I juni 2021 släppte Naver-användaren Soonjung8116 spionbilder som avslöjade att vägtester av helkroppshyundai Ioniq 6-prototyper hade börjat i Sydkorea. Det var första gången vi såg produktionsversionen av Hyundai Prophecy-konceptet.
Vid Ioniq 5:s debut i USA i maj 2021 bekräftade Jose Munoz, VD och koncernchef för Hyundai Motor North America, att Hyundai Ioniq 6 kommer att släppas senare i år (2022). Han avslöjade också att det skulle vara en mellanstor sedan, en EV-motsvarighet till Hyundai Sonata.

Vi kommer att följa den spännande kompakta CUV Ioniq 5 nästa år, den fantastiska medelstora sedanen Ioniq 6 och den treradiga medelstora SUV:n Ioniq 7 2024, och detta är bara början. Hyundai kommer att lansera 23 batteridrivna elbilar över hela världen år 2025.
Jose Munoz, VD och koncernchef, Hyundai Motor North America, vid den amerikanska debuten av Hyundai Ioniq 5
I april 2021 presenterade Hyundai sin elbilsstrategi på medellång till lång sikt när de släppte sitt finansiella resultat för första kvartalet 2021, där man nämnde lanseringen av Ioniq 6 för detta år (2022), som den hade tillkännagivits 2020.
Innehåll
förslag
Hyundai Ioniq 6 är den andra medlemmen i det nya EV-undermärket “Ioniq”. Som eftersträvas av Prophecy-konceptet som presenterades 2021, tar det designinspiration från historiska modeller samtidigt som det blir en bro till framtiden.
Liksom Sonata är Hyundai Ioniq 6 en mellanstor sedan, men med olika proportioner. Som ett resultat kan den, trots den mindre karossen, erbjuda lika mycket eller mer utrymme för passagerare och bagage än förbränningsmotormodellen. Det är det fina med Hyundai Motor Groups E-GMP-plattform, som ligger till grund för den skräddarsydda elbilen, som har ett plant golv och maximerar utrymmet i kupén tack vare avsaknaden av ett motorrum och hjul som trycks in i hörnen med korta överhäng.
E-GMP EVs har batteripaketet i en position som ger dem en låg tyngdpunkt. Detta gör att de kan leverera förbättrad kurvprestanda och erbjuda bra stabilitet. Den mycket aerodynamiska karossdesignen hos Ioniq 6 kommer att komplettera fördelarna med dess strukturella design. Videon ovan, med tillstånd från CarSpyMedia YouTube-kanal, visar flera exempel på hur Ioniq 6 kör i kurvor utan ansträngning. Den kan ta skarpa svängar i höga hastigheter och visar ingen återhållsamhet.
Svepande kurvor och mjuka linjer skiljer Hyundai Ioniq 6 från Ioniq 5. Den elegant sluttande taklinjen och den sluttande midjan skapar ett välvt växthus som liknar Prophecy-konceptet. Den och bakdelen är inspirerade av klassiska bilar från 1920- och 30-talen, även om vissa kanske tycker att Porsches DNA är synligt här. Spionvideor visar också virtuella speglar på produktionsbilar och till stor del stängda aerodynamiska hjul för att öka räckvidden. Dessutom bör den ha pixlade kluster i strålkastarna och bakljusen, som först sågs på Ioniq 5.

Ioniq 6 skulle kunna komma med Micro-LED-strålkastare med liknande funktion som Mercedes-Benz Digital Light-strålkastare. Hyundai Mobis har utvecklat nya strålkastare som erbjuder en ny projektionsfunktion. Videon här visar strålkastarna som arbetar i aktion på en mystisk modell mot slutet (vid 1:50-strecket) som kan reta Ioniq 6!
Micro LED-strålkastarna kan upptäcka hala underlag, identifiera vägarbeten och projicera nödvändiga trafikskyltar. Du kan till och med projicera fordonets bredd för att visa föraren om det är möjligt att köra genom en smal väg. Stoppsignal, blinkers, körfält, krökt väg och fotgängarprojektion är några av dess andra funktioner.
Med hjälp av detaljer från spionmedia gjorde YouTube-kanalen 뉴욕맘모스_NYMAMMOTH ( Naver : shadow0122) en rendering för att visa den förväntade designen (bild i berättelsen). Medan konceptet har en pixelinspirerad design för hela klustret, kan produktionsversionen få strålkastare med bara en del av monteringen som har det pixelinspirerade utseendet. Denna förändring kan möjliggöra starkare helljus, vilket förbättrar sikten över långa avstånd, särskilt på motorvägar/motorvägar. Motorhuven var såklart tvungen att ha en öppning på den sista bilen för att komma åt bakdelen och stötfångaren är en ny panel med vad som ser ut att vara vertikala luftintag på flankerna.

