De Hyundai Santa Cruz 2023 ger en frisk fläkt till machismo pickup-segmentet. Istället för brutala färdigheter erbjuder Santa Cruz utmärkt kördynamik, teknikvänliga funktioner och ett brett utbud av möjliga användningsområden. För crossover-köpare som letar efter lite mer praktiskt kan Santa Cruz vara just biljetten.

Innehåll
Vad är nytt?
- Ny redigerad utgåva NATT
- Mer standard säkerhetsteknik
- Utökad funktionstillgänglighet
Vår åsikt Hyundai Santa Cruz 2023
2023 Hyundai Santa Cruz kommer inte att tillfredsställa traditionella lastbilar. Den har en kort säng, en tunn basdrivlina och mycket klibbig styling. Han kommer inte att tjuvjaga några F-150-kunder.

Men det är poängen, och vi måste erkänna att det är en bra poäng. Mainstream-pickuper har blivit stora och dyra, vilket öppnar dörren till mer prisvärda och mångsidiga alternativ. Santa Cruz 4-fots säng kan tyckas liten för en pickup, men den är mycket mer användbar än en crossover när det kommer till att stoppa en cykel i bagageutrymmet.
Som grädde på moset har Santa Cruz omfattande säkerhetsteknik, en tyst interiör och ett modernt infotainmentsystem. Speciellt med turbomotorn kör den bättre än de flesta stadsjeepar på marknaden, än mindre de flesta pickuper.

Dessa dygder gör Santa Cruz till ett lockande köp för lättare arbete eller äventyrliga uppdrag. För mer krävande uppgifter är det bättre att leta någon annanstans.
Den största nageln i ögat på Hyundai är det Ford Maverick , vilket är lika bra och ännu billigare. De vadställe kan ge bättre valuta för pengarna, men Santa Cruz utseende, funktioner och mångsidighet borde vinna den en del fans.
prestanda och bränsleförbrukning
Du hittar inga brutala V8:or i Santa Cruz, men drivlinorna är väl lämpade för uppgiften.

Den 2,5-liters I-4-motorn med en åttastegad automatlåda ger 191 hk och 181 lb-ft. Den finns som FWD eller AWD. Bränsleekonomin börjar på 22/26 mph vid stads- och motorvägskörning och sjunker ett snäpp med fyrhjulsdrift.

För trimnivåerna SEL Premium och Limited lägger Hyundai till en 281 hk och 311 lb-ft turboladdare. Fyrhjulsdrift är standard. En åtta-växlad dubbelkopplingsautomat hjälper till att hålla bränsleekonomin på rimliga 19/27 mpg.

Förbrukningsvärdena är något nedslående. Santa Cruz är lite mer ekonomisk än en medelstor lastbil som den Honda Ridgeline , men mycket törstigare än en Ford Maverick. För att göra saken värre finns Maverick med en hybriddrivlina.
✓ Du kan också kontrollera:
Dragpriset
Är Santa Cruz designad för tungt dragarbete? Nej, men det betyder inte att han inte kan dra släp. Turbomotorn ökar dragkapaciteten till 5 000 pund. Det är 1 000 fler än Ford Maverick och samma som Honda åslinje.


Tyvärr driver den uppgraderade drivlinan Santa Cruz prislapp till över $35 000. För de pengarna kan du också få den utmärkta Chevy Colorado eller titta på Honda Ridgeline. Båda erbjuder mer nyttolast och större lastytor. När nyttan är av största vikt har Santa Cruz konkurrenter fördelen.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
IIHS tilldelade Santa Cruz titeln “Top Safety Pick”, där betyget endast gäller trimnivåerna SEL Premium och Limited på grund av de dåliga grundläggande strålkastarna. Från och med 2023 kommer döda vinklarna att vara en del av standardsäkerhetsutrustningen. Det finns även automatisk nödbroms, ett filbytesvarningssystem, uppmärksamhetsövervakning för föraren och ett varningssystem för passagerare bak. Det är en imponerande spec för en pickup och mer än du hittar i en bas Ford Maverick.

lastutrymme och inredning
Med bara 4 fot lång är Santa Cruz säng den kortaste i sitt segment. Detta kompenseras delvis av användbar förvaring under sängen och ett integrerat, låsbart tonneau-överdrag. Hyttutrymmet är jämförbart mellan Santa Cruz och Maverick.
sängvolym:
- Santa Cruz: 27 kubikfot
- Maverick: 33,3 kubikfot
Benutrymme (första/andra raden):
- Santa Cruz: 41,4/36,5 tum
- Maverick: 42,8/36,9 tum
teknologi
Santa Cruz bas infotainmentsystem kommer med trådlös smartphonekompatibilitet och har en 8,0-tums pekskärm. Från 2023 kommer en förbättrad 10,3-tumsskärm och navigering att vara standard från SEL Premium-utrustningsnivån. En motsvarande 10,3-tumsskärm är tillval för SEL-modellerna och även standard. Överdelen Limited har Bose-ljud och ytterligare ett par USB-portar för den andra sätesraden.
Rekommenderad trim
I den grundläggande SE-versionen börjar Santa Cruz på drygt 25 000 euro efter resekostnader. Det är inte dåligt värde för pengarna, men till det här priset skulle vi välja Maverick.
Santa Cruz har ett bättre argument i SEL Premium-utrustningen, som kommer med några nya tekniska funktioner i år. Ja, den kostar nästan lika mycket som en Ridgeline men är bättre utrustad och ser bättre ut. För weekendresor, a bil Om du letar efter något som är både urbant och redo för äventyr, kan det här göra susen.