Ta den legendariska Jeep Wrangler , förläng den och lägg till en lastbädd i ryggen – det är i princip receptet för jeep Gladiator 2023. Gladiator lanseras för modellåret 2020 och liknar sin ikoniska motsvarighet. Det är också all-terräng med den extra fördelen av pickup-truckens mångsidighet. Gladiatorn erbjuds med en mängd olika motorer och fyrhjulsdrift som standard, alla med fyra personers hytter och 1,5 meters sängar.

Innehåll
Vad är nytt för Jeep Gladiator 2023
- Stänkskärmsdekaler med amerikansk flagg för vissa klasser
- Den gula High Velocity-färgen ersätter förra årets Snazzberry-rödbruna färg.
- Willys har handsfree nyckellöst insteg, fjärrstyrd motorstart, 7,0″ display och integrerad garageöppnare
- Kapacitetspaketet för trim på hög höjd erbjuder dessutom en framåtriktad kamera, en vindfärdig främre stötfångare i stål och stålskenor
- Frihetspaket med LED-strålkastare, färgmatchade stänkskärmar, stötfångare och lister i stål, svarta märken och hjul, och lädersäten
vad vi tycker
Enastående terrängförmåga och den obestridliga coolhetsfaktorn gör Jeep Gladiator så attraktiv. Men om du letar efter en lastbil som fungerar lika hårt som den spelar, fortsätt leta.
Ungefär som Wranglern som den delar bas med, är Gladiator en av de bästa fabriksbyggda terrängfordonen på marknaden. Robusta lastbilar och fördelaktiga inflygningsvinklar låter den rulla utan ansträngning genom svår terräng, medan förbättrad fjädring, däck och andra tillbehör gör Rubicon- och Mojave-modellerna ännu bättre passform. Och det ser fantastiskt ut att göra det, med ett utseende som binder det till decennier av Jeeps arv.

Men som en riktig lastbil har Gladiator sina svagheter. Dess lastyta är ganska liten och dess maximala nyttolast relativt låg. Bogserkapaciteten är inte heller särskilt hög, men bogserinstabilitet är ett mycket större problem. Under ett bogseringstest hade två Gladiatorer svårt att hålla fordonet under kontroll på alla jämna och raka vägar utan vindpåverkan. Även när den är lossad är Gladiatorns hantering en besvikelse. Den oprecisa styrningen, ostadiga hanteringen och oinspirerade drivlinan visar att Gladiator saknar den förfining som finns i lika kraftfulla pickuper.

Vare sig som ett vardagsfordon eller som arbetsredskap, gör Gladiator kompromisser. Men hans fantastiska utseende, känsla för äventyr, avtagbara karosspaneler och anpassning gör Gladiator så älskvärd – det finns verkligen ingen annan lastbil som han.
Bensin- och dieselmotorer
Transmissionsalternativ för Gladiator inkluderar en sex-växlad manuell eller åtta-växlad automatisk, båda parade med standard fyrhjulsdrift.
Gladiator levereras som standard med en 3,6-liters V6-motor som utvecklar 285 hk och 260 lb-ft vridmoment. Våra tester av den automatiska växellådan Gladiator Rubicon-modeller gav 0-60 mph-tider på mellan 8,1 och 8,7 sekunder. Sportmodellen med manuell växellåda var snabbare på 7,9 sekunder, men den växellådan är stel. EPA rapporterar bränsleekonomi med en automatisk växellåda som 17/22 mpg stadskörning och 16/23 mpg motorvägskörning.

Gladiatorn erbjuds även med en 3,0-liters V6-turboladdad dieselmotor. Dubbad EcoDiesel, levererar den 260 hk och 442 lb-ft vridmoment, skickad genom en åttastegad automatisk växellåda. Accelerationen till 60 mph tar 7,6 sekunder. Bränsleförbrukningen för Gladiator EcoDiesel är 22/28 mpg och 21/27 mpg i Rubicon-versionen. Med tanke på att EcoDiesel-motorn tas bort från Wrangler-sortimentet, förväntar vi oss att den snart kommer att försvinna från Gladiator också.

