Ford F-150 Lightning kommer att avtäckas i maj 2021 och lanseras i maj 2022. Senare i år kommer den amerikanska elektriska lastbilen sannolikt att genomgå några förändringar för att bli en 2024-modell. Ta reda på vad du kan förvänta dig av Ford F-150 Lightning 2024 här. Observera att informationen och bilderna i den här artikeln avser det aktuella modellåret. Vi kommer att uppdatera denna sida noggrant när nya detaljer blir tillgängliga.

Innehåll
Utformning
Ford F-150 Lightning 2024 kommer inte att genomgå några förändringar i karossen, eftersom designen fortfarande är fräsch och har tagits emot mycket väl av köparna. Den kommande elektriska pickupen kommer också endast att erbjudas som en SuperCrew-pickup (dubbelhytt). Möjligen kommer det att finnas nya färgalternativ för att ge fordonet ett modernare utseende, men det är tveksamt. Det är också möjligt att klassstrukturen kommer att ändras något.

Den tidigare Ford F-150 Lightning finns tillgänglig i två nya och åtta färger:
- Lavin
- Azurgrå metallic, treskiktsbeläggning
- Agatsvart metallic
- Antimaterielblå metallic
- Kolgrå metallic
- Fabulous silver metallic
- Oxford vit
- Tonad klarlack Rapid röd metallic
- Stengrå metallic
- Tre lager i kulören Star White med metallic-effekt
Den nuvarande lastbilen erbjuds i fyra utrustningsvarianter: Pro, XLT, Lariat och Platinum. Pro-klassen innehåller två underklasser: Pro Standard och Pro Fleet. XLT-modellen har tre underklasser: XLT Fleet, XLT Standard och XLT High. Slutligen har Lariat två underklasser: Lariat Standard och Lariat High.
Den eldrivna pickupen F-150 Lightning sticker ut från Ford F-150:s breda utbud av bensinmodeller med sin unika personlighet, men känns ändå igen som en F-150. Fronten är distinkt annorlunda, vilket återspeglar den miljövänliga och högteknologiska karaktären hos dess drivlina.

En viktig designdetalj hos F-150 Lightning är dess unika högteknologiska ansikte med en slående ljusstruktur och en mer framträdande grilldesign. Den kontinuerliga LED-ljusrampen, som bildar ett grindliknande visuellt element, gör F-150 EV omedelbart igenkännlig. Huvudstrålkastarna är placerade vertikalt, som på ICE-varianten, men är mer komplexa och smalare.
Mellan strålkastarna finns en sluten grill med en jämnare, texturerad yta. Två andra grilldesigner finns tillgängliga för andra konfigurationer. Baktill sträcker sig LED-lamporna över hela bredden på den eldrivna pickupen, vilket ger elfordonet dess karaktäristiska stil. På sidorna har lättmetallfälgarna en mer aerodynamisk design. Hjulalternativen listas nedan:
- 18-tumsmodell med maskinbearbetade svarta högblanka fästen (Pro Base och XLT).
- 20-tumsmodeller med mörkgrå kolfiberfinish (XLT High och Lariat)
- 22-tumsmodell med högblanka maskinbearbetade svarta lackerade fickor i ebenholts (Platinum)
Ford erbjuder även LED-varningsljus för F-150 Lightning, som kommer från SoundOff Signal:
- Bärnstensfärgad stroboskop (Pro och XLT Fleet)
- Gult/vitt blixtljus (Pro- och XLT-flottan)
- Röd/blå blinkande färg (Pro Fleet)
Inomhus
Interiören i 2024 F-150 Lightning kommer inte att skilja sig från den nuvarande modellen av samma skäl. Vi förväntar oss dock mindre förändringar i utrustningen i en eller flera klasser.
SYNC4A-system
Ford förväntas utrusta F-150 Lightning 2024 med ett 12-tums SYNC4 infotainmentsystem med horisontell pekskärm från F-150 med bensinmotor i utrustningsnivåerna Pro och XLT, och ett 15,5-tums SYNC4A infotainmentsystem med vertikal pekskärm i utrustningsnivåerna Lariat och Platinum. Båda systemen kan utrustas med uppgraderad programvara som ger förbättrad drift och eventuellt nya funktioner.

