På bara fem år, kortare än vanligt, har Hyundai ersatt den fjärde generationens Santa Fe med en femte generationens modell. Den sydkoreanska biltillverkaren har alltid varit ganska aggressiv med halvcykeluppdateringar och kompletta modellbyten, men introduktionen av 2024 Santa Fe representerar en ny nivå av djärvhet och vilja att förändras med produktuppdateringar.

Precis som sin föregångare kommer Hyundai Santa Fe 2024 att finnas tillgänglig med hybrid- och plug-in-hybriddrift.
Utformning
Hyundai Santa Fe 2024 är i en klass för sig och skiljer sig från den fjärde generationen och alla andra modeller i sitt segment. Den har Land Rover-karaktären som gör den till en lyxmodell. Till skillnad från elbilarna Ioniq är det denna eleganta men ändå robusta medelstora SUV som vi tycker visar Hyundais betydande framsteg inom exteriördesign. Det är imponerande, men inte förvånande om man har följt företagets utveckling på nära håll under de senaste 15 åren.

Hyundai säger att Santa Fe 2024 använder designkonceptet från den första generationen Santa Fe, som kombinerar natur och stad. Vi antar dock att den verkliga inspirationen var Hyundai Galloper, den rebadged Mitsubishi Pajero som var tillgänglig från 1991 till 2003.
En tjänsteman på Hyundai Design Centre bekräftade innan det officiella tillkännagivandet att den femte generationens modell kommer att hylla den medelstora SUV:en från förr för att väcka både en känsla av nostalgi och varumärkesidentitet. Hyundai följer trenden med neo-retro-design och populariteten hos tuffa SUV:ar med rätt proportioner och visuell styrka. Företagets grundande styrelseordförande körde en gång själv Galloper.
Front
Den femte generationens Santa Fe skiljer sig markant från den modell som för närvarande finns hos återförsäljarna. Den har en rätlinjig front som består av en kvadratisk, rektangulär grill och strålkastare, en upphöjd, platt motorhuv och H-formade strålkastare. En tunn ljusremsa delar upp den övre kylargrillen i två halvor och bidrar tillsammans med de invändiga strålkastarnas varselljus till att skapa en särskilt bred H-form.

Sida
Santa Fe 2024 har en mer traditionell sidoprofil. Dörrpanelerna är plattare och påminner om olika Land Rover-modeller. Till skillnad från den tidigare modellen är hjulhusen på den nya modellen skarpkantade. Glasytorna är mer vinklade (påminner om Land Rovers Defender och Discovery 4), taklinjen är rakare och takräckena är konventionella snarare än infällda. Hyundai uppger att det främre överhänget är kortare och hjulbasen längre, och vi tror att det bakre överhänget också är längre. 21-tums multiekrade lättmetallfälgar med glansig finish ger Santa Fe 2024 ett lyxigt utseende.
Omslagets baksida
Baktill är bagageluckan större och slankare. Glaset har ett rundat utseende tack vare mörkare D-stolpar. Enhetliga H-formade bakljus är integrerade i den nedre delen av bakluckan, vilket ger den uppdaterade medelstora SUV:en ett distinkt utseende på vägen. Formatet att skriva märkes-/modellnamn med stora bokstäver börjar bli en olägenhet eftersom det överförs från lyxmodeller till vanliga bilar. Här har Hyundai använt samma typ av bokstäver för modellnamnet.

Santa Fe 2024 har en räfflad taklinje för robust styling och en hajfenantenn baktill. Till och med den tuffa Jeep Wrangler kommer att göra sig av med den gammaldags antennen 2023 – så det är ingen överraskning. Det finns två takluckor, inklusive en panoramalucka i baksätet.
Plug-in hybrid-variant
Inför världspremiären av Santa Fe 2024 genomför Hyundai de sista vägtesterna i Sydkorea. Företaget använder inte kamouflage eller förklädnader för testprototyperna. Detta har väckt konsumenternas intresse eftersom förbipasserande kan se vad som snart kommer att finnas tillgängligt hos återförsäljarna. Dessutom har influencers på sociala medier snabbt delat med sig av foton och videor.
✓ Du kan också kontrollera:
I en av videorna ser vi en plug-in hybridvariant av Santa Fe 2024. Bortsett från locket till laddningsporten på höger bakre sidopanel är det inte möjligt att från denna vinkel se att det är en PHEV. Naturligtvis finns det ett plug-in-märke på bakluckan, precis ovanför den högra baklyktan.

