De GMC Acadia 2023 är mellanmedlemmen i GMC:s SUV-familj och sitter mellan terrängen och Yukon. Sex år efter den här generationens debut är Acadia fortfarande en kompetent familjebil, men yngre och större konkurrenter har utmanat den om rang. För 2023 får Acadia bara en mindre makeover.

Innehåll
Innovationerna i GMC Acadia 2023
- Reviderad ratt på SLT, AT4 och Denali trimnivåer
- Nya exteriörfärger
vad vi tycker
GMC Acadia 2023 försöker en delikat balansgång. Dess pris är över det för vanliga konkurrenter som det Honda Pilot , men lägre än för lyxkonkurrenter som de relaterade Cadillac XT5. Den försöker balansera storlek, komfort och pris för att erbjuda en premiumkänsla till ett lägre ingångspris.
I vissa avseenden har det lyckats. Utrustningen är mycket bra för priset och den valfria V6-motorn erbjuder gott om kraft. Designen är tilltalande och Acadias toppmoderna Denali-specifikationer är av hög kvalitet, som du kan förvänta dig.

På andra håll lämnar Acadia mycket övrigt att önska. Interiörmaterialen i icke-Denali-modellerna är inte övertygande. Jämfört med de flesta av sina konkurrenter släpar Acadia efter i passagerar- och lastutrymme. sådana konkurrenter Kia Telluride erbjuder jämförbara funktioner och mer utrymme, vilket gör Acadia till ett svårtillgängligt fordon. Även i jämförelse med en annan GM-stallkamrat, den Chevy Traverse föll Acadia tillbaka. Med tanke på dess ålder förväntar vi oss att Acadia kommer att se en makeover under nästa år eller två.
prestanda och bränsleförbrukning
Acadia finns med två motorer. Basversionen SLE är endast tillgänglig med en 2,0-liters inline fyrcylindrig turbomotor. En 3,6L V6-motor är tillgänglig på SLT4 och Denali trimnivåer och är standard på Acadia AT4. Båda motorerna är kopplade till en nioväxlad automatlåda och finns med antingen fyrhjuls- eller bakhjulsdrift.

2,0-litersmotorn är bra för 228 hk, 258 lb-ft och ett EPA-värde på 22/29 mpg city/motorväg med FWD. Med fyrhjulsdrift sjunker effektiviteten till 22/27 mpg. V-6 erbjuder en betydande ökning av effekten till 310 hk och 271 lb-ft, men bränsleekonomin sjunker till 19/27 mpg (19/26 med AWD). Detta kan jämföras med sådana V-6-konkurrenter Honda pilot och kia tellurides.
Förberedd för äventyr
Acadia kanske inte sticker ut på vägen, men AT4-specifikationen kompenserar för det på spåret. Med terrängdäck, fyrhjulsdrift med dubbelkoppling, visionpaneler och svarta kromdetaljer ser det inte bara bra ut, det är det.

I praktiken har vi upptäckt att även om Acadia AT4 är ett kompetent äventyrsfordon, så är det inte en riktig terrängbil. Avsaknaden av betydande markfrigång eller flexibel fjädring gör att AT4:s terrängegenskaper är mer lämpade för dragkraft i alla väder än för rockhoppning. Om Jeep Grand Cherokee Trailhawk knackar på, Acadia AT4 beger sig till bergen – eller snarare, till asfalten.
Säkerhetsklassificeringar och egenskaper
Förra årets Acadia presterade generellt bra i IIHS-testning, men ett marginellt betyg för strålkastarna hindrade den från att vinna en utmärkelse. NHTSA tilldelade totalt fem stjärnor.

Acadia har ett imponerande utbud av standardsäkerhetsteknik. Automatisk nödbromsning, filbytesvarning, dödvinkelvarning, parkeringssensorer och automatiskt helljus ingår på alla trimnivåer. Head-up-display, surroundkamera och adaptiv farthållare finns som tillval.
✓ Du kan också kontrollera:
lastutrymme och inredning
Acadia är mitt emellan de vanliga SUV-storlekarna. Han är större än en Kia Sorento eller a Honda pass , men mindre än en Telluride eller Pilot. Prismässigt ligger den nära Telluride, som erbjuder betydligt mer innerutrymme.
Lastutrymme (bakom första/andra/tredje raden):
- Acadia: 79/41,7/12,8 kubikfot
- Tellurid: 87/46/21 kubikfot
Benutrymme (första/andra/tredje raden):
- Acadia: 41/39,7/29,7 tum
- Tellurid: 41,4/42,4/31,4 tum
teknologi
En 8,0-tums infotainmentpekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet är standard på alla Acadias, liksom aktiv brusreducering. Navigering, Bose ljudsystem och fjärrstart är tillgängliga från SLT-konfigurationen. Denali-modellerna erbjuder även en head-up-display och trådlös laddning.
Rekommenderad trim
Acadia erbjuds i fyra trimnivåer: SLE, SLT, AT4 och Denali. Ingångspriserna sträcker sig från cirka 40 000 euro till över 50 000 euro. Populära Denali ger ett bra intryck av överklassens utrustning, men ligger också nära i pris.
Vi valde mellanklassen SLT med läderinteriör, uppvärmda framsäten och ett handsfree-system. Den finns med V6-motorn, som inte pressar instegspriset upp för mycket. Vi accepterar gärna den extra kraften och offrar några kilometer per gallon för den.