Mustang Mach-E-ägare kommer omedelbart att känna igen den liknande knappen längst ner på skärmen. SYNC4A står för adaptiva instrumentpaneler och automatisk placering av ofta använda funktioner högst upp på skärmen utöver SYNC4-funktionerna. Naturligtvis har F-150 Lightning också stöd för programuppdateringar via luftgränssnittet, den så kallade Ford Power-Up.
BlueCruise
En annan funktion som sannolikt kommer att införas är BlueCruise, Fords autonoma körassistent på SAE-nivå 2, som möjliggör verkligt autonom handsfree-körning. BlueCruise liknar Teslas Autopilot, men kräver inte att förarens händer är i konstant kontakt med ratten. BlueCruise kommunicerar med föraren via text och blå lampor i instrumentklustret.

F-150 Lightning 2024 förväntas vara utrustad med den nya 1.2 BlueCruise-versionen, som inkluderar filbytesassistent, ett hastighetsprediktionssystem och en filbytesfunktion. Det är dock inte säkert att detta är en ny funktion för den uppdaterade modellen. Under Fords telefonkonferens för första kvartalet 2023 den 2 maj 2023 avslöjade VD och koncernchef Jim Farley att företaget redan har börjat rulla ut BlueCruise 1.2 i den utgående F-150 Lightning. Här är vad han sa:
Tack och lov ser vi nu några Lightning-återförsäljare för första gången på två år, och vi är mycket glada över kostnadsminskningarna och, naturligtvis, den programvara som vi lägger in i fordonen, som BlueCruise 1.2. Jim Farley, Ford President och CEO (konferenssamtal om Q1-resultatet)

Filbytesassistenten byter fil när föraren ställer in indikatorn. Den kan även föreslå ett filbyte när trafiken framför är långsam. Den förutseende hastighetsassistenten ändrar hastigheten vid behov när man närmar sig en snäv kurva och ger föraren en signal i förväg. Filbytesassistenten håller fordonet i sin fil samtidigt som den snabbt rör sig bort från fordon i angränsande filer för att hålla ett säkert avstånd till långtradare och andra större fordon.
Tekniska data
Ford F-150 Lightning förväntas också finnas tillgänglig 2024 i versionerna Standard Range och Extended Range, även om specifikationerna kan variera något. Till exempel kan räckvidden för vissa konfigurationer vara högre på grund av nya versioner av fordonets programvara.
Prestationer och färdigheter
Ford F-150 Lightning 2024 kommer att ha två motorer som driver alla fyra hjulen, vilket innebär fyrhjulsdrift som standard. Dessa motorer kommer att producera mer effekt och vridmoment än någon annan Ford F-150. Standardvarianten förväntas producera 452 hk, medan motorerna i varianten med utökad räckvidd förväntas producera 580 hk. Vridmomentet förväntas vara detsamma för båda varianterna på 775 lb-ft. Körlägena förväntas vara Normal, Sport, Off-Road och Towing/Hauling.

F-150 Lightning Extended-Ranges accelerationstid 0-100 km/h är nu under fyra sekunder.
Med sin låga tyngdpunkt ger den eldrivna F-150 en säkrare körning än den bensindrivna F-150. Den har oberoende bakfjädring – en nyhet för en modell i F-serien – som bidrar till att minimera karossrullning och ger en mjuk körning.

I två generationer har Ford kallat F-150 för en aluminiumintensiv pickup för att betona dess större styrka och lägre vikt för köparna. Den trettonde generationens F-150 var 700 kilo lättare än sin föregångare tack vare omfattande användning av lättviktsmaterial. Även om 6 500 pounds låter mycket, skulle den elektriska versionens egenvikt kunna vara högre om Ford inte hade vidtagit olika viktreduceringsåtgärder sedan den trettonde generationen.
Nyttolast och dragkraft
F-150 Lightning 2024 uppges fortfarande erbjuda en maximal nyttolast på upp till 2 235 lbs. i Standard Range-varianten och upp till 1 952 lbs. i Extended Range-varianten. Dragkapaciteten uppges vara upp till 5 000 lbs i Standard Range-varianten och upp till 7 700 lbs i Extended Range-varianten.
Kunderna förväntas öka dragkapaciteten för F-150 Lightning 2024 till 7 700 lbs. i standardutförandet och 10 000 lbs. (XLT/Lariat)/8 500 lbs. (Platinum) i Extended Range-varianten med Max Trailer Tow Package. Detta paket förväntas vara standard på Platinum-modellerna och tillval på Pro-, XLT- och Lariat-versionerna.

