Den Honda Civic11:e generationens sedan i prototypformat debuterade redan i november förra året och nu har bilen äntligen tagit över produktionslinjerna. Den nya modellen har lite gemensamt med förreformbilen, eftersom den har en helt annan karossdesign och en fundamentalt annorlunda interiörarkitektur. Bara tekniken gick i arv, men även här har det skett förändringar. Huvudmarknaden för Civic kommer även fortsättningsvis att vara den amerikanska marknaden, där den är ledande i sin klass. Monteringen av sedaner för USA är inrättad i en fabrik i staden Alliston (Ontario, Kanada). Hatchbacks registreras i Indiana med en försening på flera månader. Det är intressant att femdörrars halvkombi tidigare tillverkades i Storbritannien, dock har det lokala företaget stängt och då kommer fabriken i Turkiet att drabbas av samma öde. Som sagt, Honda-bilar importeras nu till Europa från Amerika.
Bildbyte
Designmässigt har nya Honda Civic 2022 flyttat från sin föregångare och kommit närmare de traditionella bilarna från tidigare generationer. Även om utvecklarna försäkrar att bakom den imaginära motviljan finns en förarkaraktär, och bilen är fortfarande redo att ge spänning. Utseendet anpassar sig dock till en lugn stämning: i närvaro av en lång låg motorhuv, klassiska horisontella strålkastare och en rak tröskellinje. De accentuerade ribborna på sidoväggarna och den kaxiga ”svansen” på bagageluckan gör utseendet ännu mer spännande.
Dimensionerna på sedanen har knappt förändrats. Hjulbasen har växt med 36 mm (till 2736 mm) och den totala längden med 33 mm (till 4674 mm). Samtidigt har bredden och höjden hållit samma värden – 1801 respektive 1415 mm. Det bakre spåret breddades med 13 mm.
Karossfärgspaletten för ”elfte” Civic består av åtta färger, inklusive tre nya – Meteorite Grey Metallic, Sonic Grey Pearl och Morning Mist Blue Metallic. Det finns tre fälgstorlekar – 16 tum (215/55 R16 däck), 17 tum (215/50 R17) och 18 tum (235/40 R18).
✓ Du kan också kontrollera:
Insidan av nyheten
Modellens interiör har gjorts om ordentligt för att förbättra ergonomin och sikten samt passagerarnas komfort. Den lakoniska frontpanelen är uppdelad i två zoner av en horisontell nätlinje som går från dörr till dörr och döljer ventilationsbafflarna. Luftflödesregulatorer är gjorda i ett ovanligt format – i form av joysticks.
Alla informationsskärmar finns överst. I de första utrustningsnivåerna har bilen en instrumentbräda med 7-tums display (+ analog hastighetsmätare) och en mittskärm med samma 7-tum. Toppturmodeller förlitar sig på ett helt digitalt 10,2-tums instrumentkluster och en 9-tums pekskärm. Det finns stöd för trådlös integrering av prylar med Apple CarPlay och Android Auto-protokollen, och induktionsladdning för smartphones är tillgänglig.
Sedanen innehåller även nya framsäten och Bose-högtalare med tolv högtalare. Ansvarig för säkerheten är Hondas avkänningskomplex med en förbättrad kamera som har högre upplösning och bredare betraktningsvinkel. Även modellerna har nya krockkuddar som, när de är utlösta, ”kontrollerar” förarnas huvuden och minskar risken för huvudskador. För första gången dök sidokrockkuddar upp på bakre raden.
Bland andra innovationer bör den ökade kvaliteten på efterbehandlingsmaterialen betonas. Särskild uppmärksamhet ägnades åt platser med konstant kontakt med passagerarnas händer. Bagagerummet på sedanen har tappat en del av sin volym och rymmer nu 419 istället för 428 liter.
Specifikationer Honda Civic 2022
Den uppgraderade Civic stannade på samma plattform, men karossen ökade vridstyvheten med 8 %. Upphängningarnas konfiguration bibehålls: fram – MacPherson, bak – Multi-Link. Många delar av chassit har bytts ut och servostyrningen har konfigurerats om för bättre kontroll över bilen.
Motorprogrammet för innovationerna inkluderar följande enheter:
- 2,0 liters ”intag” (160 hk, 187 Nm);
- 1,5-liters ”Turbo Four” (182 hk, 240 Nm).
Båda motorerna är kombinerade med en kilremsvariator. Modellen har endast framhjulsdrift.
Honda Civic 2022 releasedatum och pris
Kunder kan välja mellan LX-, Sport-, EX- och Touring-utrustning (EX-L-varianten är inte tillämplig). Priser kommer senare, men riktlinjen är den aktuella kostnaden – från 21 250 euro.