GMC Terrain 2023: Pris, inredning, tekniska data

Om du har en GMC men behöver inte de ultimata färdigheterna, terrängen kan vara ett bra val. Terrängen är den minsta modellen i GMC:s SUV-sortiment, rankad under Acadia, Yukon och Hummer EV. Den nuvarande generationen delar strukturen med Chevy Equinox och introducerades för 2018 års modell. 2022 års modell förde med sig nya AT4 terrängdetaljer, reviderad styling, trådlösa smartphonespeglar och reviderade interiörmaterial; för 2023 introducerar GMC mindre uppdateringar.

Terrängen konkurrerar med andra kompakta stadsjeepar som denna Buick Envision, dem Mazda CX-5 och den Honda CR-V .

Vad är nytt i GMC Terrain 2023

  • Nya färgalternativ: Sterling Metallic, Volcanic Red Tintcoat och Denali-exklusiva Deep Bronze Metallic.
  • Fem hästkrafter mer för standard 1,5-liters fyrcylindrig turbo till 175 hästkrafter
  • Reviderad 19-tums hjuldesign för Acadia Elevation Edition

vad vi tycker

GMC-modellerna lovar en något mer premium körupplevelse än Chevrolet-modellerna, men 2023 års GMC Terrain lyckas inte hålla det löftet. Kvaliteten på interiörmaterialen är okej, men kabindesignen störs av intetsägande färgalternativ och en alltför komplicerad växelväljare med tryckknapp.

En av våra redaktörer beskrev Terrain Denali som en “Walmart-lyx.” Denalis bekväma säten och generösa utrustning, samt den fällbara baksätet, förhöjer körupplevelsen. Den nio-växlade automatiska växellådan växlar snabbt, och trots de förvirrande kontrollerna finns det till och med viss terrängkapacitet när fyrhjulsdriften kan kopplas in manuellt. Tyvärr erbjuder GMC:s kompakta SUV inte tillräckligt med värde för att motivera det högre priset jämfört med Chevrolet Equinox.


prestanda och effektivitet

Terrängen erbjuds med endast en motor, en 1,5-liters turboladdad fyrcylindrig och nioväxlad automatlåda. Årets motor ger 175 hk — 5 hk mer än förra året — och erbjuder 203 lb-ft vridmoment. SLE och SLT kommer som standard med fyrhjulsdrift, AT4 och Denali kommer som standard. Bränsleekonomin är 24/28 mpg (City/Midmountain) med AWD och 24/29 mpg med FWD. Acceleration från 0 till 60 km/h tar cirka 9,0 sekunder.


Säkerhetsklassificeringar och egenskaper

Terrängen presterar mestadels bra i IIHS krocktest. Men eftersom 2022-modellens nya strålkastare ännu inte har utvärderats kan den inte kvalificera sig för ett IIHS Top Safety Pick. Men NHTSA gav den ett femstjärnigt betyg totalt.

En handfull aktiva förarassistansfunktioner ingår i varje trimnivå; automatisk nödbromsning, filbytesvarning och automatiskt helljus är standardutrustning. Adaptiv farthållare, dödvinkelassistent och Cross Traffic Alert är tillgängliga i ett terrängpaket som tillval.


lastutrymme och inredning

Vi märkte Terrängens generösa interiöra utrymme när vi först såg den nya SUV:n, men siffranmässigt kan GMC inte riktigt matcha det Toyota RAV4 och Honda Mät CR-V. Benutrymmet bak överstiger Toyotas, men lastutrymmet är det minsta i segmentet.

Benutrymme (fram/bak) Lastutrymme (säten upp/ner)
GMC terräng 40,9/39,7 tum 29,6/63,3 kubikfot
Toyota RAV4 41,0/37,8 tum 37,6/69,8 kubikfot
Honda CR-V 41,3/41,0 tum 39,3/76,5 kubikfot

teknologi

Det finns två infotainmentsystem att välja mellan för terrängen: en vanlig 7,0-tums pekskärm eller en 8,0-tums pekskärm, som ingår i Denali och är ett tillval på alla andra trimnivåer. Apple CarPlay och Android bil tillhör standardutrustningen. Ett 360-graders kamerasystem, Bose premiumljud, parkeringssensorer fram och bak och en head-up display finns som tillval.


AT4 terrängfordon

Ett antal kompakta stadsjeepar har optimerats för terrängbruk de senaste åren, inklusive Subaru Forester vildmark, den Mazda CX-50 Meridian, Toyota RAV4 TRD Off-Road och Hyundai Tucson XRT. Förra året gick GMC in på terrängmarknaden med Terrain AT4, en endast skidplate fyrhjulsdriven SUV med en robust design, offroad-läge och terrängdäck.


Rekommenderad trim

Vi skulle gå med den relativt nya AT4. De svarta hjulen, slirplattan och terrängdäcken gör det till det vackraste terrängfordon man kan tänka sig, även om man aldrig lämnar asfalten. Självklart har Denali lite extra tillbehör, men vi gillar inte den här modellens flashiga exteriör.

Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar