Jeep Gladiator 2024 bygger vidare på styrkorna hos den tidigare modellen och erbjuder en mängd uppdaterad teknik, säkerhetsfunktioner, robust utrustning och fräsch styling. Gladiator är fortfarande unik i pickupsegmentet och balanserar på den hårfina gränsen mellan mellanstor och fullstor bil, med fler sittplatser på andra raden än vad man kan förvänta sig samtidigt som den är öppen.
“Den nya Jeep Gladiator 2024 förkroppsligar styrkan i Jeep-communityn och dess ständiga strävan efter större kapacitet, avancerad teknik och större förfining”, säger Jim Morrison, senior vice president och chef för varumärket Jeep. “Gladiator är den enda lastbilen i branschen som hyllar frihet i naturen samtidigt som den fortfarande är en riktig lastbil.”
Jeep Gladiator 2024: Vad är nytt?
Förändringarna på 2024 Gladiator speglar uppdateringarna på utsidan av dess motsvarighet på Jeep Wrangler 2024-plattformen. Det finns en ny grilldesign med sju slitsar som är svarta och texturerade, vilket Jeep säger förbättrar motorkylningen. Jeep har också integrerat en radioantenn i vindrutan, och sju nya hjulmodeller finns tillgängliga med däckstorlekar från 32 (smuts) till 33 (all-terrain) tum.
Dessutom har Jeep slopat tillvalet V6-dieselmotor för 2024, vilket innebär att endast 3,6-liters Pentastar V6 bensinmotor finns att välja mellan. Lyckligtvis har Jeep behållit den sexväxlade manuella växellådan Gladiator som standard och den åttastegade automatväxellådan som tillval. Enligt Jeep erbjuder den manuella växellådan en utväxling på 84:1, medan den automatiska växellådan erbjuder en utväxling på upp till 77:1.
Med rätt utrustning har 2024 Jeep Gladiator en maximal dragkapacitet på upp till 7 700 lbs. och en maximal nyttolast på 1 725 lbs. Precis som sina Jeep-bröder är 2024 Gladiator idealisk för “dykning”.
Originalutrustning för terrängfordon
Jeep Gladiator 2024 har fyra 4×4-drivningsalternativ. Det finns en permanent SelecTrac-transferlåda med en reduktionsgrad på 2,71:1 och en permanent Rock-Trac-transferlåda med en reduktionsgrad på 4:1. Gladiator Rubicon och Mojave har en deltids Rock-Trac 4×4-transmission med en 4:1 4LO-fördelning respektive en deltids Command-Trac-transmission med en 2,72:1 4LO-fördelning, vilket ger bättre dragkraft och grepp i svår terräng.
Gladiator Rubicon har Tru-Lok lås fram och bak, oklippta Dana 44 fram- och bakaxlar och ett elektroniskt system för avbrott i sidostabiliseringen som förbättrar hjulens ledningsförmåga när man klättrar eller tar sig fram i farlig terräng. Gladiator Mojave, å andra sidan, förstärker sin “desert racer”-känsla med 2,5-tums FOX fjäderben med intern bypass, Tru-Lok bakaxellås, en 1-tums fjädringslyft, Dana 44 fram- och bakaxlar i ett stycke samt OffRoad+, ett hastighetskänsligt körprogram.
Nya för 2024 är också Jeep Gladiator Rubicon X och Mojave X. De två nya varianterna har fler av de beprövade terrängegenskaperna som en standardtransferlåda, främre och bakre stålstötfångare och en terrängkamera.
Nya AEV-paket
Jeep Gladiator 2024 är utrustad med tre nya terrängpaket från American Expedition Vehicles (AEV). Upcountry-paketet innehåller en två-tums lyftsats, specialhjul och starkare 35-tums BFGoodrich All-Terrain T/A KO2-däck. Upcountry +-paketet har en lyftsats, specialhjul och 35-tumsdäck, men har en speciell främre stötfångare och vingbreddare.
De nya paketen avrundas med Gladiator AEV Level II, som har en 2,5-tums lyftsats, Bilstein-stötdämpare, 37-tums terrängdäck, en främre skyddsplåt och en Warn-vinsch. AEV-modifieringarna möjliggör en ingångsvinkel på upp till 44,7 grader, en utgångsvinkel på 20,9 grader, en utgångsvinkel på 26 grader, en markfrigång på 11,6 tum och en vadningskapacitet på 31,5 tum.
Förbättrad säkerhet och inredning
Jeep har uppgraderat interiören i 2024 Gladiator med mjukare material, kontrastsömmar, förbättrade infotainmentfunktioner och avancerad säkerhetsteknik. Alla Gladiators får en 12,3-tums pekskärm med UConnect5-programvara, trådlös smartphone-anslutning, handsfree-samtal och innovativ bakgrundsbelysning som förbättrar skärmens synlighet vid körning utomhus.
Precis som i Jeep Wrangler har det nya Gladiator-infotainmentsystemet integrerade Jeep Adventure Guides med kartor, vägbeskrivningar, avtagsvägar och intressanta platser på 62 Jeep Badge of Honour-rutter.
Gladiator har också nya sidokrockkuddar fram och bak, förstärkta sidostrukturer, externa säkerhetsbälten på andra raden och fler standardförarhjälpmedel som adaptiv farthållare och kollisionsvarning fram. Nytt för 2024 är de vattentäta 12-vägs elstolarna som är standard på Gladiator Rubicon X och Mojave X.
Ännu mer standardutrustning
Alla trimnivåer av Jeep Gladiator 2024 har en mer omfattande standardutrustning än Gladiator 2023, där basmodellen Gladiator Sport har en ny mjuk topp i premiumtyg, medan Sport har en vindruta i Gorilla Glass och unika 17-tumsfälgar. Andra modeller har LED-belysning, ledstänger i stål, automatisk klimatanläggning med två zoner, klädsel i Nappa-läder, ett Alpine premiumljudsystem och en integrerad Bluetooth-högtalare.
Priser och tillgänglighet
Orderböckerna för Jeep Gladiator 2024 är öppna. De första leveranserna till återförsäljarna kommer att ske mot slutet av 2023. Inget har ännu meddelats om det rekommenderade detaljhandelspriset, men vi förväntar oss en liten prisökning för 2023-modellen, som börjar på 38 775 euro.