Turbo? plug-in hybrid? V8?
Trots många likheter skiljer sig motorerna i Wrangler och Gladiator. Wrangler erbjuder tre motorer som ännu inte är tillgängliga i Gladiator: en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig, det 4xe plug-in-hybridsystemet och en mäktig 392 V-8. Var och en av dessa motorer erbjuder en unik körupplevelse på väg och terräng, men av någon anledning behåller Jeep dem för närvarande endast för SUV. Vi tvivlar på att det finns tekniska skäl som hindrar användningen av dessa motorer i lastbilar. Det är därför möjligt att Jeep kommer att utöka motoralternativen för Gladiator i framtiden.
✓ Du kan också kontrollera:
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Gladiatorn har få förarassistans och aktiva säkerhetsfunktioner. Automatisk främre nödbromsning, dödvinkelvarning, korstrafikvarning bak och adaptiv farthållare finns, men endast standard på de högre trimnivåerna.
I NHTSA-tester fick Jeep Gladiator 2023 fyra stjärnor för frontalkollision och tre stjärnor för vältning, var och en av fem möjliga stjärnor. IIHS har inte släppt krocktestbetyg för 2023 Gladiator, men strålkastarbetygen är en besvikelse. Gladiatorns lagerhalogenstrålkastare fick den lägsta betyget, “Dålig”, medan de valfria LED-strålkastarna endast fick den näst lägsta betyget, “Marginal”.

Gladiatorns systermodell, Wrangler, fick ett måttligt betyg på förarsidan i 2020 IIHS krocktest efter att ha tippat över på passagerarsidan. Även om Jeep försökte åtgärda problemet genom designändringar, tippade en Wrangler igen under IIHS-testning.
lastutrymme och inredning
Gladiatorn erbjuder bra takhöjd redan innan takelementen tas bort. Benutrymmet mellan de två stolsraderna är bättre fördelat än hos vissa konkurrenter.
Benutrymme (fram/bak) | Ståhöjd (fram/bak) | |
jeep gladiator | 41,2/38,3 tum | 42,8/42,8 tum |
Toyota Tacoma | 42,9/32,6 tum | 39,7/38,3 tum |
Chevy Colorado | 45,2/34,7 tum | 40,3/38,3 tum |
Gladiatorsängens mått
Det finns bara en sängstorlek för gladiatorn. Den är cirka 18,0 tum djup, 44,8 tum bred vid hjulhusen, 56,8 tum bred över hjulhusen och 60,3 tum lång med stängd baklucka. En sängförlängning finns tillgänglig för att klara längre last med bakluckan nere om bakluckans mittöppna läge inte är tillräckligt.
Gladiatordrag och nyttolast
Maximal dragkapacitet för Gladiator Sport och Sport S är 7 650 pund när den är utrustad med V6-bensinmotor, automatisk växellåda och Max Tow-paketet (tillval). Bogserkapaciteten går upp till 1 700 pund, återigen i Sport- och Sport S-modeller med V-6-bensinmotor, men mer troligt med den manuella växellådan minskar valet av automatisk dragkapacitet till 1 105 pund.
teknologi
Gladiator erbjuder två pekskärmsstorlekar för infotainment. Basmodellerna har en 7,0-tumsskärm med Apple CarPlay och Android bil . Högre trimnivåer har en 8,4-tumsskärm med inbyggd navigering. Två USB-portar i första raden är standard, två i andra raden är valfria. Standardljudsystemet med åtta högtalare ersätts av ett Alpine Premium-system på de högre trimnivåerna.
Rubicon eller Mojave?
Skippa sport, kör om Willys – Rubicon- och Mojave-versionerna av Gladiator är lätt de coolaste och smutsigaste. Men vad är skillnaden mellan dessa två versioner? Kolla in vår detaljerade uppdelning, eller sammanfatta bara att Rubicon är byggd för långsam bergkrypning, medan Mojave är optimerad för höghastighets ökencruising.
Men i slutändan är Mojave vår favorit i Gladiator-serien. “Gladiator Mojave kan göra 90 procent av vad Rubicon kan göra, medan Rubicon inte ens kan göra hälften av vad Mojave kan göra”, skriver vi i vår Gladiator Mojave First Drive recension.