Ford Explorer 2023: Priser, ändringar, tekniska data

Rötterna till vadställe Explorer 2023s går tillbaka till 1990 när den första generationen, årsmodell 1991, revolutionerade SUV-marknaden. Nu på sitt fjärde modellår erbjuder nuvarande Explorer köpare en rymlig interiör med tredje sätesraden, en sportig exteriördesign och tre alternativ för drivlina. Det är ett kompetent fordon som mer än får jobbet gjort, speciellt när det gäller att transportera en familj och deras utrustning.

Det finns högre kvalitet och mer sofistikerade erbjudanden som det Kia Telluride , den Hyundai palissad och den Jeep Grand Cherokee L. Ford har försökt förbättra Explorers konkurrenskraft genom att släppa uppgraderade versioner som terrängen Explorer Timberline. Vi tycker dock att köpare i detta segment åtminstone bör överväga andra alternativ, som det finns många av.

Vad är nytt för 2023?

Ford Explorer ser inga förändringar i prestanda, kapacitet eller teknik för årsmodell 2023 , även om ett nytt Red Jewel metallic-färgalternativ lades till mixen.

Enligt vår åsikt är mellanklassen Limited-modellen den bästa Explorer för pengarna. Den lilla fyrcylindriga enturbomotorn har inte lika mycket kraft som den kraftigare dubbelturboladdade V6:an, men den får jobbet gjort och är effektivare än den större motorn. Med dragpaketet kan den dra hela 5300 pund. Vi skulle också boka fyrhjulsdriften för 2 000 euro. I övrigt tycker vi att Limiteds önskvärda standardutrustning är tillräcklig. Dessa inkluderar ett Bang & Olufsen-ljudsystem med 12 högtalare, 20-tumshjul, en uppvärmd och eljusterbar ratt, läderklädsel, ett elfällbart säte på tredje raden och förbättrade förarassistanssystem som adaptiv farthållare. Vill du ha mer terrängförmåga kan du satsa på den lite dyrare Timberline, som drivs av samma turbofyrcylindrig.


motor, transmission och prestanda

Bas-, XLT- och Limited-versionerna är utrustade med en 300 hk 2,3-liters turboladdad fyrcylindrig motor som driver Explorer med en hälsosam dos av auktoritet. En Timberline med denna motor som vi testade nådde 60 km/h-märket på 6,0 sekunder. De blyfotade förarna bland oss ​​föredrar King Ranch-, Platinum- eller ST-modellerna, som drivs av en 3,0-liters, dubbelturboladdad V6:a som ger 400 hästkrafter. Från 2020 kommer det även att finnas en hybriddrift för Explorer. Den kombinerar en 3,3-liters V6 med en elmotor för en kombinerad effekt på 318 hk.

En hybrid drivlina-konfiguration är också tillgänglig för Limited- och Platinum-modellerna, och även om det är vettigt för människor som kan dra nytta av den höga EPA-klassade city mpg, fann vi att den standardturboladdade fyrcylindriga motorn var tillräckligt stark och effektiv på motorvägen. Explorer åker på en bakhjulsdriven plattform, men fyrhjulsdrift är ett alternativ. En 10-växlad automatlåda är standard. Åk och hantering är trevlig och lugn, men långt ifrån underhållande; Explorer ST är mycket sportigare, och dess extra kraft och styvare fjädring gör den till en riktig prestanda-SUV. Med rätt växel kan Explorer bogsera upp till 5600 pund.


Bränsleförbrukning och MPG i praktiken

Föga förvånande, Explorer har varierande EPA bränsleekonomi betyg på grund av dess många drivlina och transmissionskombinationer. Den bakhjulsdrivna hybridmodellen är den mest bränslesnåla med upp till 27 mpg vid stadskörning och 28 mpg på motorväg. Platinum Hybrid-modellerna ser att siffrorna sjunker marginellt till 25 mpg city och 26 mpg på motorvägen, och med fyrhjulsdrift sjunker hybriden ytterligare till 23 mpg i staden. Vi testade en modell på vår motorväg i 75 km/h, där den bara klarade 24 mpg. Explorer ST på 400 hk uppnådde 25 mpg i samma test och slog EPA-betyget med 1. Vi inkluderade även den 4-cylindriga, fyrhjulsdrivna Explorer i vårt bränsleekonomitest. Regeringen uppskattar att denna version kommer att uppnå 20 mpg i stadskörning och 27 mpg på motorvägen; vi såg 28 mpg.


Interiör, komfort och lastning

Även om interiördesignen är lite oinspirerad, är Explorers kabin funktionell och bekväm – åtminstone för de två första stolsraderna. Att komma in i standardsätena på tredje raden är ganska lätt, tack vare en mekanism som skjuter den andra radens säte i sidled med en knapptryckning. Äldre barn och vuxna kommer dock att upptäcka att sätet är för nära marken för att sitta bekvämt. sådana konkurrenter Chevrolet Traverse och den Volkswagen Atlas erbjuder mer komfort i tredje raden. Vi fick plats med fyra handbagage bakom den tredje raden av Ford, och när de bakre raderna fälldes ner fick totalt 31 väskor plats.


infotainment och uppkoppling

Ett 8,0-tums infotainmentsystem med pekskärm är standardutrustning, som erbjuder Apple CarPlay och Android Auto-funktioner, samt en Wi-Fi-hotspot. Systemet är lyhört och lyhört, men inte så intuitivt som vi skulle vilja. En roterande kontroller skulle hjälpa här. För att få den valfria 10,1-tumsskärmen med vertikal orientering måste du välja en av Explorers dyraste trimnivåer. Alla modeller finns med röststyrd navigering och underhållningssystem för baksätena. Förutom grundversionen kommer Explorers som standard med ett B&O ljudsystem med 12 högtalare.


säkerhet och förarassistans

Ford utrustar varje Explorer med en mängd olika förarassistanssystem som standard och erbjuder även uppgraderingar som en parkeringsassistent. För mer information om krocktestresultat för Explorer, besök webbplatserna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Viktiga säkerhetsfunktioner inkluderar

  • Standard kollisionsvarnare och automatisk nödbromsning
  • Standard övervakning av döda vinkeln och varning för korsande trafik
  • Lane Departure Warning och Lane Departure Warning som standard

garanti och underhåll

Ford erbjuder genomsnittliga begränsade garantier och drivlinagarantier som matchar de flesta konkurrenter. Men Ford erbjuder inte gratis underhåll som Toyota och Chevy .

  • Begränsad tre års eller 36 000 mils garanti
  • Drivlinans garanti är på fem år eller 60 000 miles
  • Inget gratis planerat underhåll
Volvogrupp-a
Lägg till en kommentar