De Hyundai Santa Fe 2023 har prytt crossovers från kompakt till tresitsiga genom åren. Nu har den utvecklats till en femsitsig mellanstor suv. Santa Fe byggdes i Alabama och fick en stor uppdatering för 2021 och kommer att starta 2023 med trimjusteringar över hela modellsortimentet. Förutom bensinmotorn som presenteras här finns Santa Fe även som hybrid eller laddhybrid.
Vad är nytt?
- Utrustningsvariant SEL Convenience finns inte längre
- Surroundkamerasystem och kamerabaserad dödvinkelövervakning även i SEL Premium-utrustningen
- Digitalt instrumentkluster, elmanövrerade säten i andra raden och automatiskt avbländande ytterbackspeglar är standard på SEL Premium, Limited och Calligraphy-utförande.
- Läderratt, solgardin för bakrutan, elektrisk baklucka, dubbelzons automatisk klimatanläggning och adaptiv farthållare nu även på SEL och XRT.
Vår åsikt Hyundai Santa Fe 2023
genesis är Hyundais lyxavdelning och Santa Fe är inte på nivån med en GV80 SUV. Ändå är Santa Fe 2023 mer premium än andra stadsjeepar från den koreanska tillverkaren. Toppmodellerna har högre kvalitet på material, detaljer och tekniska funktioner. Oavsett utrustning erbjuder interiören i Santa Fe en attraktiv design och gott om utrymme. Mittkonsolen är proppfull med knappar, men man vänjer sig snabbt vid layouten.
Att köra Santa Fe är enkelt och behagligt raffinerat. Prestanda från den turboladdade motorn är tilltalande, men dubbelkopplingsautomaten den är ihopkopplad med kan kännas lite gruff. Vi skulle förmodligen gå för basmotorn, hybriden eller plug-in hybriden.
Med tanke på den omfattande standardutrustningen erbjuder Santa Fe bra valuta för pengarna. Hyundais förarassistanssystem fungerar bra och garantin är generös. Santa Fe är en okomplicerad och mångsidig SUV för dagligt bruk, även om dess exteriördesign inte är särskilt vacker.
prestanda och bränsleförbrukning
Santa Fe SE, SEL och XRT-versionerna kommer med en 2,5-liters I-4-motor som erbjuder 191 hk och 181 lb-ft vridmoment. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda, FWD är standard, AWD är tillval. Acceleration från 0 till 60 är 9,0 sekunder. Bränsleekonomin är 25/28 mpg (stad/motorväg) med FWD och 22/25 mpg med AWD.
En 2,5-liters turboladdad I4-motor används också på Santa Fe Limited och Calligraphy trimnivåer, som levererar 281 hk och 311 lb-ft vridmoment. Den är ihopkopplad med en åttastegad dubbelkopplingsautomat, som i sin tur kommer med standard fyrhjulsdrift och AWD som tillval. Med AWD tar accelerationen till 60 mph 6,2 sekunder. Bränsleekonomin är 22/28 mpg med FWD och 21/28 mpg med AWD.
✓ Du kan också kontrollera:
Överlanda Santa Fe?
För att vara tydlig, valet av XRT-trim gör inte Santa Fe till en terrängbil. Hyundai hänvisar till och med till Santa Fe XRT som en ”trimnivå”, som bland annat har utökade svarta kroppspaneler, sidosteg, falska glidplattor och ett svart galler. De tjocka däckväggarna som omger de 18-tums svarta hjulen kan hjälpa den att åka på gropiga eller grusiga vägar utan rädsla för punktering. Takrelingen kan komma till stor nytta för äventyrliga förare, men när det kommer till äkta äventyrsanda finns det bättre alternativ: Santa Fe XRT kommer som standard med fyrhjulsdrift och valfri fyrhjulsdrift.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
I de senaste säkerhetstesterna för 2022 presterade Santa Fe imponerande. Den fick det högsta totalbetyget för stötskydd (av fem stjärnor) från NHTSA och ett Top Safety Pick +-utmärkelse från IIHS.
Varje Santa Fe är utrustad med adaptiv farthållare, filbytesvarning och automatisk nödbroms fram. Högre modeller har en varning för korsande trafik och ett avancerat semi-autonomt körsystem kallat Highway Driving Assist. De har också ett sofistikerat kamerabaserat dödvinkelövervakningssystem som visar vad som finns bakom fordonet på instrumentpanelens display. Den aktiveras genom att manövrera blinkersen.
lastutrymme och inredning
Med gott om benutrymme i båda sätesraderna ger Santa Fe sina passagerare gott om utrymme att sträcka ut sig. Lastutrymmet är också stort, men inte tillräckligt stort för att sticka ut från konkurrenterna.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Hyundai Santa Fe | 44,1/41,7 tum | 36,4/72,1 kubikfot |
Subaru Outback | 42,8/39,5 tum | 32,7/75,6 kubikfot |
Jeep Grand Cherokee | 41,3/38,2 tum | 37,7/70,8 kubikfot |
teknologi
Santa Fe-modellerna på ingångsnivå har en 8,0-tums infotainmentpekskärm, medan avancerade modeller har en 10,3-tums skärm. Båda har Apple CarPlay och Android bil , men bara den mindre skärmen är trådlös. Alla klädselnivåer har två USB-portar i varje sätesrad, med de högre klädselnivåerna till en smart, vertikalt integrerad trådlös laddare. Instrumentklustret har en 12,3-tums display, med en head-up display som endast är tillgänglig på trimnivån Kalligrafi. Premiumfunktioner inkluderar ett Harman Kardon-ljudsystem med 12 högtalare, surround-kamerasystem och telefon-som-en-nyckel-funktionalitet – Smart Parking förarlös parkering är också tillgänglig.
Det rekommenderade försäljningspriset för Hyundai Santa Fe 2023 är 32 200 euro.