Hyundai vill ha dem Tesla modell 3 med sin senaste elektriska modell, Hyundai Ioniq 6 2023 sedan. Fyrdörrarna är en del av företagets undermärke för elbilar Ioniq och delar komponenter med den större, boxiga Ioniq 5, vilket innebär att enkel- och dubbla motorkonfigurationer kommer att erbjudas med två olika batteripaket.
I kombination med den aerodynamiska designen och 77,4 kWh-batteriet (endast basmodellen har det mindre 53,0 kWh-batteriet), erbjuder Ioniq 6 en uppskattad räckvidd på 561 miles i SE Long Range-konfigurationen med längsta räckvidd. Inspirerad av Hyundais spektakulära Prophecy-koncept är Ioniq 6 lika snabb som futuristisk och elegant. Den erbjuder en lyxigare interiör än Model 3 och har mer teknik ombord än Hyundais Sonata och Elantra bensin sedan.
Vad är nytt för 2023?
Ioniq 6 2023 är ett nytt tillskott i modellutbudet. Numeriskt sitter den mellan Ioniq 5 och kommande Ioniq 7, men är en sedan med lägre profil än de större crossovers.
Ioniq 6 är något billigare än Ioniq 5, priserna för sedanen börjar på 42 715 euro för den grundläggande SE Standard Range-versionen med det mindre batteriet. Drivningsområdet är också liknande, med två batterialternativ och antingen enmotors bakhjulsdrift eller en valfri dubbelmotors fyrhjulsdrift som kostar 3 500 € mer. Vi tror att SE Long Range erbjuder det bästa värdet eftersom den har den längsta beräknade räckvidden av alla modeller och fler hästkrafter än standardfordonet i standardintervallet. Trimnivåerna SEL och Limited är endast tillgängliga med det större batteripaketet.
EV-motor, prestanda och körbarhet
Ioniq 6 delar plattform med Ioniq 5, dess drivlina är i stort sett densamma som Ioniq 5. Basmodellen ger 149 hk och har en enda elmotor som driver bakhjulen. Fordon med motor utrustad med Long Range Battery Pack har 225 hk.
De dyrare versionerna med dubbla elmotorer på 320 hk har fyrhjulsdrift genom elmotorer fram och bak och kommer endast med det större batteriet. Hyundai hävdar att den kraftfullare versionen kan accelerera Ioniq 6 till 100 km/h på bara 5,1 sekunder. Efter vår första provkörning tycker vi att Hyundais uppskattning är konservativ och förväntar oss ett snabbare resultat när vi väl har en Ioniq 6 på kontoret att testa.
Körbeteendet i Ioniq 6 är smidigt, interiören är välisolerad och tyst, men hanteringen är ändå väldigt behaglig. Den låga tyngdpunkten säkerställer säker kurvtagning och föraren kan välja mellan olika regenerativa bromslägen via rattpaddlarna.
Räckvidd, laddning och batteritid
EPA uppskattar Ioniq 6:s maximala räckvidd till 361 miles. Ioniq 6 SE RWD Long Range, som är modellen med längst räckvidd, har en fördel på 58 mil jämfört med den mindre Ioniq 5. Den fyrhjulsdrivna Ioniq 6 Limited har en räckvidd på 270 mil, vilket fortfarande är en imponerande bedrift för Ioniq 6 med kortast räckvidd. Så fort vi får tag på en Ioniq 6 kommer vi att testa den i 75 km/h på Autobahn i vårt räckviddstest och uppdatera den här artikeln med resultaten.
Bränsleförbrukning och MPGe i praktiken
EPA ger den bakhjulsdrivna Ioniq 6 SE Long Range en uppskattad sammanlagd siffra på 140 MPGe. För mer information om Ioniq 6:s bränsleekonomi, besök EPA:s webbplats.
✓ Du kan också kontrollera:
Interiör, komfort och lastning
Hyundai har alltid prioriterat loungekomfort med sina Ioniq-modeller och Ioniq 6 är inget undantag. Interiören är lika modern och minimalistisk som den i Ioniq 5, och det platta golvet förstärker intrycket av rymd. Som en konventionell fyradörrars sedan erbjuder den plats för fem personer i två sätesrader.
Hyundai har ansträngt sig för att göra interiören tyst, med flera lager av ljudisolerande material mellan golvet och mattan. Även om bagageutrymmet inte är lika stort som en halvkombi eller crossover, kan baksätena fällas ner för att skapa mer utrymme bak.
infotainment och uppkoppling
Ioniq 6 har ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster och en 12,3-tums infotainmentskärm. Ioniq 6 använder samma mjukvara som andra Hyundai-modeller, BlueLink för anslutningsfunktioner och anslutning till smartphones via Apple CarPlay eller Android bil inkluderar. Mer information om infotainmentsystemet kommer att tillkännages strax före den officiella lanseringen av Ioniq 6.
säkerhet och förarassistans
Medan Ioniq 6 för den tyska marknaden inte kommer att ha de coola kamerabaserade ytterbackspeglarna i den koreanska versionen, förväntar vi oss att Hyundai kommer att utrusta vår version med alla typer av förarassistanstekniker för att kompensera. För mer information om Ioniq 6-krocktestresultaten, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Bland de viktigaste säkerhetsfunktionerna
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
- Finns som adaptiv farthållare med filhållningsfunktion
garanti och underhåll
Hyundai erbjuder en av de bästa garantierna i branschen. Dessutom erbjuder Hyundai ett imponerande utbud av gratis planerat underhåll.
- Begränsad fem års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 10 år eller 100 000 miles
- Batteriet är täckt i 10 år eller 100 000 miles.
- Kostnadsfritt underhåll är giltigt i tre år eller 36 000 miles