Tillverkaren ritar modellen Ford Mondeo gradvis ur produktion i olika delar av världen. Han kommer genom Ford Evos 2022 Coupé crossover ersatt, en snygg och modern bil som presenterades för allmänheten för första gången våren 2021 i Shanghai. Genom att kombinera fördelarna med en crossover och en sedan kommer den nya modellen utan tvekan att tilltala unga fashionabla förare med ett ljust utseende och mer krävande bilister med en intressant och praktisk interiör. Dessutom har nyheten rik utrustning som inte går att hitta ens hos dyrare klasskamrater, vilket borde öka efterfrågan på en bil bland utövare som vet hur man räknar pengar.
Utanför
Att döma av bilden visade sig nyheten vara mycket modern, och viktigast av allt, den ser inte ut som liknande bilar. Dess design blandar amerikanska och europeiska influenser med en strömlinjeformad form, intrikata kroppskurvor, iögonfallande optik och luftintag. Det hela ser ungdomligt men solidt ut på samma gång.
Evo:s frontfat påminner lite om de omstylade Ford-crossoverna från mitten av 2010-talet, men vid närmare granskning visar det sig att det inte är helt sant. Nyhetens nosparti är inställt lite lägre, men samtidigt är det visuellt väldigt långt och brett. Det börjar med en enorm vindruta, vars solida lutning förbättrar inte bara aerodynamiken utan också sikten från förarsätet. Det präglade sufflettlocket med upphöjd mittsektion flyter smidigt in i en ren främre sektion, vars övre del bildas av stilfulla ”frågor” av strålkastarutrustningen med högkvalitativ LED-fyllning. De är visuellt förbundna med en tunn kromremsa. Omedelbart nedanför börjar ett enormt ovalt galler med ett litet mönster som ser skrymmande ut och dekorerad med en stor märkeslogotyp.
✓ Du kan också kontrollera:
Allt på kanterna och under denna ovala hänvisar till den intrikata designen av frontkroppssatsen. På den längs kanterna finns två rektangulära utskärningar för lufttillgång till de främre bromsarna, en plats för att fästa en registreringsskylt, flera stegiga övergångar samt en kraftfull svart plastdiffusor. I den senare finns en annan luftintagstrapets i mitten, till höger och vänster om den finns plattformar för montering av dimljus, och längst ner finns ett blygsamt skyddande lager.
I profilen sticker projektionen ut Ford Evos 2022 genom ett välvt tak. Dess form framhävs inte bara av den droppformade fönsterfiguren med matt kant och blanksvarta B-stolpar, utan också av det svarta taket, som i vissa utrustningsnivåer kan vara panoramautsikt. Nedanför finns milda reliefövergångar, som smälter samman i svarta skyddsinsatser ovanför de utskjutande hjulhusen och trösklarna. Utseendet kompletteras av små rundade speglar, dörrhandtag helt inbäddade i karossen och lättmetallfälgar med ett intressant mönster.
Aktern på den nya karossen ser väldigt solid ut på grund av storleken och det enorma glaset på den femte dörren. Antennens ”fena” och en elegant böjd spoiler reser sig över den, med LED-bromsljusrepeater som löper längs hela dess bredd. Strax under fönstret finns ett litet aerodynamiskt utsprång som bryter in i lodrät del av bakluckans huvuddel. Denna del av bilen börjar med en enorm halvoval av LED-parkeringsljus och avslutas längst ner med Ford-märket och krombokstäverna i modellnamnet. Nedan finns en mestadels hackad relief med stämpling för registreringsskylt.
Den bakre stötfångaren är inte stor och består av två delar: den övre karossen färgad med tunna dimljusremsor och den nedre, som innehåller en svart plastinsats med en biffig diffusor i mitten.
Inre
Inuti nya Ford Evos 2022 Allt är ergonomiskt designat och ultramodernt. Dekorationen använder ljust och praktiskt läder, plast och metaller, samt tyger med futuristiska sömmar. Dessutom har frontpanelen gjorts om i grunden och sätena har gjorts på ett sådant sätt att en passagerare av alla storlekar kan känna sig bekväma i dem.
kontroll- och ledningsorgan
Direkt framför föraren sitter en medelstor ratt med en uträtad fälg i botten, ett överflöd av knappar på sidoekrarna och en knallorange klädsellist. Direkt bakom finns en perfekt läsbar vertikal instrumentpanel med digitala inställningar på 12,3 tum, kombinerat med en pekskärm av ett kommando- och underhållningskomplex som är mer än en meter brett! Denna unika enhet är omgiven av ventilationsbafflar, som följs av en bred luftkonditioneringsenhet underifrån.
Vidare börjar en redan bred och hög tunnel, på vilken det under gardinen finns en rymlig organisatör, ett tekniskt block med en rund växellådsbricka och trådlös smartphoneladdning, och sedan mugghållare dolda av en rulljalusi. Designen rundas av av ett stort armstöd med funktionen att värma eller kyla handskfacket.
säten
Det är känt att bilen uteslutande är femsitsig, och varje stol, som en provkörning har visat, kommer att vara mycket bekväm och praktisk, både på grund av de högkvalitativa finisherna och den mjuka fyllningen som tar hänsyn till de anatomiska egenskaperna och kan komma ihåg föraren och passagerarna. Den främre raden kommer sannolikt att ha värme, elektrisk finjustering och massage och ventilation. Funktionaliteten hos den bakre soffan är mer blygsam, men det lyxiga armstödet och förmågan att avsevärt ändra ryggens lutning kompenserar för dessa brister.
Tekniska egenskaper
För Ford Evos 2022 en tvåliters bensinmotor förbereddes, kapabel att visa 240 ”hästar” med hjälp av en turbin. Drivningen är uteslutande framför, tillsammans med vilken en 8-växlad ”automat” fungerar. Chassit blir ”Focus” men lite ”sträckt”.
Dessa egenskaper säkerställer låg bränsleförbrukning i intervallet 7,5-8 liter, hyfsad dynamik och ganska anständig terrängförmåga.
alternativ och priser
I Kina kommer bilen att dyka upp i fyra trimnivåer, och den initiala kostnaden för nya föremål är 30 000 euro i termer av våra pengar.
tävlingsmodeller
Amerikanskans närmaste rival kommer att vara Citroën C5 vara X, vilket kostar lite mindre. Evos är också jämförbar med Jack Jay 7 Peugeot 508 .