Som standard eller tillval finns även Tow Technology-paketet, som inkluderar Pro Trailer Hitch Assist-tekniken. Pro Trailer Hitch Assist, som sägs vara en branschnyhet, automatiserar styrning, gas och broms för att göra det enklare att koppla på släp. Släpvagnsutrustningspaketet uppges vara standard på Lariat (High) och Platinum och tillval på Pro, XLT och Lariat (Standard).
✓ Du kan också kontrollera:
Den är lika kraftfull som en bensindriven lastbil.
Innan tillkännagivandet sa Ford att den elektriska F-150 eller F-150 Lightning skulle vara lika funktionell som ICE F-150, som finns som bensin-, diesel- och bensin-elektrisk hybrid.
Det speciella med den helelektriska F-150 är att den är särskilt trimmad för prestanda. Så den är verkligen byggd för tuffa förhållanden. Så när man tänker på vad det betyder för kunden, så betyder det något. F-150 har en lång tradition, en lång historia. Och folk vet vad de får. Det här fordonet kommer att kunna utföra de jobb som förväntas av det.Jim Baumbick, Vice President, Enterprise Product Line Management, Ford.
I rummet Frank.
Ford marknadsför den eldrivna F-150 som särskilt praktisk och prisvärd. Enligt företaget har den en elektriskt låsbar baklucka som är lättåtkomlig genom ett elektriskt öppnings- och stängningssystem.

Den innovativa främre bagageutrymmet erbjuder en rad bekvämligheter, inklusive två USB-laddare, fyra eluttag och en droppbricka som även kan användas som behållare för mat och dryck. För laddning och strömförsörjning av enheter finns 2,4 kW uteffekt, tillräckligt för att ansluta bärbara datorer, multikokare, högtalare, elverktyg, TV-apparater och mycket mer. För högre effektbehov finns 7,2 kW tillgängligt via uttag i hytten och vid sängen.
Batteri och räckvidd
F-150 Lightning 2024 kommer att ha samma nickel-kobolt-mangan-batteri (NCM) som den ursprungliga konfigurationen, med en energikapacitet på 98 kWh i Standard Range-varianten och 131 kWh i Extended Range-varianten. Dock är EPA-est. De angivna räckvidderna kan vara något högre än den tidigare modellen, som klarar 240 miles med 98 kWh-enheten och upp till 320 miles med 131 kWh-enheten. Ford skulle kunna sikta på en topp på cirka 330 miles.
Utrustningsnivåerna Pro, XLT och Lariat kommer att levereras med ett 98 kWh-batteripaket som standard. Det är dock troligt att Ford kommer att erbjuda en uppgradering till ett 131 kWh-batteripaket för XLT- och Lariat-trimnivåerna. Företaget kan också erbjuda detta alternativ på Pro-utrustningsnivån, men endast för flottkunder. Platinum-versionerna förväntas levereras med ett 131-kWh-batteripaket som standard.

