Batteridrivna elbilar är på frammarsch, men det gör även bränslecellsfordon Hyundai Nexo erbjuder ett ovanligt alternativ. Till skillnad från rena elbilar med stora batterier som kan ta lång tid att ladda, går Hyundai Nexo 2023:s elmotor på vätgas som kan tankas på några minuter på dedikerade bensinstationer. Nexo kommer att lanseras 2019 och kommer att säljas hos utvalda återförsäljare i Kalifornien. Det kommer att överföras oförändrat till 2023.
Vår åsikt Hyundai Nexo 2023
Det finns lite att klaga på i design, utrustning och hantering av Nexo. Dess exteriör ser prydlig och relativt normal ut trots den okonventionella körningen. I den intelligent förpackade interiören lämnar de högkvalitativa materialen och den stora skärmen ett positivt intryck.
Detta intryck fortsätter på gatan. Nexo kör med förfining, suger upp vägbulor för att hålla passagerarna bekväma och levererar snabba elektriska svar kompletterat med kraftfull regenerativ bromsning.
Det största problemet med Nexo är faktiskt ett inneboende problem: den körs på väte. Räckvidden på upp till 380 miles är frestande, men att hitta vätgastankstationer kan vara en huvudvärk. Vätgasbilar kan passa en nisch av förare och för dem är Nexo värt att överväga. Hyundai erbjuder dock nu Ioniq 5 EV, som kör mycket bra och kan ’tankas’ på många fler ställen, även om det tar längre tid än att hitta en vätgasstation.
prestanda och räckvidd
Nexo har en framhjulsdriven elmotor på 161 hk och ett vridmoment på 291 lb-ft, som hämtar sin energi från ett 1,6 kWh batteri. Detta batteri laddas genom en kemisk reaktion med väte. Det enda utsläppet från denna process är vatten. Räckvidden är 380 miles i den effektivitetsorienterade Blue trim och 354 miles i den högre begränsade trimmen.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
I IIHS-utvärderingarna fick Nexo den högsta möjliga utmärkelsen med ”Top Safety Pick +”. Förarassistans och aktiva säkerhetsfunktioner inkluderar automatisk nödbromsning fram, korstrafikvarning bak, dödvinkelövervakning, adaptiv farthållare, filbytesvarning, automatiskt helljus och parkeringssensorer fram och bak. Den begränsade trimnivån har också ett kamerabaserat övervakningssystem för döda vinkeln.
✓ Du kan också kontrollera:
lastutrymme och inredning
Vissa andra alternativdrivna kompakta crossovers erbjuder mer utrymme än Nexo, men inte mycket.
Benutrymme (fram/bak) | Lastutrymme (säten upp/ner) | |
Hyundai Nexo | 41,5/38,6 tum | 29,6/56,5 kubikfot |
Hyundai Ioniq 5 | 41,7/39,4 tum | 27,2/59,3 kubikfot |
Volkswagen ID4 | 41,1/37,6 tum | 30,3/64,2 kubikfot |
teknologi
Varje Nexo 2023 är utrustad med en 10,3-tums digital display och en 12,3-tums infotainmentpekskärm. Apple CarPlay, Android bil och navigering är integrerade i användargränssnittet. Två USB-laddningsportar och en trådlös laddare är också standardutrustning.
Den begränsade versionens förstklassiga tekniska utrustning inkluderar ett Krell-ljudsystem med åtta högtalare, ett surround-kamerasystem och parkeringshjälp.
Rekommenderad trim
På den begränsade utrustningsnivån har Nexo bekvämligheter som ventilerade framsäten, en uppvärmd ratt, premiumljud och ett kamerasystem med surround-view. Däremot skulle vi gå för den grundläggande Blue-versionen. Det går längre på en tank med vätgas: upp till 380 miles jämfört med Limiteds 354 miles. Det är en liten skillnad, men det kan vara den avgörande faktorn med tanke på hur svårt det kan vara att fylla på med väte. Nexo Blue är också välutrustad, inklusive en digital display, trådlös laddare, adaptiv farthållare och nyckellöst insteg.
Det rekommenderade försäljningspriset för Hyundai Nexo 2023 är 60 200 euro.