Ford F-150 Raptor R 2023 är den mest kraftfulla Raptor som någonsin tillverkats, och håller ett löfte som gavs när tredje generationen Raptor lanserades i februari 2021. Det är sant att den nya EcoBoost V6 Raptor med 450 hk och 510 lb-ft. Ingen slarv när det kommer till vridmoment, men det finns en ny ras av best i monstertruck-landskapet, Ram 1500 TRX.

Vi kommer att vara de första att erkänna att TRX överskuggade den fortfarande kapabla V6-drivna andra och tredje generationens Ford F-150 Raptor, men allt detta kommer att förändras med Raptor R.

“Raptor R är vår ultimata Raptor”, säger Carl Widmann, chefsingenjör på Ford Performance. “När kunder upplever Raptor R i öknen och bortom, kommer håret på baksidan av deras nacke att resa sig upp – och de kommer att älska varje sekund av det.”
Innehåll
Predator V8 anmäler sig till tjänst
Vi trodde aldrig på allvar att Ford skulle låta Ram TRX överträffa Raptor. Eftersom R-tecknet är inbäddat i Raptorns DNA. Den första Raptorn att bära R-märket var den första generationens F-150 SVT R, den tävlingsfärdiga versionen av en standard Raptor byggd exklusivt för Baja 1000. Så du kan slå vad om att Ford går all out med den helt nya Raptor R.

Under huven finns samma 5,2-liters kompressormatade V8-motor som finns i Mustang Shelby GT500, Big Daddy of Blue Oval Muscle Cars. Motorn, med tillgivna smeknamnet “Predator” av Ford, är den mest kraftfulla i biltillverkarens långa och lysande historia, och levererar 760 hk och 625 lb-ft i Shelby GT500. av vridmoment.

Med Ford F-150 2023 Raptor R har du 700 hk och 640 lb-ft. tillgängligt vridmoment. Den kraftfulla motorn levererar maximal effekt vid låga till medelvarv och säkerställer snabb acceleration, som överförs till alla fyra hjulen via en 10-växlad SelectShift-automatlåda.

Ford uppdaterade motorn med en omkalibrerad kompressor och en remskiva med mindre diameter för att producera mer vridmoment än topphästkrafter. Anpassade avgasgrenrör i rostfritt stål, en uppdaterad oljekylare och ett djupare oljetråg tillkom också. På insugningssidan har V8 nu ett mer expansivt luftintag och ett icke-begränsande luftfilter som andas in 66 procent mer luft jämfört med EcoBoost V6 Raptor.
✓ Du kan också kontrollera:
Ford F-150 Raptor R vs Ram 1500 TRX
Vi visste att denna fråga förr eller senare skulle komma upp och det är absolut nödvändigt att ge ett tydligt svar. Vilken är störst och svårast? Ford F-150 Raptor R eller Ram 1500 TRX?

Ram TRX, med sin kompressormatade 6,2-liters Hellcat V8 som producerar 702 hk och 650 lb-ft. av vridmoment levererar, höjde ribban ännu högre. TRX har mer kraft, men Hellcat har ett starkare gjutjärnsblock. Raptor R:s Predator har å andra sidan ett lättare aluminiumblock, vilket resulterar i en tjänstevikt på 5 950 pund.

Samtidigt tippar Ram TRX vågen på cirka 6 350 pund. Om du räknar, har Raptor R ett något bättre effekt-till-vikt-förhållande (8,5 lbs/hk) än TRX (9 lbs/hk), vilket också innebär att den förra kan störta den senare i ett dragrace – inte att dessa lastbilar handlar om dragracing i sig, men du förstår poängen.

Vi väntar fortfarande på Raptor R:s officiella noll-till-60 km/h och kvartsmil, men vi är säkra på att de kommer att vara nära. Som jämförelse: RAM TRX sprintar från noll till 100 km/h på 4,5 sekunder och klarar kvartsmilen på 12,9 sekunder i 108 km/h.
Ras beprövade grunder
Ford F-150 2023 Raptor R har en uppdaterad framaxel med ett starkare balkhus och aluminium ribskydd för att hantera det extra vridmomentet. Standard är också en drivaxel i aluminium med större diameter och en skräddarsydd momentomvandlare med en robust turbindämpare, samt en fyrhjulsdriven bakhjulsdrift som ger obönhörlig framdrivning både på och terräng.

Raptor R använder också en femlänkad bakre fjädring (med extra långa bakarmar), 24-tums spiralfjädrar och en Panhard-stång för att förbättra stabiliteten. Lagerdämparna är anpassade FOX Live Valve-dämpare med höjd- och terrängsensorer som övervakar terrängen och justerar dämpningskrafter upp till hundra gånger per sekund.
Dessutom har Raptor R unika 37-tums BFGoodrich All-Terrain T/A KO2-däck för upp till 13 tums färd fram och 14,1 tum bak (för att kryssa över stenar och sanddyner som om de inte fanns där ). .
Robust styling
Ford F-150 2023 Raptor R liknar en vanlig Raptor (om du ens kan kalla en Raptor vanlig), men den förra har en skräddarsydd exteriör och interiör som skiljer den åt. Den har en större motorhuv, bulkigare stänkskärmar och Code Orange R-bokstäver på karossens grafik.

När dörrarna öppnas avslöjas äkta kolfiberaccenter, svarta läderklädda Recaro-framsäten och en R-knapp på ratten. Standardutrustningen inkluderar en 12-tums pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning, samt OTA-programvaruuppdateringar.

Ford F-150 2023 Raptor R Priser och tillgänglighet
F-150 Raptor R börjar på 109 145 euro, runt 37 000 euro mer än en Raptor V6 och 32 000 euro dyrare än en Ram 1500 TRX. Orderböckerna är öppna och produktionen är planerad att starta i slutet av 2022 vid Ford Dearborn Truck Plant i Michigan.