En ny spelare har dykt upp i det europeiska B-klass crossover-segmentet – Hyundai Bayon 2022 småbilen . Modellen var speciellt designad för länderna i den gamla världen, så det beslutades att namnge den för att hedra en av de vackraste platserna i Frankrike – staden Bayonne, som ligger i sydvästra delen av landet. Nyheten är tänkt att locka kunder med en icke-standardiserad design, en rymlig interiör, en spridning av elektroniska assistenter och ett antal ”miljövänliga” kraftverk.
Mått och utförande
I motsats till sin Venue- motsvarighet är den nya Bayon över fyra meter lång och når 4180 mm. Bredden var 1775 mm, höjden – 1490 mm, hjulbasen – 2580 mm. För versioner med 15-tums grundhjul (185/65 R15-däck) är markfrigången 165 mm, för versioner med stora 17-tumshjul (205/55 R17-däck) – 183 mm. Det finns också en mellanliggande 16:e diameter som gör att 195/55 R16 däck kan monteras.
Modellens exteriör är designad i företagsstilen Sensuous Sportiness. Efter exemplet med den sista Santa Fe fick den lilla bilen tvåstegs belysningsteknik. De tredelade huvudblocken ligger här under de tunna horisontella remsorna av navigationsljus. Mellan strålkastarna sitter ett massivt kylargrill med en silverinsats i botten.
Den kilformade profilen och de pilformade baklyktorna ger crossover-dynamiken. Fodret ser uttrycksfullt och originellt ut tack vare den optiskt förstorade bakrutan, som skärs så att säga av en ljuslist.
Nio karossfärger finns tillgängliga för nykomlingen Hyundai, inklusive en ny nyans av Mangrove Green. Taket finns som tillval i en kontrasterande Phantom Black.
✓ Du kan också kontrollera:
Komplett modellset
Inredningen i nya Hyundai Bayon är generellt sett densamma som hos Hyundai i20-givaren. Men på grund av de ökade dimensionerna är det mycket rymligare här: de främre passagerarna har ett takhöjd på minst 1072 mm och den bakre – 882 mm. Bagageutrymmet är också rymligare: med en femsitsig layout kan upp till 411 liter bagage placeras under hyllan, med den andra sätesraden nedfälld – 1205 liter.
Crossovern har den modernaste anslutningstekniken. Med det grundläggande multimediasystemet Display Audio med en 8-tumsskärm kan du ”spegla” skärmarna på Apple CarPlay och Android Auto-smarttelefoner utan kablar. I äldre utrustningsvarianter når storleken på centraldisplayen 10,25 tum, och funktionaliteten blir ännu mer omfattande. Bluelinks lista över tjänster inkluderar molnnavigering Connected Routing, Live Parking Services och online röstigenkänning. Det finns även stöd för att fjärransluta bilen genom applikationen på telefonen: du kan fjärrstyra dörrlåsen och se teknisk information om fordonet (såsom mängden bränsle i tanken).
SUV:en har också en 10,25-tums digital instrumentpanel, trådlös enhetsladdning och Bose premium akustik. Det finns tre USB-portar i bilen: två fram och en bak (en på framsidan möjliggör kommunikation med mediacentret). Till standardutrustningen för de elektroniska SmartSense-assistenterna hör filhållning, automatisk bromsning (med detektering av fotgängare och cyklister), övervakning av döda vinkeln, varning för hinder vid backning och en rad andra system.
Tekniska data Hyundai Bayon 2022
Bayon-motorserien består av bensinmotorer med små volymer. Initialen är en fyrcylindrig naturlig sugmotor på 1,2 MPI med 84 hk. och 118 Nm. Den kan endast kombineras med en 5-växlad manuell växellåda. Nästa upp är 1,0 T-GDi turbomotor med 100 och 120 hk kraftalternativ. För en motor med mindre boost finns en 48-volts mild hybridstruktur tillgänglig mot en extra kostnad, medan en 120-hk-enhet är utrustad med den som standard. Bilar med en 48 V startgenerator istället för den klassiska 6-växlade ”mekaniken” får en iMT-låda där kopplingen inte är mekaniskt ansluten till pedalen (stängningen / öppningen styrs av elektroniken). En annan trecylindrig motor kan kombineras med ”roboten” 7DCT. Modellen är uteslutande framhjulsdriven.
Hyundai Bayon 2022 releasedatum och pris
Försäljningen av SUV:n Hyundai Bayon startar i Europa i sommar. Bilarna tillverkas i en fabrik i Turkiet, där även de relaterade Hyundai i20 halvkombina monteras (modellerna delar en gemensam plattform). Priser och konfigurationer kommer att meddelas senare.