Ford har bekräftat att F-150 Lightning kommer att utrustas med ett nytt litiumjärnfosfatbatteripaket (LFP) från CATL. Företaget planerar dock inte att introducera detta batteripaket förrän 2024. F-150 Lightning kan lanseras så tidigt som modellåret 2024 eller försenas till modellåret 2025.
Celler av typen NCM9
Ford använder NCM9 litiumjonbatterier för F-150 Lightning. SK Innovation levererar dessa batterier och hävdar att NCM9-batteriet är det mest kraftfulla litiumjonbatteriet som finns. NCM9-batteriet innehåller cirka 90 procent nickel, och mängden nickel kan ha en betydande inverkan på prestanda och räckvidd för ett elfordon. Den första bilden i bildgalleriet nedan visar SK Innovation som presenterar en tidig prototyp av F-150 Lightning med ett NCM9 litiumjonbatteri på InterBattery 2021. Den andra bilden visar Jim Farley och Jun Kim, VD och koncernchef för SK Innovation, som håller i prototypen.
Återladdning
Ett område där F-150 Lightning definitivt behöver förbättras är laddningen, även om vi inte är säkra på om det kommer en uppdatering för 2024 års modell. För närvarande anger företaget att Standard Range- och Extended Range-versionerna kan laddas från 15 till 80 procent SoC på cirka 36 minuter respektive 41 minuter när de är anslutna till en DC-laddare. Dessa varianter kan ta emot likström på upp till 120 kW respektive 155 kW.
Den maximala AC-laddningseffekten hos F-150 Lightning är redan imponerande. Standard Range-varianten kan laddas med upp till 11,3 kW, Extended Range-varianten med upp till 19,2 kW. Vid dessa hastigheter tar det 10 timmar respektive 8 timmar att fulladda batteripaketen i dessa varianter.
Ford Intelligent Backup Power
F-150 Lightning har Ford Intelligent Backup Power, en dubbelriktad laddningsfunktion som möjliggör laddning från fordon till fordon (V2L) och från fordon till fordon (V2V). Ford räknar med att erbjuda denna funktion från och med modellåret 2024. Fordon med den integrerade 9,6-kW Pro Power-adaptern, som kommer att finnas som tillval på utrustningsnivåerna Pro och XLT och som standard på utrustningsnivåerna Lariat och Platinum, förväntas möjliggöra V2V-laddning vid nivå 2-hastigheter.
Bilden ovan visar F-150 Lightning som överför ström som lagrats i batteriet till Mustang Mach-E. Ford uppger att med Ford Mobile Power Cord-laddaren, som ger L2-laddning, ökar varje timmes laddning räckvidden för den bakhjulsdrivna Mustang Mach-E med i genomsnitt 20 miles, räckvidden för F-150 Lightning med upp till 13 miles och räckvidden för e-transit flakbilen med i genomsnitt 10 miles.
I en nödsituation kan kunderna använda den energi som finns lagrad i F-150 Lightnings batteri för att driva sitt hushåll. När strömmen är tillbaka börjar lastbilen automatiskt att laddas. Extended Range-modellen kan försörja ett typiskt amerikanskt hushåll i tre dagar med i genomsnitt 30 kWh per dag. Med ekonomisk förbrukning kan kunden förlänga denna period till tio dagar.
Ford Pro laddningsstation
För att få ut det mesta av Fords smarta energilagring behöver F-150 Lightning-kunder en Ford laddstation Pro nivå 2, ett hemintegrationssystem och solceller på sitt hem. Ford laddstation Pro, som utvecklats i samarbete med Siemens, är gratis för kunder med F-150 Lightning med utökad räckvidd. Home Integration System, som utvecklats i samarbete med Sunrun, gör att elen kan flöda i båda riktningarna. Det består av en växelriktare, ett mörkt startbatteri och en överföringsbrytare.
Precis som sin föregångare kommer Ford Charge Station Pro att finnas tillgänglig som standard i versionen med utökad räckvidd och som tillval i versionen med normal räckvidd. Fördelarna med denna laddare inkluderar Wi-Fi- och Bluetooth-anslutning samt stöd för FordPass Connected-appen, utöver Ford Intelligent Backup Power-funktionen. Laddaren har en uteffekt på upp till 11,5 kW/80 ampere.
Att ladda F-150 Lightning från 15 till 100 procent SoC med Ford Charge Station Pro tar tio timmar i standardversionen och åtta timmar i versionen med utökad räckvidd. Den genomsnittliga räckvidden per laddningstimme är 19 miles för standardversionen och 30 miles för versionen med utökad räckvidd.
Tekniska data Ford F-150 Lightning 2024
Parametrar | Ford F-150 Electric standardutbud | Ford F-150 Electric med utökat driftsområde |
Längd | 232,7 tum | 232,7 tum |