NY Mammoth har också gjort en fin återgivning av baksidan av Hyundai Ioniq 6. Den visar upp en något annorlunda bakljusdesign, där de pixlade klustren är separata sektioner på varje sida och Ioniq 6-inskriptionen i mitten och möjligen i ett bakgrundsbelyst transparent glas. De slanka dimljusen bak har också den pixelliknande designen hos bakljusen.
En spionbild som laddades upp av The Korean Car Blog i januari 2022 tyder på att Prophecy Concepts ovanliga bakspoiler sannolikt också kommer att finnas på Ioniq 6. Påminner om valstjärtspoilern som finns på klassiska Porscher, spoilern skulle kunna ge ett betydande bidrag till bilens aerodynamiska effektivitet, minska energiförbrukningen och därmed förbättra räckvidden. För bilfans skulle förstås ökad kördynamik på racerbanan eller i höga hastigheter vara den främsta fördelen. Den tjusiga bakspoilern skulle ge Ioniq 6 en fantastisk gatuförekomst för att göra den omedelbart igenkännbar på långt håll.
förändringar i sista stund
En rapport från Korea Economic Daily från augusti 2021 noterade att Hyundai skulle göra om Ioniq 6:s lampor, stötfångare och hjulhus. Dessa förändringar bör förbättra kvaliteten och räckvidden på bilen. Dessutom skulle företaget öka längden på bilen med 20 mm över den ursprungligen planerade siffran, sade det.
✓ Du kan också kontrollera:
Ioniq 6 kunde få den första “Lighting”-grillen
Samma rapport spekulerade i att Ioniq 6 kunde ha det nya “belysningsgallret”. Redan i juni 2021 hade Hyundai Mobis meddelat att de hade lyckats utveckla en ny grill som skulle utrusta hela fronten på bilen med LED-funktionalitet. I takt med att galler blir föråldrade i elbilar, funderar tillverkare på hur de bäst kan utnyttja utrymmet med idéer som gatubelysning, ljudsystem och till och med displayer.
Tanken med Hyundai Mobis är att lysdioderna signalerar olika tillstånd i bilen som autonom körning och laddning, ljudsignalindikator och till och med en nödvarningslampa. Precis som de flesta andra nygamla tekniker kommer Lightning-grillen att möta föraren med stil. Genom att använda olika mönster och färger på lysdioderna kan gallret kommunicera med andra fordon och förare eller fotgängare för att visa förarens avsikt.
Om det blir det kommer Ioniq 6 att vara den första elbilen i Hyundais sortiment med det nya belysningsgallret. Dessutom har Hyundai Mobis även utvecklat tekniken “Moving Grille”, som automatiskt styr luftflödet genom användning av luftspjäll.
Inre
Interiören i Hyundai Ioniq kommer att ha en ren, minimalistisk design som får interiören att se futuristisk ut och framhäver dess rymd. Spionbilder (via Cochespias) har visat mycket gemensamt med Ioniq 5, med ett liknande underskattat tema. Vi ser samma tvåekrade ratt, digitala instrumentkluster och infotainmentsystemskärmar på en vit panel med böjda hörn, snygga luftventiler, luftkonditionering och pedaler. En synlig skillnad är att Ioniq 6 ser ut att ha en fast mittkonsol. Prototypen Autoherald spotted hade också ett digitalt instrumentkluster och central display som liknar den för Ioniq 5.


