Populariteten av cross-hatchback-formatet i den moderna bilvärlden fick Fords ingenjörer och designers att producera sin egen version av en sådan bil. de Ford Puma 2022 , som är baserad på de mycket populära i vårt land fest -Hatchback byggdes, väcker uppmärksamhet med sitt ultramoderna utseende, bekväma, ganska stora interiör och bagageutrymme, samt utmärkt motorrumsutrustning, vars egenskaper gör att bilen klarar de flesta körsituationer.
Utanför
Redan från de första bilderna av cross hatching kan vi dra slutsatsen att optik kommer att vara bilens starka sida. Detta är en hög halvkombi, i vars stil man kan gissa både typiska Ford-utvecklingar och vanliga egenskaper hos europeiska modeller.
Den främre delen av den nya kroppen ser ljus och ovanlig ut. Den börjar med ett skarpt vinklat panoramaglas och slutar i en hög, rundad motorhuv med droppformade strålkastare i Porsche-stil, inuti vilka det finns en högkvalitativ LED-infill. Nedan är ett brett ”leende” av ett ovalt svart plastrutnät med ett stort mönster.
De Ford Puma 2022 Bodykit skiljer sig inte mycket från nospartiets övergripande design och inkluderar aerodynamiska övergångar, en plattform för en registreringsskylt, ett trapetsformat reservluftintag samt en dekorativ insats av komplex form i vars hörn rund LED-dimma lampor är installerade.
På sidan kännetecknas den nya modellen av en mjuk relief på pösiga dörrar och stänkskärmar, och ett gradvis sluttande tak, vars form framhävs av en droppformad fönsterfigur i svart och plastdetaljer. Utseendet avrundas av små, rundade speglar på snygga ben, något utstående dörrhandtag, rejäla trösklar med dekorativa överdrag och idealiskt formade hjulhus med stora, ljusa fönster inuti.
Restylingen gick också tydligt igenom på baksidan av crossovern. Under antennens hajfena finns en massiv spoilerpanel med bromsljusrepeater och sidostöd i plast. Allt detta döljs av ett lätt lutande, rundat glas som sömlöst förvandlas till en liten präglad bagagelucka. Stora ovala markeringsljus innehåller ljusa LED-kurvor som perfekt identifierar bilen på vägen under alla siktförhållanden. Och det höga karosspaketet består av en djup prägling under registreringsskylten, dimljus och en svart plastdiffusor med en vågig karossfärgad insats i botten, varifrån ett enda krom avgasrör kommer fram.
✓ Du kan också kontrollera:
Inre
Interiören i nya Ford Puma 2022 av årsmodell är inte dekorerad med de dyraste plasterna, tygerna och lädret, men den innehåller många moderna tekniska lösningar, ett bra multimediasystem och erbjuder också ganska bekväma stolar som passar både för korta turer runt staden och långa resor längs spåren.
kontroll- och ledningsorgan
Bilens ratt ser för klumpig ut, har en traditionell Ford-bilsform med en uträtning i botten och en massa knappar på sidoekrarna. Direkt bakom syns en vy av instrumentpanelen, som kan vara antingen standard eller virtuell. Lite till höger om den är en surfplatta från multimediacentret, och lite lägre – en remsa med fysiska knappar och knappar, ventilationsavledare och en luftkonditionering.
Den centrala tunneln innehåller ett urtag för småsaker, en plats för laddning av enheten och en teknisk panel bestående av flera knappar och en mycket ålderdomlig växelspak. Detta element kompletteras av ett armstöd täckt med högkvalitativt läder med ett kylt handskfack inuti.
säten och bagageutrymme
Bilen kommer att ha fem ganska bekväma läderklädda säten med mjuk stoppning och röda sömmar. Främre raden har utvecklat sidostöd, värme och märkesnackstöd och kan förses med svankmassager och stolsöverdrag mot extra kostnad. Den bakre raden ger förare möjlighet att luta tillbaka soffans rygg och använda det multifunktionella armstödet i avsaknad av en central passagerare.
Bagageutrymmet kommer att vara ett av de största i sin klass: mer än 450 liter bagage i stuvat läge och 80 liter smutsig utrustning ryms i en nisch under golvet. Enligt tillverkaren kan denna MegaBox säkert tvättas med en slang, och om det finns ett behov av att transportera stora volymer last är det möjligt att vika den bakre soffan, vilket ökar den ursprungliga siffran med 2,5 gånger.
Tekniska egenskaper
Först den Ford Puma 2022 utrustad med en sexväxlad ”mekanik”, till vilken en sjuväxlad ”robot” senare kommer att anslutas. Drivningen för alla versioner av bilen kommer endast att vara framför. Som motorer kommer en trecylindrig bensinturbomotor med 125 ”hästar” att installeras i basen. Dessutom innehåller linjen även hybrider med kraft från 125 till 155 krafter från en bensinmotor och 15,6 krafter från en startgenerator som kompletterar dem.
Accelerationsegenskaperna för nyheten är ganska genomsnittliga – det tar 9-10 sekunder att komma till de första ”hundra”, och den maximala hastigheten kommer inte att överstiga 190 km / h. Men, som provkörningen visade, har bilen låg bränsleförbrukning: från 4,5 till 6,5 liter per hundra kilometer, beroende på motormodifieringen.
alternativ och priser
Traditionellt tillverkas bilen i tre trimnivåer. Ingångspriset kommer att överstiga det imponerande 22 500 eurostrecket, och priset för den mest sofistikerade versionen kommer att vara cirka 6 000 enheter europeisk valuta mer.
tävlingsmodeller
De främsta konkurrenterna till minicrossovern för köparens plånbok inkluderar Opel Mokka, Nissan Qashqai , Renault Captur och delvis Kia Sportage .