På en uppenbar rekordtid, vilket det inte är, varumärket genesis toppade den lyxiga SUV-önskelistan med den rikt utsedda 2023 Genesis GV80. Hur vet vi? För folk frågar inte längre om det finns en Hyundai är, men om det finns en Bentley är. Med tanke på GV80:s imponerande utseende, designade interiör och lyxiga interiör, förlåter vi förvirringen. En kraftfull 2,5-liters turboladdad fyrcylindrig fungerar som instegsmotorn, medan en 3,5-liters dubbelturboladdad V6:a ökar prestandan i toppmodellerna.

Alla GV80 är utrustade med fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Genesis-formeln att kombinera kvalitetsmaterial med attraktiv inredning och modern teknik är inte unik eftersom etablerade tillverkare som BMW X5 , den Mercedes Benz GLE-klassen och Volvo XC90 har gjort detta i åratal. Genesis genombrott med GV80 är att erbjuda en lyxnivå som ser ut och känns som att den borde kosta tusentals pund mer än den faktiskt gör – samtidigt som den kostar lika mycket eller mindre än de populäraste SUV:arna i sin klass.

Innehåll
Vad är nytt för 2023?
Genesis har gjort fyrhjulsdrift till standard på alla 2023 GV80-modeller, och baspriset på flaggskepps-SUV:n har ökat avsevärt jämfört med 2022 års modell. 2,5T Advanced utrustningsnivån, baserad på den 2,5-liters turboladdade fyrcylindriga, har nu ett panoramasoltak och ventilerade säten. Capri Blue ersätter Adriatic Blue i färgpaletten. Fyrsitsiga Prestige Signature-alternativet togs bort i år, men Prestige Matte-utföranden kvarstår, nu med exteriörfärgen Makalu Grey istället för Melbourne Grey. Alla modeller har ett nytt system för övervakning av oljelivslängden, och GV80:s infotainmentratt och mugghållare i mittkonsolen på andra raden har också designats om.

Med alla GV80:or med en uppsjö av funktioner som en 14,5-tums pekskärm, uppvärmda framsäten och en eldriven baklucka, är även nybörjarmodellerna tillräckligt lyxiga. Ändå skulle vi vilja ha extra kraft från den 3,5-liters V6-twinturbomotorn, som kostar cirka 7 000 euro mer än den vanliga fyrcylindriga. På samma sätt skulle vi välja Prestige-klädseln, som erbjuder 22-tumshjul, ett stort digitalt instrumentpanel, Nappa-läderklädsel och fällbara baksäten med sätesvärme och -kylning.
motor, transmission och prestanda
Den mellanstora lyxcrossovern är baserad på G80 sedan och levereras som standard med fyrhjulsdrift. Motorutbudet börjar med en 2,5-liters turboladdad fyrcylindrig och går upp till en 3,5-liters dubbelturboladdad V6:a med 375 hk, som uppnådde friska 5,3 sekunder till 100 km/h på vår testbana . Med den turboladdade fyrcylindriga var GV80 långsammare till 100 km/h på 6,1 sekunder, men många förare kommer inte att missa den extra kraften. Efter att ha kört båda versionerna av GV80 kan vi säga att den nya SUV:n känns sportig runt hörnen och erbjuder en mjuk körning. Kunder som letar efter mer spänning kan dock ha en Porsche Cayenne eller en Audi SQ8 överväga.

Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
EPA uppskattar att GV80-modellerna med den fyrcylindriga motorn bör uppnå 21 mpg i staden och 25 mpg på motorvägen; med V-6 reduceras dessa värden till 18 mpg respektive 23 mpg. Vi fick inte en chans att sätta V6-versionen genom vårt 75 mph Highway Fuel Economy-test, men GV80 med den turboladdade fyrcylindriga levererade på löftet om 25 mpg på motorvägen.

Interiör, komfort och lastning
Interiören på GV80 har burl-trälister, metallaccenter och inbyggd omgivande belysning; en stor, slimmad infotainmentdisplay säkerställer en högkvalitativ men tydlig atmosfär. Trots de ädla materialen förmedlar inredningen en känsla av minimalism, som i praktiken är ganska elegant. Framstolarna är bekväma, stödjande och har massagefunktion. Den vanliga tresitsiga bänken på andra raden erbjuder plats för upp till fem passagerare; en tredje sätesrad finns som tillval, men utrymmet bak är begränsat och endast lämpligt för barn. 13 stycken handbagage får plats bakom den andra sätesraden, med den andra sätesraden nedfälld sväljer GV80 totalt 28.
✓ Du kan också kontrollera:
infotainment och uppkoppling
En slimmad 14,5-tums infotainmentpekskärm spänner över mitten av GV80:s skräddarsydda instrumentbräda. Den pekkänsliga skärmen ger framförallt den främre passageraren möjligheten att byta radiostation eller manövrera navigationssystemet, eftersom själva skärmen är ganska långt från förarens sittplats. Lyckligtvis finns det en klickhjulskontroll på mittkonsolen, vilket gör att föraren kan interagera med systemet.

säkerhet och förarassistans
En rad förarassistansfunktioner är standard, inklusive ett semi-autonomt körläge som lär sig ägarens körstil och efterliknar deras körstil under körning. För mer information om GV80:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard adaptiv farthållare med halvautonomt körläge
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning med Lane Departure Warning som standard
garanti och underhåll
Bland konkurrenterna erbjuder GV80 ett av de bästa standardgarantipaketen med omfattande täckning av drivlinan. X5 och XC90 erbjuder samma nivå av gratis underhåll, men varken GLE-klassen eller Range Rover Sport erbjuda en sådan försäkring.
- Begränsad fem års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 10 år eller 100 000 miles
- Kostnadsfritt underhåll är giltigt i tre år eller 36 000 miles
Det rekommenderade försäljningspriset för Genesis GV80 2023 är 66 475 euro.