Vissa spionbilder har visat en tvåfärgad färgkombination med vita och grå dörrpaneler, vita säten med orange rör (endast fram) och ett vitt mittarmstöd framtill.
Jämfört med Hyundai Sonata verkar baksätena längre, vilket borde innebära mer stöd under låren, och det platta golvet skulle göra tresidiga sittplatser ganska bekväma. Dörrpanelerna ser långa ut, vilket ska möjliggöra enkel in- och utstigning och gott om ljus in i kabinen. Slutligen verkar det finnas gott om benutrymme, med hjälp av de utskurna framsätena. Hyundai kommer sannolikt att utrusta Ioniq 6 med ett armstöd, bakre luftventiler och dubbla USB-C-laddningsportar för extra bekvämlighet. Framsätena ska ha minne, och ryggstöden kommer att ha kartfickor i flygplansstil.
plattform
E-GMP är Hyundai Motor Groups nästa generations miljöbilsplattform. Till skillnad från plattformen som används av Hyundai Ioniq och Kia NiroEV bygger på en skräddarsydd EV-arkitektur som gör att systemspänningen kan fördubblas till 800 volt. Kunder kommer att kunna snabbladda batteripaketet med tredubbla hastigheter – upp till 350 kW – för att uppnå en laddning på 80 procent på 18 minuter. I motsats till Kona – och Ioniqs elfordon, Ioniq 6 och andra E-GMP-modeller skulle erbjuda en dubbelriktad effektomvandlingsfunktion. Den integrerade laddningskontrollenheten (ICCU) på den dedikerade EV-plattformen är en uppgradering av ombord Laddare (OBC) av den gamla miljöbilsplattformen.


Till skillnad från OBC, som vanligtvis tillåter ström att flöda i en enda riktning från en extern strömkälla, möjliggör ICCU-funktionen Vehicle-to-Load (V2L). Energin som lagras i EV-batteripaketet kan driva elektriska maskiner (110V/220V) och till och med en luftkonditionering för hushåll och storbilds-TV.
specifikationer
Enligt en Carscoops-rapport avslöjade Hyundai de flesta av Ioniq 6:s nyckelspecifikationer under en amerikansk Ioniq 5-mediehändelse i maj 2021. På den tiden sades det att Ioniq 6 skulle ha ett 73 kWh batteri och leverera en maximal räckvidd på mer än 300 miles (483 km)*. Bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift kommer att vara de tillgängliga drivlinans layoutalternativ. RWD-konfigurationerna har en enkel 160 kW (218 hk/215 hk) motor. AWD-konfigurationerna använder två motorer, en driver framhjulen och den andra driver bakhjulen, som tillsammans producerar 230 kW (313 hk/308 hk).
Enligt nyare rapporter skulle Hyundai Ioniq 6 komma med det något större batteripaketet på 77,4 kWh, som erbjuder en WLTP-räckvidd på cirka 500 km eller 311 miles. Detta bör vara samma batteri som Hyundai Ioniq 5-enheter som finns tillgängliga i USA och Kanada.

Hyundai Ioniq 6N 2022
Hyundai Ioniq 6 kan se ut och köra som en Porsche! Enligt en rapport är en kraftfull Hyundai EV på gång, och det kommer att vara en N-variant av Ioniq 6.
Den tekniska installationen av Hyundai Ioniq 6 N skulle kunna matcha den för Kia EV6 GT, som använder två motorer som producerar en nettoeffekt på 430 kW (584 hk) och ett nettovridmoment på 740 Nm. Räkna i det här fallet med en accelerationstid på 0-100 km/h på cirka 3,5 sekunder och en topphastighet på 260 km/h (162 mph).
“Hyundai Motor vill bygga vidare på sin framgång med N-varumärket inom e-performance, potentiellt med el- och vätebränslecellsdrivlinor”, sa företaget när de tillkännagav Kona N den 27 april 2021. Det stod att E-GMP-plattformen “erbjuder enorma fördelar med flexibilitet och möjligheter.”
En dag senare, på Hyundai N-dagen (28 april 2021), pausade Thomas Schemera, Executive Vice President och chef för Customer Experience Division, Hyundai, för att bekräfta att ett Hyundai N E-GMP-elfordon var på plats. Han sa:
Vår nya Electric Global Modular Platform (E-GMP) har enorm potential. Så jag tror att vi kommer att ha den första helt elektrifierade N-modellen baserad på…
Thomas Schemera, Executive Vice President och chef för Customer Experience Division, Hyundai, retar den första Ioniq N-modellen.
Kort efter tillkännagivandet upptäckte Korean Car Blog-läsaren och Instagramanvändaren h.hyl_47 en Kia EV6-testmula med Hyundai N-sportstolar. Även om denna utveckling inte på något sätt är ett stöd för Hyundai Ioniq 6N, har det väckt spekulationer i media om att Hyundai har börjat arbeta med elektriska N-modeller, inklusive Hyundai Ioniq 5N.
På världspremiären av Hyundai Elantra N i juli 2021 tillkännagav Albert Biermann, tidigare president och chef för Hyundai/Kias FoU-avdelning, att SangYup Lee, senior vice president och chef för Hyundai Global Design Center, gav honom skisser av den potentiella första Hyundai N E-GMP-modellen. “Det finns definitivt där, potentialen att bygga ett riktigt N-fordon,” sa Biermann om lanseringen av Hyundai N EV.
FoU-chefen, som nyligen tillkännagav sin pensionering, antydde att Hyundai ännu inte har tagit beslut om “överkroppen” eftersom Ioniq-modellen kommer att få N-varianten först. Det finns dock en god chans att företaget tog samtalet men väntar på att släppa planen.
Autonom körning L3
När Hyundai rullar ut Ioniq 6 på sina nyckelmarknader skulle den vara klar eller nästan klar med teknik för autonom körning på nivå 3. Det är åtminstone vad företagets tekniska färdplan för dess autonoma körteknologier antyder.

