Tyska biltillverkare har haft siktet inställt på instegssegmentet för lyxsedan sedan cigaretter annonserades i tryckta tidningar – men tiderna har förändrats, och med den koreanskbyggda sedanen genesis G70 2023 kommer en het utmanare. Till sportiga sedaner som 3-serien bmw För att kunna hänga med erbjuds G70 i två temperaturinställningar: varm och varm.
Basmotorn är en 252 hk turboladdad fyrcylindrig, men med tillägget av V6:an på 365 hk blir G70 en upplevelse som erbjuder mer än bara komfort. Båda motorerna är utrustade med bakhjulsdrift som standard, men kan även levereras med fyrhjulsdrift mot en extra kostnad. G70 bygger på samma plattform som den eleganta sportsedanen Kia Stinger och kör lika kontrollerat och rent som sömmarna på sätena. En överkomlig instegsprislapp och en utmärkt 10-års garanti på drivlinan gör G70 till ett vettigt val med många sportiga meriter.
Vad är nytt för 2023?
Medan G70 uppdaterades bara förra året, ser den prisvärda lyxsedan endast subtila trimförändringar för 2023. 2.0T Sport Prestige ersätter Prestige-paketet och får andra hjul, mörkt galler, ventilerade framsäten och blanka pedaler. Till 3.3T Sport Prestige har Genesis även installerat en eldriven baklucka. Siberian Ice och Mallorca Blue kommer bara att finnas tillgängliga fram till slutet av 2022.
prissättning och köpbeslut
Även toppversionerna av G70 erbjuder bra valuta för pengarna jämfört med konkurrenternas sportsedaner, vilket är anledningen till att vi skulle spendera mer pengar på Sport Prestige 3.3T. Twin-turbo V6:an är inte bara mer kraftfull, utan var också nästan lika ekonomisk som basturbofyrcylindrig i vårt test. Sport Prestige-klädseln innehåller i stort sett allt Genesis har att erbjuda när det gäller avancerade funktioner, inklusive en head-up-display, uppgraderade Brembo-bromsar, ett 360-graders exteriört kamerasystem, klädsel i nappaläder, en uppvärmd ratt och en lyxig Innertak i mikrofiber.
motor, transmission och prestanda
Basmodellen G70 2.0T har en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig som skickar 252 hästkrafter till bakhjulen genom en åttastegad automatlåda. Vid stadskörning kändes motorn återhållsam, även om accelerationen var kraftig (60 mph på 5,8 sekunder). Men våra hjärtan hoppade när vi satte oss bakom ratten i den 3,3-liters V6:an med dubbla turbo som producerar 365 hästkrafter och 376 pund per minut av vridmoment.
Vi spenderade lite tid med den bakhjulsdrivna 3,3T och blev förvånade över motorns kraft, som i vårt test accelererade den från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Oavsett drivlinans konfiguration erbjuder G70 balanserade kör- och köregenskaper. Dess fjädring kompenserar för stötar och sedanen förblir lugn även vid kurvtagning i hög hastighet.
Den mer kraftfulla 3.3T har adaptiva stötdämpare som gör att föraren kan skärpa hanteringen vid behov, men alla G70:or vi har kört har gjort ett utmärkt jobb med att få information till förarens händer. Styråterkopplingen är exakt och behaglig och ansträngningen kan justeras genom att växla mellan de olika körlägena.
✓ Du kan också kontrollera:
Bränsleförbrukning och MPG i praktiken
Enligt EPA är den mest effektiva modellen av G70 den bakhjulsdrivna versionen med en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig motor. Detta bil tjänade betyg på 22 mpg city, 30 mpg highway och 25 mpg kombinerat. På vårt 200-mila motorvägstest förbrukade den fyrcylindriga G70 31 mpg; med twin-turbo V-6 ombord fick vi en imponerande 29 mpg.
Interiör, komfort och lastning
Inuti erbjuder G70 en lyxig upplevelse tack vare attraktiva material och utmärkt byggkvalitet. Dess förarcentrerade layout och enkla kontroller kommer att tilltala körentusiaster. Vår testbils exklusiva utnämningar och stickade ytor tilltalar också vår välbärgade sida. Genesis förblir stilren genom att undvika lusten att putsa in interiören med falsk kolfiber och en platt ratt. Resultatet är en lyxigare interiör än den Alfa Romeo Julia.
Medan framsätena har en bra balans mellan komfort och sportighet, är benutrymmet bak begränsat. Bagageutrymmet på G70 rymmer fem stycken handbagage och 14 med baksätet nedfällt. Invändig förvaring inkluderar ett praktiskt fack framtill på mittkonsolen, vilket är perfekt för smartphones och andra småsaker. Tyvärr är dörrfickorna små och förvaringsfacket i mittkonsolen är förvirrande.
infotainment och uppkoppling
Varje G70 levereras som standard med ett 10,3-tums infotainmentsystem med pekskärm som sticker ut från den annars överskådliga instrumentbrädan. Bekvämligheterna inkluderar önskvärda funktioner som Apple CarPlay och Android Auto. Vi kommer att lära oss mer om infotainmenterbjudandena för 2022 G70 när bilen lanseras.
säkerhet och förarassistans
G70 levereras som standard med flera förarassistanssystem, inklusive adaptiv farthållare med stop-and-go-teknik och kollisionsvarning med automatisk nödbroms. För mer information om G70:s krocktestresultat, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar
- Standard automatisk nödbromsning med fotgängardetektering
- Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard
- Standard adaptiv farthållare
garanti och underhåll
Genesis stödjer varje G70 med en exceptionell garanti och gratis planerat underhåll. Dessutom erbjuder lyxmärket en betjänad service, där fordonet kan hämtas för underhåll och återlämnas efter överenskommelse, och under tiden finns en hyrmodell från Genesis tillgänglig.
- Begränsad 5-års eller 60 000 mils garanti
- Drivlinans garanti är giltig i 10 år eller 100 000 miles
- Kostnadsfritt planerat underhåll täcks i 3 år eller 36 000 miles.
Det rekommenderade försäljningspriset för Genesis G70 2023 är 38 570 euro.