligheter än under det första modellåret.
✓ Du kan också kontrollera:
prestanda och bränsleförbrukning
Endast en motor erbjuds för Wagoneer och Wagoneer L. Det är en 3,0-liters, dubbelturboladdad inline-sexa som ersätter den utfasade 5,7-liters V8:an som inte kommer att finnas tillgänglig förrän 2022 års modell. Jeep kallar kraftverket, som producerar 420 hk och utvecklar 468 lb-ft vridmoment, för Hurricane Twin Turbo. Effekten är långt över föregångarens 392 hk och 404 lb-ft vridmoment. I våra tester minskade den V8 Wagoneers 0-60-tid med mer än två sekunder till imponerande 5,5 sekunder.


En åttastegad automatisk växellåda är den enda tillgängliga växellådan och kan skicka kraft till standard fyrhjulsdrift eller tre tillgängliga fyrhjulsdriftsystem. Det grundläggande Quadra-Trac I-systemet erbjuder permanent fyrhjulsdrift och överför vridmomentet till hjulet med bästa dragkraft. Den avancerade Quadra-Trac II använder en tvåväxlad växellåda för att skicka upp till 100 procent av vridmomentet till ett enda hjul. Wagoneer Series III levereras som standard med Quadra-Trac II.

Det ultimata fyrhjulsdrivna systemet för Wagoneer är Quadra-Drive II, som lägger till en elektronisk spärrdifferential på bakaxeln utöver funktionerna i Quadra-Trac II. Den finns för Wagoneer II- och III-serierna.

Wagoneer L 2023 har en beräknad förbrukning på 17/23 km/h i stadstrafik och 16/22 km/h med fyrhjulsdrift. Som jämförelse förbrukar Wagoneer L 2022 med standardhjulbas 16/22 km/h med fyrhjulsdrift och 15/20 km/h utan fyrhjulsdrift.
dra
Maximal dragkapacitet för Wagoneer L är 10 000 pund med 4WD eller 9 850 pund utan 4WD, vilket överskrider Grand Wagoneers maximala dragkapacitet på 9 450 pund. Jeep har ännu inte släppt siffror för Wagoneers dragkapacitet på standardhjulbasen, men vi förväntar oss att de nya siffrorna ligger något över förra årets maxvärde på 10 000 £.

Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
2023 Jeep Wagoneer levereras som standard med en rad aktiva förarassistansfunktioner, inklusive automatisk nödbromsning med fotgängar- och cyklistdetektering, Adaptiv farthållare med stopp-och-kör-funktion, Lane Keep Assist, Blind Spot Assist, en bakre tvärtrafiksensor och bakre parkeringssensorer med automatisk stoppfunktion. Tillgängliga säkerhetsfunktioner inkluderar adaptiv farthållare med semi-autonom funktionalitet, mörkerseende med fotgängare och djurdetektering, korsningshjälp, dåsighetsdetektering, trafikskyltsigenkänning, 360-graders kameravy och automatisk parkeringsfunktion.

lastutrymme och inredning
Wagoneer har en rymlig interiör, även för baksätespassagerarna. Lastutrymmet är också generöst dimensionerat och utökas ytterligare i Wagoneer L.
Benutrymme (första/andra/tredje raden) | Lastutrymme (bakom tredje/andra/första raden) | |
Jeep Wagoneer | 40,9/42,7/36,6 tum | 27,4/70,8/116,7 kubikfot |
Jeep Wagoneer L | 40,9/42,7/36,6 tum | 42,1/85,3/130,9 kubikfot |
Chevy Tahoe | 44,5/42,0/34,9 tum | 22,5/72,6/122,9 kubikfot |
teknologi
Skärmar dominerar interiören i Wagoneer. Jeep utrustar den treradiga suven med ett 10,3-tums digitalt instrumentkluster, en 10,1-tums infotainmentskärm med Android Auto och Apple CarPlay och en 10,3-tums fordonskontrollskärm. Jeep erbjuder också baksätesinfotainment på Wagoneer Series II och Series II Premium-versionerna, vilket ger ytterligare två 10,1-tumsskärmar till den treradiga SUV:n. Tillsammans resulterar detta i en skärmyta på hela 50,9 tum. Wagoneer levereras som standard med ett 10-högtalare Alpine-ljudsystem, men kan även beställas med ett premium 19-högtalare McIntosh-ljudsystem. Annan standardutrustning inkluderar navigering, en 4G LTE Wi-Fi-hotspot och satellitradio. Serie II och III-modellerna levereras som standard med en trådlös laddningsplatta.
Rekommenderad trimning
Jeep Wagoneer är antingen väldigt stor eller väldigt liten. Utrustningsvarianten Series III, som utrustar det treradiga terrängfordonet med många funktioner och utrustningsdetaljer, rekommenderas. Den rullar på 20-tumshjul som standard, med 22-tumsfälgar på begäran och har luftfjädring med aktiv dämpning. En head-up display är standard, och Jeep erbjuder till och med ett låsbart värdeskåp för värdesaker i fordonet. Wagoneer är utrustad med Quadra-Trac II-chassit som standard och kan som tillval utrustas med det övre Quadra-Drive II-chassit. Series II Wagoneer är stor, lyxig och packad med högteknologi.