Färger
Hyundai kommer att erbjuda Santa Fe 2024 i en rad monokroma och metallicfärger, vissa till och med med ett kontrasterande svart tak. Den uppgraderade modellen ser ut som en elegant Range Rover med sin svarta karossfärg, mörkare strålkastare och svarta lättmetallfälgar.
Inomhus
Den nuvarande Hyundai Santa Fe är berömd för sin interiör och lastutrymme, liksom för sin höga nivå av komfort och bekvämlighet. Följaktligen har den femte generationen av modellen haft stora problem. Ändå har Hyundai vanligtvis lyckats överraska kunderna genom att höja sitt spel ett snäpp över standarden med halvcykeluppdateringar och kompletta modellförändringar, och det har de gjort igen.
Instrumentpanel
Hyundai Santa Fe 2024 har en kombination av mer traditionella former och modernare komponenter som står i fin kontrast till varandra. Den har en platt, vertikal instrumentpanel som bildar en H-form när du följer dess blanka appar med integrerad omgivningsbelysning. Även formen på luftventilerna liknar detta utseende. Interiören har många likheter med Grandeur (Azera), inklusive en digital instrumentpanel och en 12,3-tums mittdisplay, båda sammanslagna och med skarp grafik, och en märklig ratt med kolonn med en valspak fäst.
Mittkonsol
Under mittkonsolen finns ett förvaringsutrymme med gott om plats för små shoppingkassar eller en handväska. Det finns två trådlösa laddningsstationer och ett elegant klimatkontrollsystem med pekplatta och temperaturkontroll. Dörrpanelerna är tydligt separerade från instrumentpanelen så att dessa element inte bildar en karusell som i den tidigare modellen.
Material
Hyundai har använt högkvalitativa material som Nappa-läder och trälister med en behaglig känsla för Santa Fe 2024 för att ge kunderna känslan av en lyxig SUV. En rad miljövänliga material har också använts. Takklädseln i mocka, golvmattorna och ryggstöden i baksätet är tillverkade av återvunnen plast. Skyddsklädseln och dörrpanelerna är tillverkade av miljövänligt syntetiskt läder.

Säten
Spionfoton och videor visar Santa Fe 2024 med grafik på sätena som ersätter varselljusen – H-formade element i de yttre ändarna som är förbundna med en horisontell ljusramp – präglade i ryggstödet. Dessutom påminner formerna på ryggstöden och nackstöden om det mer fyrkantiga och traditionella utseendet på den uppdaterade modellen. Vi har redan sett den ljusa färgskalan, men vi förväntar oss att mörkare varianter baserade på brunt och svart också kommer att finnas tillgängliga.

Passagerarna i den andra raden har gott om benutrymme och utmärkt sikt utåt genom stora fönster som verkar större än i den tidigare modellen. Bakdörrarna har plats för två mugghållare, ett vadderat armstöd och dörrhandtag med metalltrim. Hyundai kommer att erbjuda 2024 Santa Fe internationellt i 5-, 6- och 7-sitsiga versioner.
Aggregerad
Hyundai Santa Fe 2024 kan behålla de nuvarande hybridsystemen baserade på 1,6-liters TGDI-motorn och plug-in hybridsystemen. Dokumentet anger att nya Santa Fe Hybrid och nästa generations Santa Fe Plug-in Hybrid kommer att använda 1,6-liters TGDI-motor och en sexväxlad automatisk växellåda. Den senare kommer att vara en fyrhjulsdriven modell.

Hybrid- och plug-in-hybridsystemen i nuvarande Santa Fe är redan ganska bra, med 226 hk respektive 261 hk. Plug-in-hybridens 13,8 kWh-batteri ger en EPA-beräknad räckvidd på 30 mil.
Inga dieselvarianter är planerade
Alla fyra generationer av Santa Fe som lanserats sedan 2000 har en dieselmotor. Det verkar dock som att Hyundai inte har några planer på att lansera Santa Fe 2024 med en dieselmotor. Ingen dieselmotor nämns i ovanstående dokument.

Hyundai kommer inte att utöka dieselmotorn i Santa Fe 2024. Enligt rapporten försämras affärsmöjligheterna för den dieseldrivna Santa Fe på grund av minskad efterfrågan, strängare miljöbestämmelser och den ständigt minskande prisskillnaden mellan bensin och diesel. Som ett resultat kan kunder som vill ha en mer effektiv Santa Fe tvingas välja en hybrid- eller plug-in-hybridmodell.
Datum för utfärdande
Hyundai Santa Fe 2024 kommer att göra sin (fysiska) debut senare i augusti 2023, då vi kommer att känna till dess specifikationer och officiella lanseringsdatum.

Volvogrupp-a.se säger
Med en robust exteriör och större mått erbjuder Hyundai Santa Fe 2024 förarna mer utrymme och en större närvaro på vägen. De nya dimensionerna är utformade för att ge passagerarna mer komfort och bekvämlighet på vägen. Den medelstora SUV:en kommer att bli ännu mer tilltalande i sin nästa generation tack vare nya funktioner som förbättrad elektrifiering för lägre bränslekostnader och längre räckvidd, en lyxig interiör och avancerad säkerhetsteknik. En nackdel att se upp för är en ökning av priset på uppgraderingar.
Foton och källa: Hyundai Motor Deutschland GmbH.