De Oändlighet QX50 2023 har, trots sitt attraktiva exteriör och eleganta interiör, svårt att hävda sig mot sina fullstora konkurrenter. Infinitis kompakta SUV lider av en komplex, turboladdad fyrcylindrig motor med variabel kompression som inte lyckas leverera de utlovade fördelarna när det gäller bränsleekonomi och prestanda. Konkurrenter med konventionella fyrcylindriga turbomotorer som Audi Q5 eller den BMW X3 xDrive30i accelererar snabbare och är lika sparsam i förbrukning.

När det gäller kördynamik är QX50 mer bekväm än sportig, vilket inte borde vara ett problem för de flesta köpare. Istället för sportighet och förarinblandning får de en mjuk gång och en tyst interiör. QX50 ser bra ut och erbjuder en exklusiv interiöratmosfär, men den saknar den substans som behövs för att hålla sig mot sina topprivaler.
Innehåll
Vad är nytt för 2023?
2023 QX50 har överförts i stort sett oförändrad från förra modellåret, men en ny Sport-modell ersätter Essential-utnämningarna i mitten. Sportnamnet kan vara lite missvisande eftersom det inte har några prestationshöjande egenskaper, men det ser skarpt ut med sin glanssvarta hud och mörkmålade 20-tumshjul; interiören är fodrad med semianilinläder och har ett Bose-ljudsystem med 12 högtalare. Resten av modellutbudet drar nytta av en del ny standardutrustning som uppvärmda ytterbackspeglar, en fjärrstartfunktion och en trådlös smartphone-laddningsstation, och alla modeller kommer nu med tre års kostnadsfritt planerat underhåll.

Enligt vår åsikt är den nya mellanklasssportaren det bästa valet av QX50:s många utrustningsnivåer, eftersom den kommer med anständig standardutrustning, inklusive ett 360-graders kamerasystem, uppvärmda och kylda framsäten, ett integrerat navigationssystem, interiörbelysning och mycket mer. Vill man ha fyrhjulsdrift får man räkna med en extra avgift på 2000 euro.
motor, transmission och prestanda
Sedan den omarbetades för modellår 2 har varje QX50 drivits av en turboladdad fyrcylindrig motor med variabel kompression, känd som VC-Turbo. Motorn levererar 268 hästkrafter och 280 pund vridmoment och är kopplad till en kontinuerligt variabel automatisk växellåda (CVT) som skickar kraft till antingen framhjulen eller alla fyra hjulen. Motorn växlar sömlöst mellan hög kompression när man kör mjukt och låg kompression när man accelererar hårt.

Accelerationen är inte bra, men bara de som letar efter en riktigt snabb crossover kommer att bli besvikna. Tyvärr bullrar motorn när gaspedalen trycks ner hårt, och CVT-växellådan gör de ljuden värre, särskilt i stadstrafik. Infiniti fokuserar på komfort och lyx, med en smidig hantering som är lugn på ojämna vägar och skonsam mot motorvägen.


Ratten kommunicerar lite med vägen, men reagerar exakt och smidigt. Tyvärr fungerar inte Infinitis mjuka bromspedal smidigt. Detta leder till många stökiga stopp i rusningstrafik, där nosen på QX50 lutar framåt vid hård inbromsning. Trots det behövde den i vårt nödbromstest bara 164 meter för att stanna från 70 km/h.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Trots en så kallad revolutionerande motor designad för att maximera både prestanda och bränsleekonomi var vårt testfordon mindre effektivt på fältet än vad som annonserades. Den framhjulsdrivna QX50 förbrukar 23 kilometer i stadstrafik och 29 kilometer på motorväg, den fyrhjulsdrivna versionen kommer upp till 22 kilometer i stadstrafik och 28 kilometer på motorväg. Alla dessa värden överensstämmer med de på liknande sätt utrustade bmw X3 och des Volvo XC60 , men är en besvikelse med tanke på att VC Turbo-motorn sägs vara mer effektiv än traditionella alternativ. Den senaste fyrhjulsdrivna QX50 som vi testade som en del av vårt omfattande testprogram på vår bränslesnåla bana i 75 km/h kom faktiskt in på 27 mpg under uppskattade motorvägsvärden.

Interiör, komfort och lastning
Invändigt kan QX50 förses med säten i quiltat läder, träpaneler och en innertak i konstläder. Dessa högkvalitativa utrustningsdetaljer är dock endast tillgängliga för den dyrare modellen. Icke desto mindre erbjuder varje QX50 en bekväm och tyst interiör, med ett rymligt säte på andra raden med fällbara ryggar, vilket visade sig vara höjdpunkten för 2019 QX50 som vi hade i vår långtidstestflotta. QX50 erbjuder 31 kubikmeter bakom baksätet och upp till 65 kubikmeter när baksätet är fällt 60:40. Nio handväskor får plats med sätena nedfällda och 22 med sätena nedfällda, i båda fallen två fler än X3. Medan vårt testfordon hade den rörelseaktiverade motorns baklucka på den översta trimnivån, finns denna användbara funktion inte på de lägre trimnivåerna.


infotainment och uppkoppling
Infotainmentsystemet med dubbla pekskärmar kommer att irritera vissa mer än andra. Vi var också irriterade över att den uppvärmda ratten och anpassade körlägen endast är tillgängliga via detta gränssnitt. Även om vi uppskattade den välbekanta volymratten, styr vridknappen i mittstacken bara den övre skärmen. Alla modeller har Android bil , Apple CarPlay och en prenumeration på Wi-Fi-hotspot. Bose stereosystem med 12 och 16 högtalare finns också tillgängliga, liksom en mobil WiFi-hotspot. Vårt testfordon hade flera uttag, inklusive tre USB-portar i fronten och flera 12-voltsuttag, inklusive ett i lastutrymmet.

säkerhet och förarassistans
Varje QX50 levereras som standard med en rad förarassistanssystem, inklusive Lane Keep Assist. För mer information om QX50:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
- Standard övervakare för döda vinkeln och varning för tvärtrafik bak
- Standard adaptiv farthållare med stop-and-go-teknik
garanti och underhåll
Medan många lyxmärken erbjuder gratis planerat underhåll, gör det inte Infiniti. Infiniti erbjuder dock konkurrenskraftiga begränsade garantier och drivlinagarantier, samt fyra års vägassistans.
- Begränsad fyra års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i sex år eller 70 000 miles
- Kostnadsfritt underhåll täcks i 3 år oavsett fordonets körsträcka.
Det rekommenderade försäljningspriset för Infiniti QX50 2023 är 59 085 euro.