Bredd | 80,0 tum (utan speglar)/83,6 tum (infällda speglar)/96,0 tum (med speglar) | 80,0 tum (utan speglar)/83,6 tum (infällda speglar)/96,0 tum (med speglar). |
Höjd i förarhytten | 78,3 tum | 78,3 tum |
Hjulbas | 145,5 tum. | 145,5 tum |
Angreppsvinkel | 24,4° | 23,6° |
Vinkel vid avgång | 23,6° | 24,2° |
Utbrytningsvinkel | 17,6° | 17,6° |
Markfrigång | 8,4 tum | 8,4 tum |
Maximal nyttolast | 2235 lbs. | 1952 kg |
Maximal dragkapacitet | 5000 kg. | 7700 kg |
Maximal dragkapacitet (med Max släpvagnsdragningspaket) | 7700 kg | 10 000 kg (XLT/Lariat)/8 500 lbs. (Platinum) |
Transmissionsstruktur | Allhjulsdrift med två motorer | Fyrhjulsdrift med två motorer |
Mål för toppeffekt | 452 HK. | 580 HK. |
Högsta önskade vridmoment | 775 lb-ft. | 775 lb-ft. |
Typ av batteri | Vätskekylt litiumjonbatteri | Vätskekylt litiumjonhölje |
Batteriets kapacitet | 98 kWh | 131 kWh |
Inbyggd laddare ingång/utgång | 11,3 kW/10,5 kW | 19,2 kW/17,6 kW |
Inmatad toppeffekt för DC-laddning | 120 kW | 155 kW |
Laddningstid 15-100 % nivå 2 (AC) (32 A/240 W mobilladdare) | 13 timmar | 19 timmar |
Laddningstid 15-100 % nivå 2 (AC) (48 A laddningsstation ansluten) | 10 timmar 13 timmar | 13 timmar |
Laddningstid 15-100% nivå 2 (AC) (Ford Pro 80A laddningsstation ansluten) | 10 timmar | 8 timmar |
15-80%, nivå 3 (konstant ström), snabbladdningstid (50 kW) | 91 minuter | 122 minuter |
15-80 %, nivå 3 (konstant ström), snabbladdningstid (150 kW) | 44 minuter | 41 minuter |
Standard östlig tid. Kilometer/laddning (1 timme 32A/240W mobilladdare). | 13 miles. | 13 miles. |
Normal östlig tid. Kilometer/laddning (1 timme, Ford Connected 48A laddstation). | 19 miles. | 20 miles. |
Normal östlig tid. Kilometer/laddning (1 timme, Ford 80A Pro laddningsstation). | 19 mil. | 30 miles. |
Normal östlig tid. Kilometer/laddning (10 minuter, 150 kW DC snabbladdare). | 41 miles. | 54 mil. |
EPA-uppskattning. Räckvidd | 240 mil. | 320 miles (XLT och Lariat)/300 miles (Platinum). |
EPA-uppskattad. Energiförbrukning | 49 kWh/100 mil | 48 kWh/100 miles (XLT och Lariat)/51 kWh/100 miles (Platinum). |
Tekniska data för nya Ford F-150 2024 Lightning (Källor: Ford och EPA)
Pris och datum för utfärdande
F-150 Lightning har blivit betydligt dyrare sedan lanseringen. Medan priserna ursprungligen varierade från 39 974 € till 90 874 €, börjar de nu på 59 974 € och går upp till 98 074 €.
Vi förväntar oss att Ford kommer att erbjuda vissa prisreduktioner i samband med uppdateringen för modellår 2024. En betydande prissänkning kan dock komma att ske först när 2024 års LFP-batteripaket finns tillgängligt. Ford förväntas släppa information om F-150 Lightning 2024 under det tredje kvartalet 2023.
Vad du får i grundversionen av F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning Pro känns igen direkt eftersom den inte har den distinkta motorhuvsbelysningen som är standard på de andra trimnivåerna. Den har en enkel grill, LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus och LED-varselljus, 18-tums lättmetallfälgar och LED-bakljus. Den distinkta LED-baklucksbelysningen är inte en del av exteriörbelysningen. Tekniskt sett har Ford F-150 Lightning för närvarande en 12-tums instrumentpanel och det äldre SYNC 4 infotainmentsystemet med en mindre, horisontellt orienterad 12-tums pekskärm, Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet och 4G LTE WLAN. Internet hotspot, navigering och trådlösa uppdateringar. För passagerare finns vinylhinkstolar med fyrvägs manuell justering. Det finns flera Pro Power Onboard 2,4 kW – 120 V Pro Power-uttag: två i hytten, två i sängen och fyra framtill i bagageutrymmet.
Förarassistanssystemet Ford Co-Pilot 360 2.0 i basversionen av F-150 Lightning inkluderar Pre-Collision Assist med automatisk nödbromsning (inklusive fotgängardetektering, kollisionsvarning fram och dynamisk bromsassistent), BLIS med varning för korsande trafik, filkörningsvarning med filkörningsvarning, automatiskt helljus, backkamera, parkeringssensorer bak, bakre bromsassistent och postkollisionsbromsning.
Volvogrupp-a.se säger
F-150 Lightning, den första och mest populära eldrivna lastbilen, kommer att få några mindre uppdateringar under modellåret 2024 för att göra den mer attraktiv. De ständiga prisökningarna har dock gjort fordonet betydligt dyrare och oöverkomligt för många otåliga kunder.