I vår recension av nya Hyundai Staria 2022 hittar du bilens utrustning och priser, specifikationer, bilder på minivanen och en video från provkörningen, samt en liten glimt av modellens utseende.
Hyundai Staria ersätter H1/Grand Starex, som gjorde sin debut våren ’21 och började säljas i Ryssland i början av ’22. Utöver personbilsversionen finns det även en kommersiell fordonsversion av skåpbilen.
Tekniska specifikationer
Tabellen listar de viktigaste parametrarna: yttermått, bränsleförbrukning (bensin), markfrigång, vikt, bagageutrymme och tankvolym, motorer, transmissioner, drivtyp, körprestanda, etc.
Kropp
anatomi | minibuss |
fordonsklass | minibuss |
längd / bredd / höjd, mm | 5253 / 1997 / 1990 |
hjulbas, mm | 3275 |
Markfrigång (markfrigång), mm | 186 |
lastutrymmesvolym, l | 831/1303 |
Tomvikt kg | 2199 — 2343 |
Bränsletankens kapacitet, l | 75 |
motor och växlar
typ av motor | diesel | diesel |
volym, l | 2.2 | 2.2 |
prestanda, HP | 177 | 177 |
Vridmoment, Nm | 430 | 430 |
Typ av växellåda | maskin | maskin |
antal växlar | 8:a | 8:a |
kör | främre | Fullständigt |
Acceleration 0-100 km/h, s | 12.4 | 13.5 |
Toppfart, km/h | 185 | 180 |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 10,0 | 10.4 |
– avståndet | 6.5 | 7,0 |
– blandat | 7.7 | 8.2 |
bränsletyp | diesel | diesel |
typ av motor | diesel | |
volym, l | 3.5 | |
prestanda, HP | 249 | |
Vridmoment, Nm | 332 | |
Typ av växellåda | maskin | |
antal växlar | 8:a | |
kör | främre | |
Acceleration 0-100 km/h, s | 9.2 | |
Toppfart, km/h | 210 | |
bränsleförbrukning, l | ||
– Stad | 14.5 | |
– avståndet | 8.2 | |
– blandat | 10.5 | |
bränsletyp | diesel |
Översikt
Den nya Hyundai Staria 2022-kroppen ersätter Hyundai H-1, som hade en längsgående drivlina och bakhjulsdrift som huvuddrivning. Motorn är nu tvärgående och driver framhjulen som standard. Fyrhjulsdrift finns fortfarande som tillval, men nu med bakhjulsdrift via elektrohydraulisk koppling.
Arkitektoniskt är det N3-plattformen som används av Santa Fe, Sonata, Tucson, Kia Carnival och många andra Hyundai-Kia-fordon. Men nya Hyundai Staria fick sin minivanvariant N3 MPV och skiljer sig rejält även från Carnival – både i upplägget och i enskilda inslag. Detta märks särskilt när fordonen står sida vid sida.
Den hukiga och nyfikna karnevalen är nästan en crossover, medan Hyundai Staria är en buss. Den är nästan 98 mm längre (5 253 mm), 240 mm högre (1 990 mm) och har en 183 mm längre hjulbas (3 273 mm). McPherson fjäderben fram och Multilever bak är strukturellt lika, men här är fjädring och golv förstärkta för högre nyttolast. Jämfört med H-1 har kroppens vridstyvhet ökat med 14 %.
✓ Du kan också kontrollera:
- Hyundai Sonata 2022
- Kia Picanto 2022
Styrkänslan är annorlunda även här. Den gör 3,5 varv från ett stopp till nästa, framhjulen svänger i större vinkel, vilket ger den utmärkt manövrerbarhet: svängcirkeln på den fem meter långa minivanen är bara 12 meter! Detta är dock bara för den kommersiella versionens skull. Den nya Hyundai Staria 2022 hörn med en sorts kurirentusiasm på parkeringsplatser och korsningar, men är mindre rolig i snabbare kurvor.
Vi har bara bra saker att säga om fjädringen och chassit – minivanen klarar perfekt av stötar på den trasiga asfalten, ändrar bana vid kursbyte, lider inte av karossrullning och håller självsäkert en rak linje. Grundmotorn är ”fyra” 2.2 CRDI, som skiljer sig mycket från dieselmotorer med samma volym i andra Hyundai-bilar. Den har ett cylinderblock i gjutjärn istället för ett aluminiumblock, en kamkedja och en omdesignad turboladdare.
Effekten är inte 199 utan bara 177 hk, men toppvridmomentet förskjuts närmare tomgång – och 430 Nm finns redan vid 1500 rpm. Från 2500 varv per minut minskar dock prestandan redan, så att föraren till en början känner ett kraftigt ryck vid omkörning, men sedan minskar accelerationen. Den åttaväxlade automaten jobbar flitigt och höjer nödvändiga växlar i god tid, men dieseln Staria ger inte upp körglädjen.