Den kompakta crossovern Jaguar E-Pace (2022) hade premiär i London i juli ’17. Den nya modellen är den minsta i det brittiska märkets sortiment. Den tillverkas i Österrike vid Magna Steyr-fabriken, medan produktionen för Kina är baserad på Chery Jaguar Land Rover joint venture i Changshu.
exteriör
Den yttre designen på Jaguar E-Pace 2022 påminner mycket om F-Type-coupén. Här visar den upp sig med breda, muskulösa, sluttande strålkastare på motorhuven, en massiv grill och en kraftfull stötfångare med sidoluftintag.
Med sin relativt korta längd är crossovern ganska hög vilket gör att bilen ser lite chunky ut, även om siluetten på modellen är ganska sportig – med ett trendigt sluttande tak.
Baksidan av den kompakta Jaguar E-Pace kännetecknas av smala och långa horisontella ljus och två kraftfulla avgasrör. Modellen finns i elva olika färger, och hjulen kan utrustas med olika fälgar från 17 till 21 tum i diameter.
Intressant nog tog britterna en ironisk syn på det faktum att nya Jaguar E-Pace är företagets minsta modell. Ramen på vindrutan visar till exempel silhuetterna av en stor jaguar och en unge som följer efter den. En liknande bild projiceras på trottoaren när dörrarna öppnas på natten.
bil interiör
När det gäller interiördesign är nya Jaguar E-Pace 2022 ingen uppenbarelse. Parkettens interiör är designad i stil med det brittiska märket, men har även några speciella egenskaper i modellens interiör.
Noterbart är att Jaguar har ersatt klimatkontrollen med tryckknappar med tre vred, med en icke-låsande joystick istället för en automatisk kontrollpuck.
På mittkonsolen, precis nedanför luftventilerna, finns den stora 10-tums Touch Pro multimediasystemskärmen. Displayen kan delas in i två områden, var och en dedikerad till en applikation. Instrumentbrädan är analog i grundkonfigurationen, men kunden kan beställa en digital instrumentbräda med 12,3″ skärm mot en extra kostnad.
I toppversionerna kommer interiören med läder och spektakulära trä- och krominlägg. I den mest prisvärda versionen är interiören mer blygsam, men i allmänhet finns det inga klagomål på kvaliteten på materialen, och interiören i båda fallen ser ganska anständig ut, och på vissa ställen till och med lyxig.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiören i nya E-Pace erbjuder gott om förvaringsutrymme för småsaker med ett 10-liters handskfack. Mellan framsätena finns ett djupt transformatorfack som kan passa till exempel en surfplatta. Du hittar även fyra stycken 12-voltsuttag och fem USB-portar i bilen. I allmänhet finns det inga frågor om ergonomi.
När det gäller sätena kommer personer som är längre än 180 cm knappast att gilla att köra i Jaguar E-Pace. Interiören är väldigt trång, även i framsätena, för att inte tala om bakre raden där sätena inte är justerbara.
Egenskaper
Nya Jaguar E-Pace 2022 är baserad på samma plattform som Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque . Den har en total längd på 4 395 millimeter och en hjulbas på 2 660 millimeter.
Britterna försökte göra bilen så lätt som möjligt. Det är därför dörrarna och bakskärmarna är gjorda av tunt men höghållfast stål, medan motorhuv, framskärmar, tak och baklucka är gjorda av aluminium.
Tvärbalken under vindrutan på Jaguar E-Pace är gjord av magnesiumlegering. Bilen är dock fortfarande lite tung för sin klass. Till exempel väger den lättaste versionen 1 700 kg utan last.
Bilen erbjuder dock ett av de rymligaste lastutrymmena i segmentet. Standardkapaciteten är 577 liter men kan ökas till 1 223 liter genom att fälla ryggstöden. Observera att den maximala kapaciteten också inkluderar ett undergolvsfack, där crossovers för den ryska marknaden har en däcklåda.
Chassit består av McPherson fjäderben på framaxeln och Integral Link Multilever på bakaxeln. Adaptiva spjäll finns som tillval. Drivlinan för Jaguar E-Pace för Ryssland inkluderar 2,0-liters Ingenium bensin- och dieselmotorer.
Bensinmotorerna levererar 249 eller 300 hk, dieselmotorerna finns med effekter på 150, 180 och 240 hk, där den kraftfullaste motorn har två turbos. Alla versioner av E-Pace för Ryssland erbjuds med en icke-alternativ niostegad ZF-automat och ett fyrhjulsdriftssystem, den senare har två versioner.
Fordonen med 150, 180 och 249 hk motorer har en konventionell lamellkoppling som kopplar in bakaxeln endast vid behov, medan crossovers med 240 hk diesel- och 300 hk bensinmotorer har det avancerade Active Driveline-systemet som används i Discovery Sport och Evok modeller.
Pris
Hur höga är kostnaderna? Enligt den officiella återförsäljarens webbplats varierar priset på nya Jaguar E-Pace 2022 från 38 790 € till 58 340 €.