De Hyundai Sonata 2023 bevisar att tillverkaren inte (ännu) har gett upp sedanen. Nu i sin åttonde generation är Sonata bättre än någonsin.
Vad är nytt?
- N Line ersätter det kompakta reservhjulet med en platsbesparande däckreparationssats
- En 10,3-tums pekskärm är nu en del av SEL och SEL Convenience trimnivåer.
- Highway Drive Assist ingår inte längre i SEL Convenience-utrustningen, utan endast i N-Line eller Limited.
Vår åsikt Hyundai Sonata 2023
2023 Hyundai Sonata gör allt den kan för att sticka ut från de ärevördiga Camry- och Accord-modellerna. Han lyckas på många sätt.
Karossen ser elegant ut från nästan alla vinklar, även om gallret inte imponerade på alla redaktörer. Interiören är bekväm i båda stolsraderna och infotainmentsystemet är bland de bästa på marknaden.
Och framför allt, Sonaten kör jättebra. Vi beskriver broms- och styrreaktionerna som ”perfekt balanserade”, och Sonata vann över vårt team med konsekvent stabil och smidig hantering. Det skär också en fin figur på racerbanan. Den 1,6-liters turboladdade motorn släpar lite under accelerationen, men kraftleveransen är jämn och jämn.
Sonaten behöver bara erkänna sig besegrad i jämförelse med sina lika utmärkta konkurrenter. Hanteringen kan vara för hård för vissa, och växellådan växlar ibland till fel växel. Fyrhjulsdrift är inte tillgänglig, vilket begränsar Sonatas vinterattraktion. I detta avseende är de utmärkta Honda Accord och den Subaru Legacy mer mångsidig med fyrhjulsdrift.
Hyundai-fans hittar märkets vanliga mix av värde, teknik och garantitjänster här. Sonaten är bra bil och vi var imponerade efter vårt långtidstest. För medelstora sedanköpare bör Sonata vara på den korta listan.
prestanda och bränsleförbrukning
Sonata 2023 erbjuds i tre drivvarianter. Alla tre är kopplade till en åttastegad automatlåda och finns endast med framhjulsdrift.
SE- och SEL-versionerna drivs av en naturligt aspirerad 2,5-liters fyrcylindrig som utvecklar 191 hk och 181 lb-ft. Bränsleekonomin för SE-modellerna börjar vid 28/38 mph runt staden (SEL:s 17-tumshjul gör den lite mindre effektiv).
En 180 hk, 195 lb-ft, 1,6-liters turboladdad fyrcylindrig är tillgänglig i SEL Plus eller Limited trimnivåer. Sprinten från 0 till 60 tar 7,4 sekunder, vilket gör Sonata något snabbare än en bas Camry eller Accord. Bränsleekonomin är fortfarande acceptabel vid 27/37 mpg.
Under huven på den sportiga Sonata N Line arbetar en 2,5-liters turboladdad fyrcylindrig med imponerande 290 hk och 311 lb-ft. N Line är en riktig sportsedan som sätter ett leende på läpparna. Den accelererar från 0 till 100 på 5,3 sekunder, och på vår första utflykt blev vi chockade när vi hittade en Hyundai som verkligen matchade en bmw kan spela in. Förbrukningen är anständig på 23/33 mpg för en högpresterande modell.
✓ Du kan också kontrollera:
Förare som letar efter maximal effektivitet bör kolla in Sonata Hybrid, som kan uppnå upp till 50/54 mpg beroende på trimnivå.
Sonata eller Elantra?
I många fall är valet mellan en kompakt och medelstor sedan en fråga om utrymme och budget. För Hyundai är frågan inte så enkel.
För det första är Elantra inte mycket mindre. Den är kanske 8 tum kortare, men har mer benutrymme bak och bara 2 kubikfot mindre lastutrymme.
Sonata N Line är frestande för entusiaster, men Elantra toppar den med en äkta N-version. Enligt Hyundai är Elantra N bättre rustad för att stå emot de höga temperaturerna under tävlingshelgerna.
Det bästa argumentet för Sonaten är interiören. Elantras interiör är gjord av för mycket billig plast och känns aldrig så plysch som Sonata (eller en Honda Civic ). Dessutom kostar Elantra runt 4 000 euro mindre än Sonata. För vissa förare kan besparingarna vara värda avvägningen.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Sonatas säkerhetsrekord är nästan oklanderligt. NHTSA gav den ett totalt femstjärnigt betyg och IIHS utsåg det till ett Top Safety Pick, med detta betyg som endast gäller modeller med premium LED-strålkastare.
Hyundais standardsäkerhetsteknik inkluderar automatisk nödbromsning, filbytesvarning, adaptiv farthållare och automatiskt helljus. Blind Spot Assist är standard på alla modeller utom basversionen. Utrustningsvarianterna SEL Plus, N Line och Limited har en semi-autonom motorvägskörassistent.
lastutrymme och inredning
Sonatas interiör känns rymligare än vad specifikationerna antyder, men erbjuder mindre benutrymme än en Honda bevilja. Både Accord och Sonata erbjuder bra lastvolym för sin klass.
Lastutrymme (bakom andra raden):
- Sonata: 16 kubikfot
- Accord: 16,7 kubikfot
Benutrymme (första/andra raden):
- Sonata: 46,4/34,8 tum
- Accord: 42,3/40,4 tum
teknologi
Basmodellerna har fortfarande en 8,0-tums infotainmentskärm, med 2023 och senare SEL-modeller med en uppgraderad 10,3-tums skärm och navigationssystem. Båda systemen är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto. SEL Plus, N-Line och Limited trimnivåer erbjuder Bose-ljud, trådlös laddning, en 12,3-tums digital förardisplay och ett digitalt nyckelsystem som gör att Sonata kan låsas upp via smartphone.
Rekommenderad trim
Sonata finns i sex trimnivåer: SE, SEL, SEL Plus, N Line, Limited och N Line Night.
Basversionerna erbjuder bra valuta för pengarna, men är inte sofistikerade nog att konkurrera med Accord. Vi föredrar de mellersta trimnivåerna. SEL Plus är det billigaste inträdet i 1,6 liters turbomotor och erbjuder den bästa tekniska utrustningen. Om du vill ha ännu mer prestanda för pengarna, byt till Sonata N Line. Med ett pris på runt 35 000 euro är det ett intressant alternativ till premiumsportsedanerna.