Ioniq 6 eller 7 kan komma med en ny variant på motorvägskörning pilot av företaget är bland de första Hyundai-modellerna som möjliggör autonom körning på nivå 3. Hyundai säger att fordonet kan hantera alla “säkerhetskritiska funktioner” under vissa trafik- eller miljöförhållanden. Närvaro av en förare krävs eftersom bilen kan kräva förarens ingripande i vissa situationer. Ioniq 6 kommer initialt att erbjuda handsfree automatiserad körning på motorvägar.
Utgivningsdatum
Hyundai har bekräftat att man planerar det Ioniq 6 2022 presenteras senare i år. De har dock inte släppt någon ytterligare information om exakt när. Enligt Korea Economic Daily-rapporten, som vi nämnde i designsektionen, planerade företaget att starta produktion detta kvartal (januari till mars), men har skjutit tillbaka SOP-datumet med två till tre månader till maj eller juni.

Hyundai skulle ta tid att slutföra ändringar i Asan (Sydkorea) fabriken för att tillverka Ioniq 6. Denna fabrik producerar för närvarande Azera (Hyundai Grandeur) och Sonata, som båda håller på att övergå till nästa generation. Den koreanska fabriken skulle tillgodose lokal och global efterfrågan på Ioniq 6 tills en andra plats är redo att starta produktionen av fordonet. En annan (rapporterad) orsak till förseningen är att företaget vill göra om Ioniq 6 något, vilket vi beskrev i designavsnittet.
USA:s produktion
Hyundai Motor Group planerar att investera 7,4 miljarder dollar i USA till 2025. En betydande del av denna summa förväntas gå till EV-produktion och förbättring av EV-ekosystemet. Hyundai har bekräftat att de kommer att tillverka elfordon i Amerika, förmodligen på sin fabrik i Montgomery, Alabama. Det har ännu inte gett detaljer eller tidslinjer för elbilarna som kommer att tillverkas i USA och bör göra ett tillkännagivande senare i år.

Hyundai Ioniq 6 är en av de elbilslanseringar som Hyundai tillkännagav i november 2020 för USA. De andra modellerna är SUV:arna Ioniq 5, Kona EV facelift, Tucson Hybrid, Tucson Plug-in Hybrid, santa fe Hybrid och Santa Fe Plug-in Hybrid, och Elantra Hybrid sedan. Med dessa nya rena el-, plug-in-hybrid- och hybridmodeller skulle Hyundai ha en serie av tio elektrifierade fordon på den amerikanska marknaden.
Ioniq 6 Pris & Prenumeration
Hyundai Ioniq 6-priserna kan börja runt $45 000 i USA och £40 000 i Storbritannien. Detta kan vara detaljhandelspriser före eventuell statlig stimulans. Den närmaste konkurrenten till den andra Ioniq EV skulle vara Teslas stil 3 , som börjar på $43 990 i USA och £41 000 i Storbritannien.
Hyundai Ioniq 6 förväntas bli tillgänglig på prenumeration i USA. Men prenumerationstjänsten kommer sannolikt bara att uppmuntra kundtestning och inte ge ett permanent alternativ till direktköp. Räkna med att prenumerationstiden blir kort, kanske en till tre månader.
Hyundai Prophecy Concept
Hyundai presenterade det 1930-talsinspirerade Prophecy elfordonskonceptet i mars 2020 som en föregångare till Hyundai Ioniq 6. Hyundai kallar detta för Ultimate Automotive Form, som bygger på E-GMP-linjen med förlängd hjulbas och korta överhäng med båtsvans.

