Hyundai Elantra N 2022: specifikationer, pris, releasedatum

Hyundai utökar Elantra-serien med N, en 276 hk sportsedan som accelererar från 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder, med den ultimata sportiga versionen.

Hyundai går verkligen in i en värld av sportiga kompakta sedanbilar. Mer dynamisk än Volkswagen GLI och Honda Civic Si, men mindre intensiv än Volkswagen Golf R och Honda Civic Type-R,     fokuserar Hyundai Elantra N 2022 på den gyllene medelvägen. 

Nu är det officiellt, med avtäckningen av N erbjuder Hyundai en kompakt prestanda sedan. Utvecklad från den nya generationen Elantra, N går mycket längre än N-Line när det gäller stil och mekanisk prestanda.


På det estetiska planet går Hyundai inte med baksidan av en sked. Med inte mindre än 40 tillägg reserverade exklusivt för N slog stylisterna hårt. Inte att förglömma fronten på sedanen, som har fått en helt ny design förutom ljusenheterna. Svart inbjudande med en mycket aggressiv högblank finish. Precis som med Veloster N ger en röd rand den extra sportighet.


✓ Du kan också kontrollera:

Det som sticker ut mest i profil är utan tvekan formgivningen av de 19-tumsfälgar på vilka 245-breda Michelin PS4S är monterade, en första för en Hyundai. Liksom på framsidan fortsätter den röda randen med den präglade N-bokstäverna direkt bakom hjulhuset. För baken slår Hyundai hårt till med en svartmålad spoiler, omdesignade stötfångare och såklart två stora, kromade avgasrör.



Inuti är förändringarna mer blygsamma. Integreringen av en ny ratt för att göra presentationen mer dynamisk och körorienterad är särskilt slående. Två element drar uppmärksamheten till sig: NGS-knappen, som tillfälligt ökar kraften, och N-växelväljaren för körlägena. Dessutom omkonfigureras multimediasystemet för att ta ett exklusivt N-grafiskt tillvägagångssätt. För motorsportentusiaster är det till och med möjligt att höra ett falskt ljud genom högtalarna som efterliknar en Hyundai Motorsports-serie. TCR. För mer självsäker njutning har sätena också gjorts om helt för att ge mer stöd.

Det som animerar denna Elantra N 2022 och ger den all dess betydelse kommer från dess turboladdade 2,0-liters 4-cylindriga motor. Effekten är 276 hk, men med NGS-läget (N Grin Shift) går vi tillfälligt till 285 hk. I båda fallen förblir vridmomentet detsamma vid 295 lb-ft. Kraften går till framhjulen via en 8-växlad dubbelkopplingsautomat eller en 6-växlad manuell växellåda. Hyundai hävdar att accelerationstiden i NGS-läge blir 5,3 sekunder.


För att optimera prestandan är bilen utrustad med en elektroniskt styrd framaxeldifferential med begränsad slirning. Det finns flera körlägen inklusive N Grin Shift, N Power Shift och N Track Sense Shift. I alla fall med den automatiska växellådan ändras hanteringen av den senares respons och motorvarvtal.

I hjulhusen, bakom 19-tumsfälgarna, upptäcker vi 14,1-tumsbromsar. På fjädringen erbjuder Hyundai elektroniskt justerbara stötdämpare som förbättrar väghållningen och även begränsar buller och vibrationer. Baktill stelnar ytterligare strukturella fjäderben bilen.

För tillfället är priset på  Hyundai Elantra N 2022  ännu inte känt. Bilen förväntas komma till återförsäljarna i slutet av året.



  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 stimme, im mittleren: 5 von 5)