Ford introducerade sin Super Duty 2023 kort efter att Chevy presenterade sin uppdaterade Silverado HD. Det är ingen hemlighet att de två amerikanska märkena har en långvarig rivalitet om vem som säljer flest lastbilar. Ford ledde vägen med 380 000 fler sålda lastbilar än Chevrolet 2021, och det verkar som att dominansen kommer att fortsätta med 2023 års Ford Super Duty.

“Super Duty-kunder är byggare – ryggraden i våra samhällen och vår ekonomi”, säger Jim Farley, Fords VD och koncernchef. kraftfullare, full av smarta funktioner och teknologier.
Ford Super Duty 2023: Vad är nytt?
Ny från grunden, 2023 års Ford Super Duty markerar den femte generationen av märkets ikoniska arbetshäst. Det börjar med en ny fasad med de karakteristiska C-formade LED-strålkastarna som finns på F-150 och Maverick, medan de flesta av uppdateringarna fokuserar mer på extra prestanda under huven och snygg ny teknik. Ford har ännu inte släppt några siffror för effekt, vridmoment eller dragkapacitet. Ändå lovar Ford att alla motorer kommer att erbjuda klassens bästa värden.

Den grundläggande 6,2-liters V8-motorn från förra Super Duty är borta. Den har ersatts av en kraftfullare 6,8-liters V8-motor som ger mer lågt vridmoment för att “göra start i backe och motorvägsavfarter enklare”, enligt Ford. V8-motorn har ett reviderat luftintag som Ford säger levererar den högsta effekten och vridmomentet i sin klass.
Ford tillägger att 6,7-liters power-stroke diesel V8 nu har längre tömningsintervall, men det som verkligen fångade vår uppmärksamhet är en helt ny, högpresterande version av 6,7-liters V8-dieselmotorn. Ford hävdar att hot-rod-dieseln har de högsta hästkrafterna och vridmomentet med en ny turboladdare, uppdaterade avgasgrenrör och skräddarsydd ECU-inställning. Fyrhjulsdrift är standard på XLT-trim och uppåt, och alla motorval får en 10-växlad TorqShift-automatlåda som standard.
Uppdaterad bogserteknik
Mer vridmoment för att flytta berg är en sak, men att dra självsäkert är en annan. Enligt Ford använder mer än 96 procent av tunga lastbilsägare sina fordon för att transportera stora laster. Det är därför Ford har utrustat 2023 Super Duty med sofistikerade draghjälpssystem. “Vårt mål var att eliminera förarens döda vinklar när man drar även de längsta släpvagnarna”, säger Andrew Kernahan, chefsingenjör för 2023 Ford Super Duty. “Att koppla och bogsera har aldrig varit enklare.”

Den senaste Ford Super Duty har en 360-graders trailerkamera som visar ett fågelperspektiv av trailern för att hjälpa till att eliminera döda vinklar vid körning eller manövrering. Det finns också ett påmonterbart informationssystem för döda vinkeln för sadel- eller svanhalsvagnar. Samtidigt kan vågen ombord uppskatta lastens vikt i realtid och visa den återstående kapaciteten via den centrala pekskärmen, i bakljusen eller via FordPass-appen.
✓ Du kan också kontrollera:
Andra anmärkningsvärda funktioner inkluderar backkamera och avkänning av bakluckan, Pro Trailer Hitch Assist (som automatiskt backar lastbilen och riktar in dragkulan med släpets hylsa), och en ny släpnavigeringsfunktion , som beräknar de snabbaste och säkraste vägarna baserat på på släpvagnens mått och vikt.
Säkerheten kommer först
Ford Super Duty 2023 har en rad toppmoderna säkerhetsfunktioner och toppmoderna förarassistanssystem. Den har en fullfärgs head-up-display (HUD), intelligent adaptiv farthållare, filcentrering, stöldlarm för släpvagnar, sensorer framåt och bakåt samt bromsassistans fram och bak. Den nya funktionen Fleet Start Inhibit tillåter Ford Pro-kunder att ställa in tidsfönster för flottans drift.

Den nya Ford Super Duty är den första 5G-färdiga pickupen som använder AT&T 5G-nätverket och ett 5G-modem från Qualcomm Technologies. Systemet möjliggör Wi-Fi-anslutning för upp till 10 enheter, vilket ger utmärkt anslutning för arbete och lek. Naturligtvis innebär 5G-anslutning att uppdateringar via luften är standard för att optimera lastbilen med mjukvaruförbättringar under hela dess livstid.
Sju gallerdesigner
Ford vill särskilja varje trimnivå av Super Duty 2023 och har utvecklat inte mindre än sju nya grilldesigner för att göra varje lastbil unik. Dessutom finns LED-strålkastare till alla modeller. Vi är glada att sidoventilerna inte bara är en designfunktion, de förbättrar bilens luftmotstånd genom att minska lufttrycket i motorrummet.
Dessutom erbjuder Ford paketen STX, Sport och Black med olika färg-, hjul- och utrustningskombinationer för att ge fordonet en individuell touch. Nytt för 2023 är XL Off-Road-paketet för F-250 och F-350, som lägger till 33-tums knubbiga däck, axelavluftningsslangar, glidplattor, en upphöjd luftdamm och en elektroniskt låsbar bakaxeldifferential. Slutligen har Tremor Off-Road-paketet en skräddarsydd fjädringsuppsättning (med en upphöjd front), en Dana-framaxel med LSD och ventilationsrör, 18-tumshjul med 35-tums Goodyear-däck och valbara körlägen.
Inuti har den nya Super Duty en åtta-tums infotainmentskärm (XL) och en 12-tums skärm tillgänglig på högre modeller. Standardutrustning inkluderar ett 12-tums digitalt instrumentkluster, fyra USB-portar, Ford Max Recline-säten, ett 8-högtalare 640-watts Bang & Olufsen-ljudsystem (ett 18-högtalare B&O premiumljudsystem finns tillgängligt) och Alexa-anslutning.
Ford Super Duty 2023: Prissättning och tillgänglighet
Ford Super Duty 2023 kommer att anlända till amerikanska återförsäljare i början av 2023. Ytterligare utrustningsvarianter och funktioner kommer att följa från våren 2023. Prissättning är ännu inte tillkännagiven, men vi förväntar oss att basen XL kommer att starta runt 43 500 € och toppklass Super Duty Limited kommer att gå upp till 96 000 €.