Sammanfattning av Luc Donckerwolkes kommentarer om Hyundai Prophecy Concept
- Propellerhjulet är också funktionellt då det suger bort den varma luften från bromsarna.
- Det fällbara taket – smal form måste kompletteras med en spoiler för att få rätt aerodynamiska värden för en så smal bil med låg bakdel.
- Lägg märke till kontrasten mellan snygga flytande former, men pixlarna är till för hur digitaliserade vi är i verksamheten och även för att kontrastera mot de flytande formerna.
- Vi väckte också liv till Hyundai-emblemet – designen är ren och tyst eftersom vi designar ett elfordon som inte gör något ljud – vi vill att designen ska spegla det konceptet också.
- Du kommer att upptäcka att interiören är ren, mörk och puristisk – vi brukar visa bilar som är lätta på insidan, i det här fallet är vi inspirerade av ett av Koreas tropiska underverk – Jeju Island – det är en vulkanö där du kan bära halsdukar se vulkanaska – mörk med de blå krusningarna – inspirerade den platta markens topografiska skiktning.
- Vi har bytt ut ratten mot en digital ratt, det här är de två joystickarna du ser i fordonet – de hjälper dig att styra fordonet med precision och frigör mycket utrymme oavsett om du kör eller är i “Relax”-läge . Den ger dig tillgång till panoramaskärmen bakom för underhållning och kamerafeedback.

Hyundai byter till ZEV, men stänger inte av motorerna omedelbart
Hyundai planerar att endast sälja nollutsläppsfordon (ZEVs) i Europa till 2035. På andra nyckelmarknader där det kan kommer företaget att fasa ut alla vanliga förbränningsmotorer och hybridfordon till 2040. Hyundai (märket) planerar liknande. att bli koldioxidneutral globalt, men det finns ingen deadline ännu. Det som är klart är att de kommer att använda både elfordon och elfordon med vätgas för att ta sig dit. Genesis, som har en närvaro på mycket färre marknader, planerar att gå över exklusivt till ZEV till 2030.
Hyundais vd Jaehoon Chang sa till Automotive News att företaget räknar med att sälja 220 000 Hyundai och Genesis elbilar i år. Hyundai planerar att öka den siffran nästan åtta gånger till 1,7 miljoner år 2026. Förutom E-GMP-plattformen kommer företaget att ha ytterligare en dedikerad EV-plattform för att lansera skräddarsydda elfordon. “Vi tittar inte bara på en plattform,” sa Chang. Dessutom kan lokalisering av elbilsproduktion i USA ge ett betydande lyft till Hyundais elbilsförsäljning under de kommande åren. Kina får redan lokalt tillverkade Hyundai-elfordon.

Hyundai Motor Company kommer att sluta utveckla nya förbränningsmotorer och flytta fokus helt till nollutsläppsfordon, meddelade The Korea Economic Daily i december 2021. Företaget har stängt motorutvecklingsavdelningen vid sitt FoU-center i Namyang, Sydkorea, hävdade den sydkoreanska publikationen.
Officiellt har HMG inte slutat utveckla förbränningsmotorer och planerar inte några sådana drastiska åtgärder inom överskådlig framtid. En sådan åtgärd skulle vara skadlig på kort till medellång sikt, urholka vinsterna och driva iväg investerare. Michael Stewart, Senior Group Manager, Hyundai Motor America, har utfärdat ett uttalande till Motor1 för att avslöja ryktena.
Hyundai Motor Group kan bekräfta att de inte stoppar utvecklingen av sina motorer efter senaste medias spekulationer. Gruppen strävar efter att erbjuda globala kunder en stark drivlinaportfölj som inkluderar en kombination av högeffektiva motorer och nollutsläppselektriska motorer.
Michael Stewart, Senior Group Manager, Hyundai Motor America
Vanliga frågor om Ioniq 6
Vad är Ioniq 6?
Ioniq 6 är Hyundais nästa generations sedandesign, en elbil som kommer att lanseras senare i år.
Vad blir priset och konkurrenterna för Ioniq 6?
Basen Ioniq 6 kan kosta runt 45 000 $ i USA och 40 000 pund i Storbritannien. Tesla Model 3 & VW Aero B skulle vara dess konkurrenter.
Vad är det förväntade Ioniq 6-sortimentet?
Hyundai Ioniq 6 ska vara möjlig med en räckvidd på över 500 km (WLTP) med 80 procents laddning på 18 minuter.
Vilket är releasedatumet för Ioniq 6 på den amerikanska marknaden?
Ioniq 6 är planerad till amerikanska utställningslokaler under andra halvan av året.